Sociale media nieuws en inspiratie

WAAROM EEN COMMUNITY BOUWEN OP SOCIALE MEDIA EEN GOED IDEE IS

Geschreven door Nadja Desmet | 11/03/2022

Een community op sociale media, het is niets nieuws… Sinds Covid-19 is de opkomst van online communities gigantisch! Wist je trouwens dat ‘community building’ in 2022 nog steeds een positief effect kan hebben op jouw organisatie?

MAAR, WAT IS ZO’N DIGITALE GEMEENSCHAP NU PRECIES EN WAT ZIJN DE VOORDELEN HIERVAN?

We kunnen een community beschouwen als een digitale omgeving. Een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke interesses bij elkaar komen. Ze helpen elkaar direct of indirect in het verwezenlijken van doelen, verwachtingen en activiteiten door middel van het delen van informatie en ideeën.

Hoewel het opbouwen van een sterke community heel wat tijd en energie kost, brengt het ook heel wat voordelen met zich mee. Benieuwd? Lees dan snel verder.

5 VOORDELEN OM EEN ONLINE COMMUNITY OP SOCIALE MEDIA OP TE STARTEN:

  • HET BRENGT MENSEN MET DEZELFDE PASSIE EN INTERESSES DICHTER BIJ ELKAAR.

Door het online overbrengen van jouw passie, kun je veel meer mensen bereiken.

Voorbeeld: Je hebt een passie voor gezonde voeding en wil dit graag delen met je doelgroep? Dan kan je op sociale media een online community starten over gezonde voeding. Mensen met dezelfde interesses sluiten zich graag aan en kunnen een meerwaarde bieden.

Disclaimer: Healthy Habits by Celien heeft diverse communities opgebouwd op zowel Facebook, Instagram, TikTok als Pinterest. https://br.pinterest.com/healthyhabitscelien/_created/

  • ONLINE COMMUNITIES TREKKEN POTENTIËLE KLANTEN NAAR JOUW ONDERNEMING.

Het is een feit, mensen kopen makkelijker van merken of organisaties die ze vertrouwen. We sluiten ons aan bij een groep op sociale media uit interesse, misschien zelfs uit nieuwsgierigheid. Maar na verloop van tijd voelen we ons ook verbonden en nemen we actief deel. We creëren een band van vertrouwen met de mensen in onze community.

https://www.instagram.com/alfavrouwen/ en https://www.facebook.com/alfavrouwen/

Disclaimer: Ken je de groep ‘Alfavrouwen’ al? Een gratis online community waar vrouwelijke ondernemers elkaar kunnen helpen en positief motiveren. De oprichters, Amy en Jessica, zorgen ervoor dat vrouwelijke ondernemers, hun doelgroep, zich verbonden voelen. Naast participatie is er ook een vorm van dankbaarheid en vertrouwen. Bijgevolg kunnen Amy en Jessica op deze manier hun diensten makkelijk promoten en hun doelgroep activeren.

Wil je meer bijleren over de knopjes hoe je zelf zo’n community kunt maken?
Dat leer je allemaal makkelijk online in Someflex! Waar en wanneer jij wilt!
Even testen of bijleren waar en wanneer jij wilt, iets voor jou kan zijn?

  • EEN COMMUNITY BEVORDERT AFFINITEIT EN LOYALITEIT.

Trouwe leden zullen, na verloop van tijd, naar jouw merk verwijzen als de entiteit die verantwoordelijk is voor hun positieve ervaring en groei.

  • EEN VIRTUELE PLEK VOL INSPIRATIE. IN EEN GEMEENSCHAP HEEFT MEN VAAK DE MOED OM EIGEN VERHALEN EN ERVARINGEN TE DELEN.

Dit zorgt niet alleen voor verbinding, maar kan uiteindelijk ook zorgen voor inspirerende en innovatieve ideeën.

  • EEN COMMUNITY IS EEN GASTVRIJE EN BETROKKEN OMGEVING.

Naast merk visibiliteit, zijn samenwerking en actieve engagement nog steeds de leukste waarden van een community. Denk bijvoorbeeld aan onze Someflex leercommunity: De ideale plek om bij te leren, elkaar te helpen, en samen te slagen op sociale media!

COMMUNITIES OP SOCIALE MEDIA KAN JE BOUWEN MET GROEPEN.

META ziet deze trend en verschuiving naar meer interactie in communities en biedt daarom op Facebook, Instagram en WhatsApp ondersteunende diensten aan hiervoor: groepen, Live Audio Rooms en Live streaming. Zo willen ze interacties op kleine schaal aanbieden en zo meer vertrouwen op tussen de gebruikers opbouwen. Ze blijven hierin investeren, de Live Audio Rooms bijvoorbeeld is een nieuwe audiofunctionaliteit waarmee het mogelijk is om live een podcast of audiofragment te delen op jouw pagina of in een Facebookgroep. Je kunt vrienden of andere gebruikers ook uitnodigen in zo’n ‘audio’-kamer zodat je samen een gesprek kunt voeren. Deze mogelijkheid hebben ze gekopieerd van Clubhouse.
De content uit zo’n groepen waar je lid van bent, verschijnt vaker in het nieuwsoverzicht van de gebruiker dan berichten van Facebookpagina’s die deze persoon volgt. Dit biedt dus een extra opportuniteit om met een kleine maar geïnteresseerde doelgroep in dialoog te gaan en te bouwen aan die vertrouwensrelatie.
Wist je dat het gebruik van gesloten Facebookgroepen maal drie is gegaan in 2020?
Dat is veel!

WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? INTERESSE IN ONZE ONLINE EXPERTSESSIES?