ZO BOUW JE EEN CONTENT MACHINE UIT VOOR SOCIALE MEDIA - EXPERTSESSIE MICHAËL HUMBLET
Sociale media, Expertsessie, SOMEFLEX
We willen allemaal zoveel mogelijk content produceren en verspreiden in zo weinig mogelijk tijd. Hoe moet je dat doen? Da’s de vraag van 1 miljoen. Maar wat nu als jij dat probleem opgelost kan zien worden, door het volgen van een expertsessie? Ja, het kan. Michaël Humblet van Chaomatic geeft een sessie over het schaalbaar maken van content en het uitbouwen van een contentmachine. En wij voelden hem aan de tand over het verloop van deze expertsessie. Lees hier wat je mag verwachten.
Het uitbouwen van een contentmachine en het schaalbaar maken van jouw content begint bij het aanpakken van problemen. Waar bevinden die problemen zich vandaag de dag? Niemand heeft tijd, en iedereen wil een succesvolle sociale mediastrategie. Die twee zaken staan vandaag de dag nog altijd haaks tegenover elkaar. Hoe pakken we dat aan? Door content schaalbaar te maken. Maar wat wil dat eigenlijk zeggen?
Content schaalbaar maken houdt in dat je op één moment, neem nu een koude herfstdag in oktober content gaat maken voor een hele herfstperiode, tot en met begin december. Hoe kan je op één dag tijd 30 video’s maken die jij terloops op jouw sociale mediakanalen kunt posten? Hoe maak je 10 podcasts op één dag waarmee het hele eerste seizoen van jouw reeks ineens gevuld is? En hoe vind je het medium/het contenttype dat het beste bij jou past zodat je het ook kunt volhouden en er niet halverwege de brui aan geeft? Dat zijn vragen die Michaël Humblet tijdens zijn expertsessie gaat beantwoorden. Aan de hand van praktische voorbeelden en bewezen succesvolle modellen uit het verleden. Jij stelt een vraag, hij lost ze voor jou op.
“WAT WIJ IN DEZE SESSIE GAAN DOEN IS PER SECTOR, AAN DE HAND VAN DE VRAGEN VAN DE KIJKERS, DE PROBLEMEN BIJ DE HAND NEMEN EN ZE OPLOSSEN. ZONDER OVERHAAST TE WERK TE GAAN EN DE VOELING MET HET BEDRIJF TE VERLIEZEN."
Een schoolvoorbeeld van iemand die een gelijkaardige sessie heeft gevolgd, is de persoon die massaal veel begint te posten, over allerhande onderwerpen, en er twee weken later alweer mee stopt omdat het niet het gewenste effect had. Die redenering is fout, zegt Michaël: “Wat wij in deze sessie gaan doen is per sector, aan de hand van de vragen van de kijkers, de problemen bij de hand nemen en ze oplossen. Zonder overhaast te werk te gaan en de voeling met het bedrijf te verliezen. En zonder té veel te willen bereiken op een té korte tijdspanne. Ik kleef geen plakkers tegen het bloeden, ik voorzie langetermijnsoplossingen die tijd en geduld vragen om het gewenste effect te behalen.”.
Het kan moeilijk en ingewikkeld klinken, zo’n contentmachine en het schaalbaar maken van jouw content. Dé sleutel tot succes: zoek het niet te ver. En als je ermee aan de slag gaat, dat wil al zeggen dat je het probleem bij de wortel aan wilt pakken. En in zo’n proces worden er fouten gemaakt, ongetwijfeld. Dat is geen schande, sterker nog: dat moet, zo zegt Michaël: “Je wilt niet weten hoe vaak ik de bal al misgeslagen heb, maar niet geschoten is altijd mis. Het proces waar jij als content producer door zult gaan, is eentje van vallen en opstaan. En fouten maken moet, maar dan is het wel zaak daar juist mee om te gaan, en daaruit te leren. Anders heeft het geen zin. Begin daarom bij een fout gewoon weer opnieuw, met een frisse wind. En blijf niet doelloos steken in wat er misliep. Dan ligt jouw weg naar succes open.”
“WIL JIJ NAAR BUITEN KOMEN ALS EEN BEDRIJF DAT INZET OP TOPCONTENT DIE ZO OP TELEVISIE ZOU KUNNEN KOMEN? OF WIL JIJ DE KAART VAN DE AUTHENTICITEIT EN SPONTANITEIT TREKKEN? GA DAN NA WAAR JOUW EIGEN VAARDIGHEDEN EN KENNIS LIGGEN.”
Dan is er nog de vraag: wat doe ik zelf, en wat besteed ik uit? Het juiste antwoord bevindt zich in het midden en heeft alles te maken met het doel van jouw content. “Wil jij naar buiten komen als een bedrijf dat inzet op topcontent die zo op televisie zou kunnen komen? Of wil jij de kaart van de authenticiteit en spontaniteit trekken? Ga dan na waar jouw eigen vaardigheden en kennis liggen. Wat kan jij zelf, en waar heb jij externen voor nodig? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen om een beslissing te maken”, zo zegt Michaël Humblet.
Eens je hebt bepaald wat je gaat doen, en hoe je daarop gaat inzetten, is het zaak om vol te houden. Dat bevestigt Michaël Humblet: “Waar bij velen de fout ligt, is dat ze verwachten dat ze door één week stevig hun best te doen, alle problemen hebben aangepakt. En dan stoppen ze er mee. Maar dan ben je eigenlijk terug bij af. Het duurt namelijk 6-8 weken alvorens je het vertrouwen van jouw volger hebt gewonnen. Daarbijkomstig heb je nog eens 9 tot 18 maanden nodig om diezelfde volger iets te verkopen. Consistentie en volhouden is dus van levensbelang. Jouw content van vandaag is jouw inkomst van de toekomst.”.
Wie kan deze sessie nu volgen? Iedereen die aan de slag wilt gaan met het uitbouwen van een contentmachine. En iedereen die content wil maken die schaalbaar is, die veelvuldig te gebruiken valt, en die perfect bij mijn doelgroep past. Of je nu een politieke partij bent, een lokale handelaar, of een overheidsintelling bent. Iedereen is gebaat bij deze technieken.
Michaël is er alvast helemaal klaar voor. Op 26 oktober geeft hij om 11u een online expertsessie van 1u boordevol strategie en praktische tips.
Kan je er niet live bij zijn? Geen probleem, je ontvangt nadien de opname in jouw mailbox!