Wat is inclusieve communicatie en waarom is het belangrijk op jouw sociale mediakanalen?
Sociale media, Team Someflex, inclusieve content
Sociale media zijn the-place-to-be om je doelgroep efficiënt te bereiken. Hoe? Door in te zetten op beeld en taal. Maar, wat gebeurt er als het fout loopt? Je schat jouw doelgroep verkeerd in, je stapt niet genoeg uit je eigen leefwereld en BAM… Ook al bedoel je het goed, plots begeef je je op glad ijs. Onbewust sluit je een volledig groep uit… Hoe zorg jij ervoor dat je op jouw socials inclusief communiceert? In deze blogpost geven jouw 3 tips met relevante voorbeelden.
Voor we aan de slag gaan met tips en voorbeelden, schetsen we eerst een beeld. ‘Wat is ‘inclusief communiceren’ nu precies? En waarom zou je met een onderneming of organisatie hierop inzetten?
WAT IS INCLUSIEVE COMMUNICATIE ?
Het valt niet te ontkennen, we leven in een ontzettend gemengde en diverse maatschappij. De realiteit is lang niet meer ‘huisje-tuintje-kindje’ of ’het modale witte gezinnetje’. Jouw doelgroep is ‘superdivers’ en bestaat uit een prachtige mix-and-match. Nee, nu heb ik het niet over dit typische beeld: ‘witte man’ versus ‘gekleurde vrouw met een hoofddoek’. Het gaat veel verder dan dat. Denk bijvoorbeeld aan nieuw samengestelde gezinnen, mensen met een beperking, jongeren met migratieroots, seksuele voorkeuren, plus-size mannen én vrouwen, enzovoort.
Gelukkig erkennen ondertussen al heel wat bedrijven zoals Kruidvat, Hema, Xandres, Zalando, Bol.com, … het belang van diversiteit en inclusie. Maar wat houdt het eigenlijk echt in?
*Hanan Challouki: “Inclusieve communicatie is een benadering van communicatie die zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken en te betrekken, waarbij toegankelijkheid, herkenning en begrip worden nagestreefd en waarvan het resultaat leidt tot positieve communicatie, vrij van stereotypen.
Wil jij inclusief communiceren? Hou dan rekening met een steeds veranderende samenleving.
Stap af van stereotypen zoals videobeelden met enkel gespierde mannen in de fitness. Stap af van een modeshow waar alleen maar slanke vrouwen kleding demonstreren. Gebruik jij het typische beeld van mensen met een beperking in een rolstoel? Niet iedereen met een beperking bevindt zich in een rolstoel. Verlies slechtzienden, doven, autisten, enzovoort niet uit het oog. Is jouw beeld van een standaard gezin: man-vrouw-kind? Wat met alle andere verschillende relaties en samenstellingen? …
Hoogtijd om die oogkleppen weg te gooien. Durf loslaten, durf fouten maken én durf vooral vragen stellen. Ga aan de slag met representatieve beelden en let op je taalgebruik. Maar boven alles, blijf je authentieke zelf. Communiceer op een open, eerlijke en begripvolle manier.
Voorbeeld uit het boek van Hanan Challouki ‘Inclusieve Communicatie’
Nota: De stad gaat de mist in met een campagne. Ze hadden hun doelgroep niet duidelijk in beeld. Als tegenreactie maakten de bewoners een representatieve foto van het échte straatbeeld op de Turnhoutsebaan.
WAAROM INCLUSIEF COMMUNICEREN OP SOCIALE MEDIA?
Inclusieve communicatie op jouw sociale mediakanalen kan zeer voordelig zijn voor je merk. Hier zijn een aantal redenen waarom wij bedrijven en organisaties aansporen om inclusief te communiceren op hun socials.
