WAAROM IS ADVERTEREN OP FACEBOOK EN INSTAGRAM ZO INTERESSANT
Sociale media, Adverteren
WAAROM IS ADVERTEREN OP FACEBOOK EN INSTAGRAM ZO INTERESSANT
Op vandaag kan je op twee manieren jouw doelgroep bereiken. Op een organische, niet-betalende manier. Of door te adverteren op sociale media, zoals op Facebook en Instagram.
Wat maakt adverteren op Facebook en Instagram zo interessant?
1. SELECTEER JOUW DOELGROEP
Sociale media zijn een bron van data die jij kunt gebruiken om jouw doelgroep te bepalen: wie krijgt jouw advertentie te zien?
In tegenstelling tot een radio- of TV-spot of een folder in de brievenbus, kan je met sociale media veel specifieker bepalen wie deze wel of niet te zien krijgt.
DATA IS ALLES
Wie actief is op sociale media, registreert zich en vult daarbij persoonsgegevens in. Deze data worden gebruikt als je gaat adverteren. Maar ook als iemand scrolt, liket, deelt.. houden ze bij wat de interesses zijn van die persoon.
Zo kan je op een heel gerichte manier op basis van targeting (het afbakenen van personen op basis van demografische gegevens, interesse en locatie) een boodschap naar jouw specifieke doelgroep sturen.
Belangrijk: een advertentie scoort goed als jouw advertentie relevant is voor jouw doelgroep.
Zo baken je een doelgroep - zelfs tot op straatniveau - af via Facebook:
Lokaal adverteren biedt de mogelijkheid jouw product/dienst aan te bieden tot op straatniveau.
Die gerichte targeting kan op alle sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn.
2. BEPERKT BUDGET (OM TE STARTEN)
Adverteren op sociale media is populair omdat je effectieve resultaten kan bereiken met een beperkt budget. Het hangt natuurlijk af van het soort doelstelling en hoeveel mensen je ook echt wilt bereiken. Als je voor 1€ adverteert (wat dus kan!), zal je minder mensen bereiken dan als je voor 10€ adverteert. Dat is logisch.
Je kunt dus met een beperkt budget starten en ervaring opdoen om vervolgens al dan niet meer budget te spenderen.
3. RESULTAATGERICHT (STEL JOUW DOELEN)
Als je gaat adverteren op Facebook en Instagram, bepaal je bij de start van jouw campagne welk doel je wilt bereiken (bv meer naamsbekendheid, meer verkeer naar de website, meer inschrijvingen…).
Als je dan een advertentie maakt, gericht aan jouw specifieke doelgroep, kan je nadien gaan evalueren of je het gewenste doel hebt bereikt.
Ter illustratie: Ken je de ‘pastinaakcase’?
De effectiviteit van (lokaal) adverteren kan worden geïllustreerd aan de hand van de ‘pastinaakcase’, een experiment opgezet door de VRT.
Door het perfect doorlopen van 5 stappen werd in Eeklo tot meer dan 5 keer zoveel pastinaak verkocht. Naast het bepalen van de juiste doelgroep, droeg de creatie van awareness en het maken van content bij tot de stijgende offline verkoop van pastinaak. Een succesvol resultaat van een gerichte marketingcampagne.
De pastinaak-advertenties kostten uiteindelijk €550, een peulschil in vergelijking met advertentiecampagnes via klassieke media. Maar de reclameboodschappen misten hun effect niet. In de maanden november en december leek het Oost-Vlaamse Eeklo wel in de ban van de pastinaak te zijn. In twee winkels steeg de verkoop met 300% en 436%, in de lokale Colruyt kreeg de vergeten groente een beter plaatsje in de versafdeling en er werd er ook een extra voorraad aangelegd.
Bekijk in onderstaand bericht hoe deze advertentiecampagne is opgemaakt.
Bron: VRTNWS
4. METEN IS WETEN (JE LEERT VEEL UIT DE CIJFERS!)
Van elke euro die je spendeert aan advertenties op Facebook en Instagram, weet je wat deze heeft opgeleverd.
Via het advertentiedashboard weet je hoeveel keer jouw advertentie is vertoond, hoeveel kliks, frequentie, relevantie etc.
Als je een folder in een brievenbus dropt, heb je geen idee hoeveel keer deze is gelezen. Bij adverteren op sociale media zijn deze data zeer overzichtelijk beschikbaar. Experimenteer en leer, bv met A/B tests, welke advertenties goed werken voor jouw doelgroep, hoeveel budget resulteert in hoeveel resultaat etc.
ZELF OOK AAN DE SLAG MET ADVERTEREN OP FACEBOOK EN INSTAGRAM?
OP 10/02 EN 17/02 OM 11U GEVEN WE HIEROVER EEN ONLINE EXPERTSESSIE!
5. CONTINU NIEUWE MOGELIJKHEDEN
De wereld van adverteren op sociale media staat niet stil!
Zo kan je bijvoorbeeld nu al op verschillende plaatsen adverteren op Facebook en Instagram, ook via stories bijvoorbeeld, en dit wordt continu uitgebreid. Ook bestaan er sinds kort dynamische advertenties en ziet de lay-out van het advertentiebeheer er helemaal anders uit.
We verwachten ook meer mogelijkheden om te adverteren in Messenger, op WhatsApp…
Wil je mee zijn en bij blijven met de nieuwste mogelijkheden?