Je hebt de term #PersonalBranding waarschijnlijk al eens voorbij zien komen. Maar wat betekent het eigenlijk? En waarom zou je jezelf als een merk willen profileren?
Of je nu een ondernemer bent of een jonge professional die net begint, het is nu belangrijker dan ooit om een sterk personal brand op sociale media te creëren. In deze blog duiken we in de wereld van Personal Branding, waarom het belangrijk is en hoe je ermee aan de slag kan.
It’s all about reputation!
Denken we aan het concept ‘merk’ dan is vaak het eerste wat in ons opkomt een bedrijf of een product. Maar een merk kan evengoed een persoon zijn!
Wanneer we denken aan het concept 'merk', denken we vaak eerst aan een bedrijf of een product. Denk bijvoorbeeld aan merken zoals Apple of Coca-Cola. Maar wist je dat een merk evengoed een persoon kan zijn? Neem bijvoorbeeld Erendiz Ates of Ianka Fleerackers. Ze hebben hun reputatie, hun brand, opgebouwd via sociale media en staan nu bekend als dé LinkedIn expert en dé koningin in 'personality branding' en 'thought leadership'.
Het grootste LinkedIn Event 2023 met Ianka Fleerackers, Erendiz Ates en Michael Humblet
Ianka benadrukt dat Personal Branding niet alleen gaat over hoe je wilt overkomen, maar ook over het delen van je waarden, je toekomstplannen en je unieke verhaal. Het gaat om het creëren van een authentieke en consistente online aanwezigheid die jouw identiteit weerspiegelt. Het is alles wat online over jou te vinden is. Dus, wat zegt je online aanwezigheid over jou?
Je profileren als merk is een blijvende trend, maar waarom? Heel simpel, de invloeden van digitalisering en sociale media kanalen zijn niet meer weg te denken. Sociale media is 'the place to be' voor bijna alle sectoren. LinkedIn gebruiken we voor professionele doeleinden, WhatsApp om te chatten en via TikTok of Instagram uiten we ons visueel. We gaan via onze socials op zoek naar talent, inspiratie, diensten, producten, noem maar op. Mensen volgen nu eenmaal graag mensen, willen graag weten wie er achter de schermen van een organisatie zit, doen inspiratie op bij anderen en kopen ook het liefst bij mensen.
Dus, investeren in jouw personal brand op sociale media geeft je de touwtjes in handen om ondernemer te worden van je eigen succes. Nog niet overtuigd? Dan geven we je graag 2 concrete voorbeelden:
We weten dat het veel aangenamer is om in contact te komen met mensen en niet met gezichtsloze organisaties. De meeste organisaties zijn jammer genoeg anoniem. Wanneer je een bedrijf contacteert word je vaak nog steeds begroet met een logo. Maar zou het niet veel aangenamer zijn om te weten wie er achter de schermen werkt?
De boodschap is dus, geef je organisatie een 'personality'. Laat zien wie er achter de schermen werkt. Je publiek krijgt je bedrijfscultuur te zien en het kan heel wat voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het beter verkopen van producten en diensten, of het werven en behouden van toptalent.
Collage 'personality branding' Someflex
Ben je een 'young-professional' of ondernemer op zoek naar nieuwe uitdagingen? Dan is het uitbouwen van een personal brand een zeer goed idee. Door moeite en aandacht te besteden aan hoe je overkomt en waar je voor staat kan men je uiteindelijk gaan beschouwen als expert in jouw vakgebied.
Wanneer je regelmatig inspirerende inhoud post, zal je publiek er zeker aandacht voor hebben. Denk bijvoorbeeld aan CEO's, bedrijfseigenaren, managers, … Allemaal mensen die mogelijk op zoek zijn naar interessante connecties of zelfs potentiële medewerkers.
We zijn ervan overtuigd dat ons profileren als merk op sociale media een goede zet is. Maar waar moet je beginnen? Ontdek hier een aantal tips over hoe je jouw personal brand op de markt zet:
Waarom doe je wat je doet? Waar wil je naartoe en wat zijn je doelen? Dit zijn een aantal vragen waar we bij stilstaan. Als je eenmaal weet wat je doelstellingen zijn hoef je slechts jezelf te zijn. Sociale media is er immers niet om het perfecte plaatje neer te zetten of om een masker op te zetten. Jouw karakter en jouw identiteit zijn iets om trots op te zijn.
Waarom doe jij wat je doet? Waar wil je naartoe en wat zijn jouw doelen? Dit zijn een aantal vragen waar we bij stilstaan. Als je eenmaal weet wat je doelstellingen zijn hoef je slechts jezelf te zijn. Sociale media is er immers niet om het perfecte plaatje neer te zetten of om een masker op te zetten. Je karakter en je identiteit zijn iets om trots op te zijn.
Wat zijn jouw ‘Unique Sellings Points’ (of in het kort jouw USP’s)? Maak een brand die 100% jou is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een eigen huisstijl via Canva te ontwerpen. Of bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een unieke schrijfstijl, een aparte manier van fotograferen of vloggen, ... Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Maar het belangrijkste is dat je laat zien wat je uniek maakt, zo maak je met je content een verpletterende indruk!
Regelmaat is de sleutel naar succes. We blijven het herhalen, wees consistent en maak een planning. Het is belangrijk dat je regelmatig een bericht op sociale media plaatst (1 maal per week, per dag of per maand). Kies wat het best binnen je organisatie past en gebruik de kracht van consistentie.
Wil je een krachtig merk opbouwen en wens je meer te weten over hoe een personal brand jouw bedrijf of organisatie kan doen groeien?
Dan is onze ONLINE EXPERTSESSIE BOUW AAN JE PERSONAL BRAND MET MICHAEL HUMBLET zeker een voltreffer.
Aarzel niet en wordt nu een koploper in je sector!