Sociale media nieuws en inspiratie

WAAROM LOKAAL ADVERTEREN OP FACEBOOK?

Geschreven door Nadja Desmet | 22/03/2022

WAAROM ZOU JE LOKAAL ADVERTEREN OP FACEBOOK?

Je kan op 2 manieren jouw doelgroep bereiken. Enerzijds door relevante content op maat van je gebruiker aan te bieden en vervolgens een netwerk uit te bouwen (op sociale media). Anderzijds via lokaal te adverteren. Zeker voor lokale verenigingen, lokale besturen, lokale handelaars, lokale politici is dit heel interessant. Jouw doelgroep, de inwoners uit de regio, zijn perfect digitaal te bereiken, met Facebook én Instagram. Maar waarom zou je betalen voor een sociale mediapost als je ook door content-creatie je doelgroep kan bereiken?

STUUR JE BOODSCHAP WAAR JE WILT, NAAR WIE JE WILT.

Naamsbekendheid verwerven en mensen (verkeer) naar je website leiden zijn de 2 voornaamste redenen waarom we online gaan adverteren. Steeds meer inwoners gebruiken sociale media, niet enkel jongeren of digitale voorlopers maar ook steeds meer 50+ers posten, liken en sharen. Vandaag weten we dat ongeveer 74 % van de Belgen bereikbaar is via Facebook. Veel kans dus dat je doelgroep aanwezig is op een of ander social mediakanaal. Naast het grote potentiële bereik, is online adverteren erg budgetvriendelijk en effectief. In de blog Boost je advertenties met Facebook Adverteren werd al aangehaald dat online adverteren goedkoper blijkt te zijn dan bv adverteren via een krant.

Je hebt niet alleen de mogelijkheid om jouw boodschap naar alle ‘inwoners’ te sturen, je kan ook specifieker gaan. Zo kan je adverteren op wijk- of buurtniveau en stuur je boodschap gericht naar die mensen. Dit kan heel handig zijn bij het organiseren van een wijkfeest of ander lokaal evenement, bijvoorbeeld. Zijn er lokale wegenwerken? Adverteer dan op straatniveau en informeer de straten voor wie dit relevant is. Problemen met vuilnisophaling? Informeer de juiste mensen via Facebook. Alleen de mensen voor wie de informatie relevant is, krijgen jouw boodschap te zien. Dit is de sterkte van adverteren op Facebook! Naast inzoomen op locaties, kan je ook gericht mensen bereiken met interesses in bepaalde materies (bv voeding of sport etc.), of alleen de inwoners met bepaalde demografische gegevens (bv leeftijd, ouders met kinderen etc..).

ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

LOKAAL ADVERTEREN IN EDE

Een goed voorbeeld van het “waarom lokaal adverteren?”-verhaal is de gemeente Ede uit Nederland. De gemeente verstuurde in 2015 drieduizend uitnodigingen per brief naar zijn inwoners voor een participatie-avond. Twee weken voor de avond waren er maar dertig aanmeldingen. De avond dreigde geannuleerd te moeten worden. Met een Facebookcampagne, specifiek gericht op inwoners van Ede, bereikte de gemeente snel én direct 25.000 mensen. Met een investering van duizend euro had Ede de drukst bezochte participatieavond ooit. Vierhonderd mensen meldden zich aan, waarvan er 250 naar de avond kwamen. De campagne hielp bij de mobilisatie van inwoners, maar ook voorafgaand aan de avond werden online de eerste ideeën gedeeld.

GEEN EXCUSES OM NIET TE ADVERTEREN

In Vlaanderen zien we op vandaag onderbenut potentieel wat (lokaal) adverteren op sociale media betreft. Nochtans kan je met een heel makkelijk een grote en relevante populatie bereiken. We horen ook vaak praktische redenen om het niet te doen, de koppeling met een kredietkaart bijvoorbeeld. Dit kan je oplossen door ofwel te werken met een prepaid kredietkaart waar bv het advertentiebudget op staat of via een onkostennota de kosten terugvorderen.

AAN DE SLAG MET ADVERTEREN?

In de expertsessie op 10/2/2022 neemt ex-collega Bart Meese, nu aan de slag bij Ziedoes, jou volledig mee in het adverteren op Facebook en Instagram. Met een basis en een gevorderde sessie.