Instagram Shopping – daar heb jij waarschijnlijk al van gehoord, maar heb je er zelf al eentje? Ben jij een ondernemer of onderneming die producten verkoopt via een eigen webshop, dan mag Instagram Shopping niet ontbreken in je Digitale Marketing Strategie! Maandelijks klikken er over heel de wereld 150 miljoen mensen op een ‘shopping tag’ – dat wit winkelmandje dat je op sommige beelden op Instagram ziet verschijnen. Het is een erg handige manier om je volgers op Instagram om te zetten naar actieve shoppers. Hier vertellen we 3 redenen waarom jij niet weg kan blijven van Instagram Shopping en helpen je zelf een shop te starten.
Shop till you drop – dit kan nu ook via Instagram. Oftewel, je zoektocht begint alvast op Instagram. Eens je een product hebt gespot dat je interesseert kan je gemakkelijk via Instagram Shopping de details van het product te weten komen, zoals beschrijving en prijs Nadien kan je verder klikken op de URL naar de juiste productpagina op de website. En 'Klaar is Kees'. Hoe weet je wanneer een bericht op Instagram een Shopping-bericht is? Door het icoontje van een winkelmandje bovenaan rechts op het bericht – dit geeft aan dat er één of meerdere producten vermeld worden in dit bericht – product tags noemen ze dat op Instagram. Let wel, Instagram Shopping werkt enkel via de mobiele app, en niet de website van Instagram.
In de VS gaan ze al een stukje verder en kan je meteen afrekenen via de checkout in de app. Dan ga je dus niet enkel producten kunnen ontdekken in de app maar ook aankopen. Deze functionaliteit komt in de nabije toekomst ook naar België.
Heb jij dus een webshop, en je hebt nog geen Instagram Shopping, dan is het nu het moment om ermee te beginnen!
Instagram shopping berichten kan je opmerken door het witte winkelmandje in de rechtste bovenhoek. Eens je op het bericht klikt kan je de product tags zien op de afbeelding. Je kan ook kiezen om dan te klikken op "winkel bekijken" om zo heel de catalogus te bekijken.
Instagram Shopping is gemakkelijk voor de gebruiker, maar voor jou als ondernemer en verkoper heeft het ook voordelen. Hier zijn er alvast drie:
Is het ingewikkeld om een shop te starten op Instagram? Helemaal niet! Want dankzij de Meta Pixel loopt de koppeling tussen je webshop en Instagram automatisch. Dit betekent dat de productgegevens van je website gewoon gelezen worden op Instagram en… klaar! Maak je dus wijzigingen op je webshop? Dan worden die automatisch doorgevoerd op Instagram.
Volg deze stappen en ga meteen aan de slag:
Eens je helemaal klaar bent met de koppeling kan je berichten beginnen plaatsen en producten uit je catalogus beginnen taggen. Succes met het starten van je Instagram shop! Je vindt er meer over in onze cursus op Someflex.