menu
close_24px

WAT IS DE KRACHT VAN ADVERTEREN OP SOCIALE MEDIA?

Handelaars bereiken vandaag op 2 manieren hun doelgroep, zoals in deze blog al werd besproken. Tegenwoordig zijn gewone posts op sociale media niet meer voldoende om je (potentiële) klanten te bereiken, aangezien algoritmes op sociale media ervoor zorgen dat het organisch bereik van handelaars steeds minder bepalend wordt.

Maar waarom zou je als lokale handelaar jouw doelgroep digitaal bereiken?
Wat zijn de voordelen die eruit voortkomen? We sommen er drie voor jou op.


1. JIJ BEPAALT JE DOELGROEP: WIE JE WIL, WAAR JE WIL

Zorgen dat je bekendheid of betrokkenheid verwerft en mensen naar jouw website stuurt zijn de voornaamste drijfveren om te adverteren. Niet enkel millennials begeven zich op sociale media, maar steeds meer verschillende generaties zijn actief op de verschillende sociale netwerken.

Benieuwd naar het sociale mediagebruik in Vlaanderen? Lees hier onze belangrijkste inzichten uit de Digimeter.

DATA IS ALLES
Wie actief is op sociale media, registreert zich en vult daarbij persoonsgegevens in. Deze zijn later cruciaal voor de afbakening van jouw doelgroep. Zo kan je als lokale handelaar op een heel gerichte manier op basis van targeting (het afbakenen van personen op basis van demografische gegevens, interesse en locatie) een boodschap naar jouw specifieke doelgroep sturen.

Belangrijk: een advertentie scoort goed als jouw boodschap relevant is voor jouw doelgroep.

Zo baken je een doelgroep - op straatniveau - af via Facebook:

Lokaal-adverteren-voorbeeld (1)

Lokaal adverteren biedt de mogelijkheid jouw product/dienst aan te bieden tot op straatniveau.

Die gerichte targeting kan op alle sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn.

BEPERKT BUDGET
Adverteren op sociale media is populair omdat je effectieve resultaten kan bereiken met een beperkt budget. Het hangt natuurlijk af van het soort doelstelling, maar er wordt algemeen aangenomen dat adverteren op sociale media kan vanaf 1 euro voor een ‘betrokkenheid-campagne’.

ZELF OOK AAN DE SLAG MET ADVERTEREN OP SOCIALE MEDIA? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

2. VIJF KEER MEER VERKOOP VAN PASTINAAK

Hoe-lokaal-adverteren

De effectiviteit van lokaal adverteren kan worden geïllustreerd aan de hand van de ‘pastinaakcase’. Door het perfect doorlopen van nevenstaande 5 stappen werd in Eeklo tot meer dan 5 keer zoveel pastinaak verkocht. Naast het bepalen van de juiste doelgroep, droeg de creatie van awareness en het maken van content bij tot de stijgende offline verkoop van pastinaak. Een succesvol resultaat van een gerichte marketingcampagne.

Pastinaakcase

Bron: VRTNWS

Dat mensen steeds meer online op zoek gaan naar producten en diensten is iets dat bij de gemeente Zwijndrecht ook duidelijk is. De klant 2.0 is niet meer op zoek naar producten in de Dorpsstraat, maar bevindt zich online. In de Zwinkelen-campagne tracht de gemeente lokale handelaars op het juiste sociale mediaspoor te zetten, door verschillende workshops aan te bieden. Hoe bereik je jouw consument/doelgroep?

3. START NU, VOOR HET TE LAAT IS

Accounts aanmaken op sociale media is één ding, de juiste (potentiële) klanten bereiken een ander. Aangezien het organisch bereik slinkt, is het belangrijk om op een juiste manier te investeren in online advertenties. Doe dit gestructureerd. Denk goed na over wat je wil bereiken, maar ook wie en waar! Voor lokale handelaars die dezer dagen nog niet bezig zijn met online adverteren is het 5 voor 12, rekening houdend met de moordende online concurrentie van de grotere spelers.

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?

Ontdek onze agenda

Deel dit artikel