Als je de laatste update van Instagram hebt, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat er het één en ander veranderd is aan de Instagram Stories. Zo staan al je gebruikelijke effecten plots op een andere plaats en staat er onderaan een nieuwkomer: ‘Reels’, waar je korte video’s mee kan opnemen. ‘Zoals op TikTok?’, vraag je je misschien af. Correct! Wil je graag weten wat Reels precies is en of het TikTok zal vervangen? Lees dan zeker verder.
Reels is de nieuwste functie op Instagram. Je kan er video’s mee maken van maximum 15 seconden. Op die korte filmpjes kan je effecten zetten, muziek toevoegen, je eigen audio toevoegen, een timer instellen, filmen in verschillende clips,.. Eigenlijk kan je bijna alles wat je op TikTok ook kan. Een copy paste van het succesvolle TikTok-verhaal? Niet volgens Robby Stein, productdirecteur bij Instagram. Hij zegt dat “TikTok de nodige credits verdient voor het populair maken van dit format, maar dat uiteindelijk twee producten nooit helemaal hetzelfde zijn.” Al lijken ze wel verdacht goed op elkaar als je het ons vraagt.
De korte video’s die je kan maken via Reels, doe je gewoon via je eigen Instagram Story. Eenmaal je een filmpje hebt gemaakt, kan je het op verschillende manieren delen. Zo kan je het posten op je Instagram verhaal, zodat je volgers je video 24 uur lang kunnen bekijken. Ook kan je je filmpje op je feed posten. Dan zal je ‘Reels’ tussen je andere posts op je feed verschijnen. Als laatste kan je er ook voor kiezen om je video te laten verschijnen onder ‘Reels explore’ op je zoekpagina. Eenmaal je enkele Reels gemaakt en gepost hebt, worden ze allemaal verzameld onder een nieuw tabblad op je Instagram profiel. Hoe dat er precies uitziet, zie je op deze foto:
Instagram Reels vind je binnen Instagram zelf. Als je op de ontdekkingspagina klikt krijgt Reels een prominente plek bovenaan (zie afbeelding links). Eenmaal je daarop klikt kan je blijven naar omhoog scrollen om zo verdere video’s te bekijken. Maak je zelf Reels en post je die? Dan vind je een verzameling van je eigen Reels filmpjes op een nieuw tabblad op je Instagram (zie afbeelding rechts).
MEER LEREN OVER REELS? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Reels werd begin deze week wereldwijd uitgerold. Een zeer goede timing nu TikTok in de Verenigde Staten onder vuur ligt. ‘Niet gepland’, volgens Instagram, maar wel zeker een goede zet als rechtstreekse concurrent. Amerikaanse president Donald Trump heeft een decreet getekend waarin hij TikTok nog tot 15 september geeft om een Amerikaanse koper te zoeken. Hij ziet videoplatform TikTok namelijk als een bedreiging voor de privacy van Amerikaanse gebruikers. Dit omdat ByteDance, het bedrijf achter TikTok, Chinees is en Trump vreest dat de gebruikersdata in handen van de Chinese overheid zouden vallen. Microsoft en Twitter zijn alvast mogelijke kopers voor de Westerse tak van TikTok. Die onderhandelingen zijn op dit moment druk bezig.
Nu Reels midden in deze heisa uitgerold wordt, is er bijna geen beter moment. Zo hopen zij namelijk dat veel Amerikaanse TikTokkers zullen overstappen naar Reels. Instagram kopieerde eerder al het ‘Story’ idee van Snapchat. Sinds het bedrijf met Stories startte, verloor Snapchat enorm veel gebruikers en populariteit. Of TikTok hetzelfde lot zal ondergaan, is nog maar de vraag.
Voorlopig zijn de reacties over Reels verdeeld. Sommige Amerikaanse gebruikers zien het als een ‘plan b’ voor als TikTok effectief verbannen zou worden, anderen vinden het dan weer fijn om een extra weg te hebben om zichzelf creatief uit te drukken online! Wat TikTok zelf vindt van zijn nieuwe concurrent? Wel, op de aankondiging op Twitter door Instagram, reageerden ze alvast met deze hilarische tweet en comment:
Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je Instagram Reels kan gebruiken op professioneel vlak? Zijn er opties om de nieuwe video tool te integreren in je marketingplan?
Voorlopig zit iedereen natuurlijk nog in de ontdekkingsfase. Toch is het interessant om al eens verder te kijken en na te denken wat je er op professioneel vlak mee kan aanvangen. Tip: Je hoeft niet per se zelf nieuwe video’s te maken op Reels. Je kan ook bestaande content gebruiken (zoals blogposts, marketingvideo’s, leuke bedrijfsfoto’s,...) en die omzetten in een Reels filmpje. Wil je toch een nieuwe video opnemen? Dan kan je eventueel een product voorstellen, een nieuwe team member in de spotlight zetten of eens behind-the-scenes filmen en je volgers je kantoorruimte of vergaderzaal tonen!
Wat Reels zeer interessant maakt voor marketingdoeleinden, is dat je gebruik kan maken van de nieuwe optie ‘Reels Explore’. Als je een kijkje neemt op de ‘ontdekking’ pagina op je Instagram, dan zie je dat Reels een prominente plek krijgt bovenaan. Eenmaal je erop klikt, kan je blijven doorscrollen en aanbevolen Reels bekijken. Als je beslist je Reels te delen op deze explore pagina, dan zal je een groter doelpubliek kunnen bereiken dan je met bijvoorbeeld een gewone Instagrampost doet.
Met Instagram Reels kan je ook een andere doelgroep aanspreken dan met foto’s of video’s op je Instagram feed. De Instagramgebruikers die Reels bekijken, zullen eerder mensen zijn die houden van korte, snelle en snackable content. Pas je dus zeker aan aan deze nieuwe manier van kijken op sociale media. Het geeft bedrijven ook de kans om creatief en origineel uit de hoek te komen.
Of er ook advertentiemogelijkheden komen en hoe die er zullen uitzien, is voorlopig nog niet geweten. We houden jullie alleszins op de hoogte van alle Reels-nieuwtjes!
Wil jij zelf een Instagram Reels filmpje opnemen, maar weet je niet goed hoe het werkt en wat er allemaal mogelijk is? Wij leggen het je binnenkort graag uit in handige korte videolessen op Someflex!
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?