Waarom YouTube Shorts belangrijk is in jouw contentstrategie
Youtube, SOMEFLEX
We merken steeds duidelijker dat video een belangrijk element is op allerlei social media platformen: van Facebook tot TikTok en zelfs Instagram Reels. Het komt erop neer dat je socials overlopen van videocontent. Toch is er een platform dat vaak vergeten wordt: YouTube! We geven even een kleine introductie van onze ‘kleine’ vriend en hoe het videoformat YouTube Short in jouw contentstrategie past.
Iedereen kent het bekende platform YouTube wel. Deze website is hét video-archief voor the World Wide Web. Je vindt er alles dat je nodig hebt: van schattige dierenvideo's tot een tutorial over hoe je je wasbak ontstopt. YouTube heeft een nieuw format geïntroduceerd aan hun platform: Shorts. Je zou het de TikTok-variant van YouTube kunnen noemen.
The more the merrier
Nu, waarom is dit platform een meerwaarde? Als je toch al content aan het maken bent voor andere sociale mediakanalen, kan je het even goed op YouTube plaatsen.
Posten op een extra kanaal laat je toe om meer bereik te genereren en nog meer touchpoints te ontwikkelen met leads. Daarnaast zit Gen Z actief op YouTube, dus het laat je ook toe in contact te komen met een nieuw, jong publiek.
YouTube is dé nieuwe zoekmachine
Als je tegenwoordig een review wilt vinden voor een bepaald product of een tutorial nodig hebt voor een huishoudelijk taakje, ga je al snel naar YouTube of TikTok surfen. Een beoordeling lezen online is een ding, maar om iemand echt over hun ervaring en mening te horen praten, dat is veel boeiender. Dat zorgt er dus voor dat YouTube geleidelijk aan de nieuwe Google wordt.
Om die reden is het dus enorm interessant om je content op YouTube te plaatsen. Je kan een nieuw publiek bereiken met eenvoudige, korte video’s: een tutorial, een beoordeling of een voorstelling van je product. Na verloop van tijd kan je zelfs een combinatie toepassen van lange en korte videos. Zo kunnen gebruikers overgaan naar lange video’s als ze meer uitgebreid informatie willen over een van je topics.
Zorg ervoor dat je content een meerwaarde biedt, want anders zal je gewoon op de 24ste pagina van de zoekresultaten terechtkomen. En we weten allemaal dat niemand zo ver scrolt.
Heeft de YouTube Shorts-bug je gebeten en ben je benieuwd naar meer? Op donderdag 16 maart organiseren we samen met Michael Humblet een online expertsessie over hoe YouTube Shorts binnen jouw contentstrategie passen. Check het programma hier.
Tot dan?