De nieuwe Facebook-winkel heeft ongelofelijk veel te bieden. Het belangrijkste voordeel? Eén winkelervaring die werkt op zowel Facebook als Instagram. Van een product bekijken tot betalen: alles kan zonder de sociale mediakanalen te moeten verlaten. Een ander voordeel? Je Facebook-winkel is wereldwijd toegankelijk. Iedereen, over heel de wereld, kan dus je online winkel zien en producten kopen.
Daarnaast is een Facebook-winkel aanmaken niet moeilijk. Als je de Facebook Shop voor het eerst aanmaakt, moet je wel enkele stappen overlopen en gegevens invullen. Maar eenmaal je over een winkel beschikt, kan je in enkele minuten nieuwe collecties en producten toevoegen. Ook zijn er tools beschikbaar om je online winkel te ontwerpen, advertentiemateriaal aan te maken en op die manier echt je merk tot leven te brengen.
Wat ook zeer interessant is, is dat je de belangrijkste informatie kan toevoegen aan je product. Zo kan je een productnaam, beschrijving, prijs, leveringsinformatie en enkele foto’s toevoegen. Ook fijn om te weten is dat de Facebook-winkel zowel mobiel als op desktop beschikbaar is.
De laatste reden -en misschien wel de belangrijkste- waarom een Facebook-winkel zeker een must-have is, is het grote voordeel dat het helemaal gratis beschikbaar is. Je kan kosteloos een webshop aanmaken op Facebook en je online catalogus en etalage uitbreiden. Het enige wat je nodig hebt, is een account in de Facebook Bedrijfsmanager.
Geïnteresseerd om zelf een Facebook- en/of Instagram-winkel aan te maken? Dan is het best handig om te weten hoe je dat precies doet en wat je daarvoor nodig hebt.
Verkopers die al beschikken over een Instagram-profielwinkel of een Facebook-paginawinkel, worden automatisch overgezet naar de nieuwe ‘winkel’ met alle nieuwe mogelijkheden en functies. Normaal gezien heb je hierover een e-mail ontvangen waarin staat dat de Facebook-winkel voor jou beschikbaar is. Als je Facebook-pagina gekoppeld is met je Instagram-pagina, dan heb je ook de optie om een gedeelde online etalage te maken en dus exact dezelfde producten en collecties te verkopen op beide kanalen.
Ben je niet zeker of de Facebook-winkel al actief is op jouw Facebook-pagina? Dan kan je dat zelf gaan checken. Ga hiervoor naar je instellingen, klik daarna op ‘pagina bewerken’ en dan onderaan zie je naast ‘winkel’ de optie ‘tabblad toevoegen’. Als je dit hebt toegevoegd, staat je winkel ingesteld.
Dit is hoe de mobiele Facebook-winkel eruitziet op de Facebook-app.
Beschik je nog niet over een Facebook-paginawinkel of een Instagram-profielwinkel? Dan kan je een nieuwe winkel aanmaken via Handelsbeheer. Om aan de slag te gaan, heb je een account nodig op de Facebook Bedrijfsmanager. Nadat je je hebt aangemeld, kan je onder ‘Handelsbeheer’ klikken op de optie ‘je winkel aanmaken’, alle stappen overlopen en alle gevraagde informatie invullen.
Een Facebook-winkel aanmaken kan enkel als je de Facebook-paginabeheerder en de beheerder van de Facebook Bedrijfsmanager bent. Als je al beschikt over een Facebook-paginawinkel, dan is het ook belangrijk dat je je Facebook-pagina en catalogus in hetzelfde Bedrijfsmanager-account beheert.
Binnen Handelsbeheer kan je dan je winkel gaan aanpassen. Zo kan je hier collecties maken, ordenen, wijzigen en voorzien van een naam, beschrijving en omslagfoto. Elke collectie kan 6 tot 30 producten bevatten. Eenmaal alles is aangepast en ingevuld, duurt het nog 24 uur voordat Facebook jouw winkel heeft bekeken, beoordeeld en goedgekeurd. Om je winkel te laten goedkeuren, moet deze voldoen aan het beleid en de eisen van Facebook. Om te weten wat dit allemaal precies inhoudt, is het aan te raden om de verkoopsvoorwaarden door te nemen.
Wil je graag stap per stap ontdekken hoe je Facebook professioneel maximaal kan inzetten? Wil je meer bijleren over alle sociale media en je kanalen zo goed mogelijk inzetten? Op een efficiënte manier je doelgroep bereiken?
Dat kan je leren in onze leercommunity over sociale media. Benieuwd? Test het eens gratis of het iets voor jou kan zijn!
Als je voor het eerst via Facebook gaat verkopen, zal je wel een bepaalde procedure moeten doorlopen. Om je bedrijf in te stellen op Handelsbeheer moet je enkele gegevens doorgeven. Dat heeft Facebook namelijk nodig om je account aan te maken en de betaalfunctie, klantenservice en het bestelbeheer in te stellen. Wat je hiervoor nodig hebt, vind je op deze pagina.
Wil je op Instagram verkopen? Dan zal je eerst goedgekeurd moeten worden door Facebook. Wil je op Facebook verkopen? Dan moet je niet eerst goedgekeurd worden, maar zal je wel moeten voldoen aan het beleid. Lees er hier meer over om in detail te weten te komen hoe je aan de slag kan met Facebook Handelsbeheer.
Op de Instagram App ziet de Facebook-winkel er zo uit. Het design en de mogelijkheden zijn dus praktisch hetzelfde. Op de Instagram App ziet de Facebook-winkel er zo uit. Het design en de mogelijkheden zijn dus praktisch hetzelfde.
Klanten hoeven binnenkort tijdens het betalingsproces Facebook en Instagram niet meer te verlaten om hun product te kunnen aankopen. De betaalomgeving bestaat dus volledig binnen Facebook en Instagram zelf, daar is geen externe website meer voor nodig. Meta Pay is de naam van deze betaalmethode (op vandaag al beschikbaar in US maar nog niet in België).
Een voordeel qua gebruiksvriendelijkheid voor de klant is dat Facebook de betalingsgegevens en leveringsinformatie van een klant onthoudt. Zo hoef je niet telkens opnieuw al je gegevens in te vullen en kan je in het vervolg sneller je aankoop afronden. Facebook benadrukt in hun communicatie dat de betalingsgegevens beveiligd worden.
Omdat het sociale media platform regelmatig al het nieuws haalde over de manier waarop ze omgaan met onze privégegevens en -data, ontwikkelden ze een pagina waarin gedetailleerd staat uitgelegd wie wat zal kunnen zien en wat er precies gebeurt met alle gegevens die je invult.
Opgelet: dit betalen met Meta Pay is op vandaag al mogelijk in US, maar nog niet mogelijk in België.
Wil je meer weten over hoe Facebook Shops precies werkt? Neem dan zeker een kijkje op ‘Facebook for Business’ voor alle gedetailleerde informatie.
De aankondiging over de lancering van de Facebook-winkels of Facebook Shops kwam er eind mei, door Mark Zuckerberg zelf. De gratis webshop-functie ontstond midden in de Corona crisis om de kleinere handelaars te helpen in tijden waarin hun fysieke winkel niet open kon of mocht. Door Facebook Shops konden zij toch kosteloos hun verkoop online verderzetten.
Om Facebook-winkels mogelijk te maken, werkt het grootste sociale media platform samen met Shopify, BigCommerce en WooCommerce.
De Facebook Shops zitten voorlopig nog volop in de startfase. Gebruikers beginnen het op dit moment langzaamaan te ontdekken en uit te proberen. Facebook is ondertussen alvast bezig met het bedenken en ontwerpen van nieuwe functies. Zo zou het bedrijf werken aan loyaliteitsprogramma’s waarmee klanten punten kunnen sparen en kortingen krijgen. Ook zou het mogelijk worden om producten te taggen in live-video’s. Zodat kijkers onmiddellijk kunnen doorklikken om snel tot aankoop over te gaan.
We zijn alvast benieuwd naar wat Facebook nog meer voor de commerciële sector in petto heeft! Hou onze blog dus zeker in de gaten om op de hoogte te blijven van de Facebook Shops en alles wat nieuw is in het sociale media landschap!
Benieuwd naar hoe je nu zelf een shop kan opstarten op sociale media?
Hoe je zelf aa de slag kan gaan als online winkelier op Facebook, Instagram of LinkedIn? Dat leer je allemaal in onze online leercommunity Someflex!