Met inclusieve communicatie laat je zien dat jouw bedrijf of organisatie maatschappelijk verantwoordelijk is. Door een inclusieve boodschap te communiceren, toon je dat je begaan bent met de belangen van jouw doelgroep, ongeacht hun achtergrond of kenmerken. Inclusieve communicatie wordt positief ontvangen door een breed publiek en zal je brand en reputatie op lange termijn versterken.
Bovendien kan inclusieve communicatie een manier zijn om een breder publiek te bereiken. Je houdt tenslotte rekening met verschillende achtergronden, culturen en perspectieven. Twee-vliegen- in-één- klap. Je volgers zullen zich beter identificeren met jouw verhaal én je spreekt mogelijks nieuwe doelgroepen aan die je voorheen nooit zou bereiken.
Tot slot, draagt inclusieve communicatie ook bij aan het verminderen van vooroordelen en discriminatie in onze samenleving. Je werkt mee aan een positieve verandering in de maatschappij.
Hecht jij waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen? Wil je een breder publiek aanspreken? Omarm dan inclusieve communicatie op sociale media. Het draagt niet alleen bij tot een sterker merk en een positieve reputatie. Het zorgt ook voor een zichtbare verandering in onze samenleving.
‘INCLUSIEF COMMUNICEREN OP SOCIALE MEDIA DOE JE ZO'
1. Baken je doelgroep af zonder mensen uit te sluitenStel je beheert een community met leuke events voor tieners. In een eerste oogopslag lijkt dit makkelijk, niet? Toch zijn tieners een moeilijk publiek. Ik laat even een kleine wervelwind op je los.
Let jij op welke dag een evenement valt? Hou jij rekening met joodse feestdagen zoals Chanoeka? Want jazeker, vandaag zijn er kids met een mix aan roots en ze vieren niet alleen Belgische of Nederlandse traditionele feestdagen.
Wat met tieners met een beperking? Denk bijvoorbeeld aan jongeren met autisme of blinde en slechthorende kinderen. Zij hebben ook recht op leuke uitjes. Voorzie jij jouw community van voldoende alternatieve tips en mogelijkheden?
Hoe spreek je iemand aan? Hou jij rekening met genderneutraliteit? Op sociale mediakanalen zoals Instagram of TikTok gaan ze hier slim mee om. Als tiener kan je aanduiden hoe jij wil dat men je aanspreekt. Een kleine moeite maar een groot gebaar. Hou daar als organisatie dus voldoende rekening mee.
2. Maak een databank aan met inclusief beeldmateriaalEen databank is iets wat je zelf kunt opzetten. Zorg er dus voor dat je visuals op z’n minst representatief zijn. Denk bij het organiseren van jouw fotoshoot out-of-the-box en nodig een uiteenlopende groep aan mensen uit.
Verkoop jij accessoires voor koppels? Hou dan rekening met de context, je doelgroep en eventueel statistische cijfers. Denk er even over na en zorg dat jij alle relatievormen goed in beeld brengt.
Vertrouwen winnen, het gebeurt niet zomaar. Door consistent te zijn en trouw te blijven aan je verhaal kom jij authentiek en eerlijk over. Maar, vergeet de waarden van je merk niet uit het oog. Wil jij het vertrouwen van een ruim en divers publiek? Toon dan dat inclusie één van de kernwaarden is binnen jouw bedrijf. Houd het niet enkel bij mooie praatjes en beelden en ga over tot actie.
Bovendien is inclusieve communicatie een proces. Het is belangrijk om open te staan voor feedback. Zo leer je uit ervaringen van anderen en kan je jouw communicatie daarop aanpassen. Vraag bijvoorbeeld aan je volgers op sociale media wat zij vinden van jouw posts en of zij eventueel suggesties hebben. Zo creëer je dialoog en bouwen jullie samen aan een inclusieve wereld.
Wil jij groeien en inclusief leren communiceren op sociale media? Grijp dan deze kans en schrijf je nu in: Inclusieve content creëren met expert Ilias El Kostit.