Sociale media nieuws en inspiratie

WIJ HELPEN DE SOCIALE MEDIA 'JA MAARS' DE WERELD UIT.

Geschreven door Seppe Meul | 17/03/2022

Ja maar…
Sociale media, ik heb daar geen tijd voor.
Een strategie, daar heb ik helemaal geen verstand van.
Ik heb sociale media niet nodig om mijn merk zichtbaar te maken.

Allemaal “ja maars” die wij vaak te horen krijgen, even dieper op ingaan en graag weerleggen.

“SOCIALE MEDIA, IK HEB DAAR GEEN TIJD VOOR.”

Eerst en vooral, sociale media zijn de laatste jaren dermate belangrijk geworden dat je niet anders meer kan dan er tijd voor maken. Meer nog, als je het niet doet, zegt dit ook heel veel over jouw organisatie, merk of bedrijf. Zelfs al heb je weinig tijd, dankzij allerlei tools is werken aan en voor jouw sociale mediakanalen in enkele minuten per dag geflikt. “Tools? Welke tools?” hoor ik je denken. Tools om posts (lees: berichten) in te plannen, om foto’s en of video’s in te bewerken, om ondertitels toe te voegen, en ga zo maar door. Je ontdekt ze allemaal, met behulp van duidelijke en korte videolessen, in onze online leercommunity Someflex.

“EEN STRATEGIE, DAAR HEB IK GEEN VERSTAND VAN.”

Ben je bereid om bij te leren en op het juiste pad terecht te komen? Een strategie bepalen is een plan met doelen op lange termijn. Wat wil je bereiken? Wie wil je bereiken? Vervolgens kan je via experimenten testen wat wel of niet voor je werkt, want sociale media zijn geen exacte wetenschap. Alles verandert zo snel en algoritmes maken het bereik vaak onvoorspelbaar. Maar eens je begonnen bent met het testen van wat werkt en wat niet, is de trein vertrokken. Ja, wil je écht online scoren, met de juiste portie doorzettingsvermogen en de wil om bij te leren en mee te evolueren, gaat het vanzelf. Met een strategie heb je jouw doelen in zicht om ze te bereiken en kan je met focus stappen vooruit zetten.

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

“IK HEB SOCIALE MEDIA NIET NODIG OM MIJN MERK ZICHTBAAR TE MAKEN.”

Misschien lukt het je nu nog om die online aanwezigheid tot het minimum te beperken, maar ook dat straalt negatief af op de (online) reputatie van jouw merk/bedrijf/organisatie. Niet actief zijn is geen optie meer, want de eerste indruk die mensen van jouw merk/bedrijf/organisatie maken, gebeurt online. Dit geldt niet alleen voor jouw doelgroep of potentiële klanten, maar ook voor sollicitanten bijvoorbeeld. En dit in een tijdperk van schaarste op de arbeidsmarkt.
Misschien ben jij actief in één van de enige sectoren die sociale media nog links kan laat liggen. Maar op termijn zal elke sector mee moeten en zal je beseffen dat je dan nog een hele inhaalbeweging moet maken. Actief zijn op sociale media is een lange termijn investering, een groeipad. Je kunt niet op 1 dag een mooie online reputatie bouwen. De vraag is dan ook niet of je actief bent op sociale media, maar (sinds) wanneer? En hoe mooi jouw online reputatie en vindbaarheid al zijn uitgebouwd?

“IK HEB MAAR ÉÉN KANAAL NODIG OM ZICHTBAAR TE ZIJN.”
Op elk sociale mediakanaal kan je één of meerdere doelgroepen bereiken. Zet je slechts in op één kanaal, dan check je best of je wel op het goede kanaal actief bent om jouw doelgroep te bereiken (en niet toevallig op het kanaal dat je zelf het beste kent).
Wat is er beter dan in te zetten op verschillende doelgroepen, om daarmee jouw (potentieel) bereik te vergroten? Het kan zijn dat jij inzet op Facebook omdat jouw doelgroep (40-65-jarigen) zeer actief is op deze app/website. Maar de jongere garde zal je niet gauw meer vinden op Facebook. Om jouw doelgroep van de toekomst te bereiken, kan het slim zijn om kanalen als Instagram of TikTok te gebruiken. LinkedIn is dan weer een must om te bouwen aan het vertrouwen bij de doelgroep hoogopgeleide professionals. Eens je de contentcreatie op volle toeren laat lopen, kan je deze posten op meerdere kanalen (weliswaar door de eigenheid per kanaal te behouden). En er bestaan ook nog eens handige tools om in te plannen.

“ALS IK ÉÉN KEER PER WEEK POST, ZAL HET WEL GOED ZIJN.”

Een kanaal dat zelden post op sociale media verliest volgers. Het is belangrijk om frequent actief te zijn op jouw kanalen. Hierdoor krijgen jouw volgers regelmatig posts te zien en zo speel je handig in op het algoritme van bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Door één keer per week te posten, zal je er ook nooit in slagen om te bouwen aan vertrouwen, extra volgers te verzamelen en dus een groter bereik te krijgen.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES? GRAAG BIJLEREN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY?