menu
close_24px

WEES MENSELIJK OP SOCIALE MEDIA

WEES MENSELIJK OP SOCIALE MEDIA

Op sociale media zitten mensen, in verschillende rollen en met verschillende hoedjes op. Broers, neven, vriendinnen, collega’s, grootouders, burgers en klanten... ze worden allemaal vertegenwoordigd. Daarin moet je als organisatie of onderneming tussenkomen om je boodschap over te brengen. Je komt dus op een heel menselijke plek terecht, waardoor je je als organisatie of onderneming ook best menselijk opstelt. 

De termen b2c en b2b zijn wereldwijd bekend. Ze geven aan welke strategische focus genomen wordt in de keuze van je doelgroep. B2c staat voor business to consumer – dus kortweg duidt het op een bedrijf dat zich richt op een particuliere klant. Daarentegen staat b2b voor business to business, waarbij je bedrijf zich richt naar de professionele klant. Maar als je wil communiceren op sociale media, kunnen we best deze termen overboord gooien. 

Echt? Ja, echt! Want op sociale media zitten mensen. Dus is het niet meer b2c of b2b, maar m2m: mens tot mens

DE MENSELIJKE KANT VAN JE ONDERNEMING TONEN

Sociale media zijn zoals een gigantisch virtueel café, met een eindeloze toog waar gesprekken gevoerd worden, van gedachten gewisseld wordt, discussies van start gaan en soms ook ruzies ontstaan. Gebruikers houden zich niet in, of gedragen zich niet anders omdat ze met een ‘organisatie’ communiceren. Ze zijn gewoon zichzelf. Dus dat wordt ook van een onderneming verwacht op sociale media. Je marketingboodschap zal je niet onderscheiden als organisatie op Instagram of LinkedIn, maar je menselijkheid wel. 

Hier zijn 3 tips om menselijk te zijn op sociale media. Laat jezelf en je team zien, wees geïnteresseerd en praat vooral terug!  

Ontdek onze agenda

  • Vertel je uniek verhaal

Wanneer iemand vol enthousiasme en passie zijn/haar verhaal vertelt, is dat zeer inspirerend. Dat is zo met mensen, maar ook met ondernemingen. Durf jezelf te laten zien: op sociale media mag je meer tonen dan het gepolijste communicatiemateriaal. Veel ondernemers hebben daar moeite mee, en dan hoor ik vaak “maar wie zit daarop te wachten?”. Je volgers! Mensen houden van een goed verhaal, omdat ze daardoor meer kunnen verbinden met je. Laat iets zien achter de schermen, neem ze mee in een uitdaging waar je voor staat of vertel iets over een verandering die er aankomt. Hoe persoonlijker je content, hoe ‘echter’, en dus hoe beter het landt op sociale media. 

Literatuur Vlaanderen - Instagram

(bericht op Instagram door Literatuur Vlaanderen waarin ze vertellen dat ze tijdens hun team meeting hun favoriete series met elkaar deelden.  102 vind-ik-leuk’s, 8 opmerkingen)

  • Ga in dialoog met je volgers

Communicatie via sociale media is tweerichtingsverkeer. Wanneer je iets hebt geplaatst, neem dan het half uur daarna wat tijd om zelf in interactie te gaan met je volgers. Ga eens kijken of zij iets nieuws hebben geplaatst en laat een vind-ik-leuk of een opmerking achter. Dat vinden je volgers, en het algoritme, leuk. De algoritmes letten sterk op emotie, interactie en conversatie. Uiteraard reageer je best ook altijd wanneer iemand een opmerking plaatst bij je content of wanneer je een privébericht krijgt. Je kan zelfs een stapje verder gaan: na het krijgen van een privébericht kan je de conversatie nog iets verder nemen en vragen waarom die persoon je volgt. Daaruit kunnen fijne gesprekken en inzichten komen. 

Warredal - Instagram(bericht op Instagram door Warredal waar ze elke opmerking die ze ontvangen leuk vinden en soms terug reageren; 429 vind-ik-leuk’s, 23 opmerkingen)

  • Laat je team zien

Afbeeldingen of video’s met gezichten scoren altijd beter op sociale media! Heel logisch natuurlijk, als het zo’n menselijk communicatiekanaal is. Laat dus zeker je team zien. Als er iets te vieren valt zoals een verjaardag of een mijlpaal – deel het met je volgers! Of heb je iemand nieuw in je team? Zet die persoon in de kijker. Mits goedkeuring kan je zelfs leveranciers, partners en klanten in de kijker zetten op je sociale media kanalen. 

de lijn - Facebook(videobericht op LinkedIn door De Lijn laat Matthias de chauffeur en andere collega’s zien tijdens hun Nieuwjaarsboodschap, 77 vind-ik-leuk’s, 5 opmerkingen en 7 shares)

Welke tip ga je vandaag al uitproberen? Zoek je toch nog meer inspiratie? Dan kan mijn expertsessie over het creëren van je eigen authentiek merk op sociale media. Opname beschikbaar in Someflex! 

Veel succes!

Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Deel dit artikel