De kracht van video in Employer Branding
Sociale media, Employer branding
Heb je het gevoel vaak de boot te missen bij de zoektocht naar toekomstige aanwervingen? Zijn jouw concullega’s je steeds een stapje voor? Dan hebben wij een super tip! Bouw een aantrekkelijke employer brand op sociale media uit. Maak van je socials een platform om aan potentiële kandidaten te tonen hoe het is om bij jou te werken.
The war on talent is een feit, potentiële werknemers rekruteren loopt helaas niet van een leien dakje. Hoe komt dit? Wél, als organisatie, werkgever of ondernemer moet je tegenwoordig transparant en zichtbaar zijn. Bij de zoektocht naar een job gaat men immers alle opties afwegen en grondig onderzoek uitvoeren.
Vertel wat er leeft binnen jouw onderneming
Je voelt ons al aankomen, de meerderheid van de werkzoekenden gaat actief op zoek naar informatie. En dit niet alleen via de website van je bedrijf, maar ook via sociale media kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook, Twitter, enzovoort. Ben je dan als bedrijf nauwelijks of niet aanwezig op sociale media dan kan dit zeker een reden zijn voor potentiële sollicitanten om af te haken. Want dit zegt veel over jouw organisatie.
Disclaimer: werkzoekenden spenderen ongeveer 1 à 2 maanden tijd aan onderzoek voor ze gaan solliciteren. In deze statistiek kan je zien via welke kanalen ze informatie vergaren. De hamvraag is echter, hoe zorgen we ervoor dat talentvolle kandidaten ons opmerken, solliciteren en uiteindelijk blijven? Twee woorden, ‘Employer Branding'.
Wat is Employer Branding en hoe spelen sociale media een rol?
We zijn er helemaal van overtuigd dat jouw bedrijf een fantastische werkplek is.
Je werknemers zijn gelukkig, ze zijn enthousiast. Maar, hoe zit het met nieuwe werkkrachten en toekomstige wervingen?
Employer Branding via sociale media zorgt ervoor dat je als organisatie laat zien wat je in huis hebt. Je bereikt er niet alleen actieve werkzoekenden mee maar ook mensen die nog elders in een job zitten en misschien toe zijn aan een volgende stap in hun loopbaan. Kortom, je bereikt er meer mensen dan via vacaturesites bijvoorbeeld. Met Employer Branding ontwikkel je een bedrijfsomgeving en -cultuur die ervoor zorgt dat werknemers uitkijken naar hun werkdag.
Meer nog, met Employer Branding via sociale media trek je ook potentiële werknemers aan. Hoe doe je dit? Door transparant te communiceren over je bedrijfsimago, je merk, je beleid, de sfeer op de werkvloer, etc.
Zoals je vast wel al weet zijn sociale media kanalen zoals Linkedin, Instagram, Facebook, ... zeer toegankelijk en hebben ze bovendien een groot bereik. Maar wist je dat zo’n 49% van alle professionals bedrijven op sociale media volgen om op de hoogte te blijven van openstaande vacatures? (LinkedIn 2019)
Daar blijft het niet bij. Volgens statistieken van Talent-works maakt ongeveer 59% van je sollicitanten actief gebruik van social media om jouw organisatie te onderzoeken.
Kortom, het weglaten van sociale media als tool in je Employer Branding strategie is een NO-GO!
Hoe verwerk je dit in jouw sociale media strategie/content strategie?
Om te beginnen heb je beelden nodig. Beelden van jouw bedrijf, van jouw werkkrachten, van de werkomgeving, etc. Dat kunnen foto's zijn, maar voor het volwaardige effect gebruik je toch best video. Een video spreekt dan ook meer tot de verbeelding. Dankzij video krijgt de kijker het gevoel zelf aanwezig te zijn in het decor van de video. Ik hoor je denken, hoe maak je nu zo'n video? Ontdek hier 3 tips.
1. Authenticiteit is key
Wat je ook doet, blijf jezelf. Blijf authentiek. Enkel op die manier kan je gezien worden binnen de wereld waar het volloopt met jouw concurrenten. Het is belangrijk jezelf te zijn in zo'n video. Het verlegt de drempel om zelf aan de slag te gaan met deze content. In lijn met die authenticiteit zijn andere basisprincipes natuurlijk ook niet te verwaarlozen. Denk maar aan: spontaniteit, positiviteit en realiteit. Stel je jezelf en het bedrijf niet realistisch en op een fijne manier voor, dan wordt het alweer een moeilijk verhaal.
2. Houd het kort
Ieders tijd is beperkt. Om nog maar te zwijgen over de aandachtspanne van jouw kijkers. Daarom is het belangrijk om jouw boodschap kort en krachtig te brengen naar jouw doelgroep. Je wil ze meteen vastgrijpen. Maak het ze meteen onmogelijk de video te skippen door verfrissende beelden, en een heldere beeldtaal. En vergeet niet: kort & krachtig.
3. Kies de juiste kanalen
Niet elk kanaal heeft dezelfde doelgroep. Niet elk kanaal vraagt dezelfde content. Kies daarom voor een duidelijke strategie bij het maken en publiceren van de video. Op welke platforms wil je die video zeker niet? Op welke zeker wel? Aan jou de keuze!
Wil je nog meer tips om jouw Employer Branding te optimaliseren met video? Expert Alexander Synhaeve neemt jou mee in zijn expertsessie: 'De kracht van video in Employer Branding'. Wanneer? Donderdag 20 april vanaf 11:00. 60 minuten later ben je klaar om aan de slag te gaan. Niet in de mogelijkheid de sessie live bij te wonen? Je krijgt de opname nadien.