Digimeter heeft de cijfers over het sociale mediagebruik in Vlaanderen van het afgelopen jaar op ons losgelaten. 2020, het jaar dat voor iedereen zal bijblijven als het ‘coronajaar’, bracht op vlak van sociale media interessante resultaten. Het opvallendste nieuws? WhatsApp stoot Facebook van de troon als meest gebruikte app. De belangrijkste cijfers zet ik voor jou graag op een rijtje.
WhatsApp is toch wel de grote winnaar van 2020. WhatsApp is er namelijk in geslaagd Facebook voorbij te steken in aantal actieve gebruikers, zowel dagelijks als maandelijks. Maar liefst 81% van de bevraagde Vlamingen gebruikt WhatsApp, dat is een stijging van 9% ten opzichte van 2019.
Facebook is zo ‘de grootste’ tov het gebruik van alle andere sociale media kanalen.
TikTok is, zoals ook wel verwacht, de grootste stijger van alle sociale media apps. Van 4% dagelijkse gebruikers onder de jongeren, is TikTok in 2019 naar maar liefst 33% gegaan. Maandelijks trekt de app zo maar eventjes de helft van de bevraagde jongeren tussen 16-24 jaar naar TikTok.
En, ook de oudere generaties leren TikTok meer en meer kennen. Bij de 25-34-jarigen is het aantal gebruikers van 0 naar 8% gegaan als het gaat om dagelijkse gebruikers. En zo zien we een evolutie zoals we in de beginjaren op Facebook en Instagram ook zagen. Eerst omarmt de jongere generatie het kanaal en de rest volgt.
Een belangrijk inzicht dat ik nog wil meegeven over TikTok: je hoeft niet te dansen om populair te zijn of een groot bereik te halen.
Verder kijk ik graag nog even naar de toekomst. De bestaande tendens van WhatsApp, die zal nog wel een tijdje onveranderd blijven. Ook de populariteit van Facebook zie ik niet meteen verdwijnen. En Instagram zal in de toekomst enkel een grotere rol spelen in het leven van sociale mediagebruikers. Zowel professioneel als privé. En, vergeet audio niet. In 2021 is het gebruik van audio op sociale media helemaal ontploft. Denk maar aan het ontstaan van Clubhouse en de varianten van zowat alle sociale media kanalen: Facebook Hotline, Twitter Spaces, en de aankomende varianten van LinkedIn, Spotify en Reddit. In het volgende onderzoek van Digimeter zal naar mijn verwachting dus een prominente rol weggelegd zijn voor het gebruik en de populariteit van audio op sociale media.
Altijd op de hoogte zijn van het sociale media nieuws? Non-stop inspiratie krijgen voor je content? Bijleren over elk kanaal waar en wanneer jij wilt? Ontdek dan ons online leeraanbod en test eens gratis uit of het iets voor jou kan zijn!
Facebook blijft voor de Vlaming dé sociale media-app. Hoewel ze toch een klein beetje aan maandelijkse en dagelijkse gebruikers moeten inboeten. Waar in 2019 Facebook nog 78% aan maandelijkse gebruikers had, heeft het nu over alle leeftijdsgroepen heen nog maar 74%.
Opvallend, jongeren blijven Facebook ook het meest van alle leeftijdsgroepen gebruiken. Vooral als community platform werkt Facebook heel erg goed. Zo zien we de populariteit van Facebookgroepen hoge toppen scheren. Denk daarbij vooral aan groepen waar memes in worden geplaatst om bijvoorbeeld de blokpauze op te leuken.
De cijfers bij Instagram stagneren dan weer. Zij blijven steken op 45% maar winnen wel het gevecht om jongeren van Facebook. Instagram trekt maandelijks 87% van de bevraagde jongeren (16-24 jaar) naar de app, dat is heel veel. Zelfs nog altijd meer dan TikTok.
Met een stijging van maar liefst 15% zijn de 45-54-jarigen de grootste stijgers wat betreft online shopping. Afgelopen jaar kocht zo’n 71% van die leeftijdsgroep online. De 23-44-jarigen zijn dan weer de grootste online shoppers. Van hen shopt maar liefst 82% online. Een trend die vermoedelijk zal aanhouden nu shoppend Vlaanderen van deze luxe heeft geproefd.
Maar daarnaast zijn we naar aanleiding van de twee lockdowns meer met onze smartphone bezig geweest afgelopen jaar. In 2020 gebruikte de Vlaming zijn smartphone dagelijks gemiddeld 3 uur en 5 minuten, een stijging van 37 minuten ten opzichte van 2019.
Nog een interessant weetje om mee te geven. Hoewel minder mensen zich geregistreerd hebben op de gekende en populaire sociale media kanalen, zijn de gebruikers die er actief op waren, het nog vlijtiger gaan gebruiken afgelopen jaar.
En als we actief zijn op onze smartphone, welke apps krijgen dan onze meeste aandacht? 73 minuten besteden we aan sociale media, terwijl dat in 2019 nog maar 49 minuten was. The big four (Facebook, Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp) blijven op dat gebied dan ook onaangetast.
Wil je nu zelf op onderzoek gaan tussen alle cijfers en gegevens? Dat doe je hier.
INTERESSE IN ONZE ONLINE EXPERTSESSIE?