“Design is the silent ambassador of your brand”, zei Amerikaanse grafisch designer Paul Rand ooit en hij heeft gelijk. Je design bepaalt voor een groot deel je merk en organisatie. Er zijn talloze merken op de markt, maar wanneer je IKEA hoort, denk je onmiddellijk aan dat blauw met die gele letters. Of wanneer iemand Coca-Cola vermeldt, zie je direct die unieke rode kleur. Dat alleen al bewijst waarom een huisstijl belangrijk is.
Er bestaat een waaier aan merken die hetzelfde aanbieden als jouw bedrijf. Daarom moet je je gaan afvragen wat jouw merk anders maakt. Een huisstijl laat je toe om op te vallen op de oververzadigde markt, want je branding is hoe potentiële klanten je gaan waarnemen. Natuurlijk is je huisstijl meer dan enkel je logo. Dat is enkel het uithangbord van je kernwaarden en visie.
Het is enorm belangrijk om consistent te zijn in je branding. Dat kan je bereiken door te werken met een logo, vaste kleuren, een vaste typografie en eventueel een vaste vorm van foto- en videografie. Door je huisstijl consistent in al je communicatie door te voeren, blijft je bedrijf beter plakken bij leads. Ze zullen de kleuren en stijlen die je gebruikt onmiddellijk linken aan je merk en zo krijg je die top-of-mind awareness waar je naar streeft. Als je geen aandacht besteedt aan je huisstijl en een mozaïek maakt van je online communicatiekanalen, zullen klanten je associëren met onzorgvuldigheid en chaos. Dat is natuurlijk niet de indruk die je wil nalaten.
Een huisstijl ontwerpen hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet niet super skilled te zijn in Photoshop of InDesign. Je hebt er tegenwoordig zelfs geen grafisch ontwerper meer voor nodig. Je kan bijvoorbeeld online tools zoals Canva gebruiken. Canva is een online designplatform waar je onder andere gemakkelijk graphics kan ontwerpen voor je sociale media, posters kunt ontwerpen en veel meer. Je kan het dus ook gebruiken om er je huisstijl mee te ontwerpen.
Eenmaal je je brand op het platform hebt ontworpen, kan je het aan de Canva Branding Kit toevoegen die je helpt om je huisstijl te implementeren in al je designs. Zo krijg je onmiddellijk die consistentie in al je ontwerpen. Canva laat je zelfs toe om samen met je collega’s te werken aan designs en om elkaar feedback te geven. Geen heen-en-weer gemail meer om telkens goedkeuring te vragen, want het kan allemaal rechtstreeks op het designplatform. Designen is nog nooit zo eenvoudig geweest.
Wil je zelf aan de slag gaan met Canva?
Benieuwd hoe je makkelijk en snel mooie content kunt ontwerpen via deze tool?
Dat leer je in Someflex, videolessen en opnames van expertsessies.
Check onze gratis dagpas, onze agenda vol interessante opleidingen of onze prijzen om lid te worden en voor een vast bedrag onbeperkt bij te leren.