VAN REACTIEF NAAR PROACTIEF COMMUNICEREN EN JE EIGEN NIEUWS MAKEN
Sociale media, Webinar
Hoe ga je van reactief communiceren omschakelen naar proactief? En wat betekenen die termen eigenlijk? Dat en nog veel meer legt Tanja Jans, sociale media strateeg voor verschillende Nederlandse organisaties, uit in haar expertsessie. Ontdek hier hoe je jouw beleid zichtbaar maakt, en hoe je jouw eigen nieuws kunt maken en voorzien.
Beginnen bij het begin. Reactieve communicatie, wat betekent dat eigenlijk? “Reactieve communicatie begint bij een opdrachtgever die aan de interne redactie, of het interne communicatieteam content over een bepaald onderwerp vraagt. Die gaan daarmee aan de slag, en zorgen daarvoor. Daar is op zich niks mis mee. Want dat is de helft van het werk. Maar dat veranderen naar proactieve communicatie houdt eigenlijk in dat je van tevoren gaat nadenken over of je daar meer content uit kunt halen, of er een contentreeks of een meerledig verhaal voor al jouw kanalen in zit.”, dat zegt Tanja Jans, sociale media strateeg.
“ALLES BEGINT BIJ SAMENWERKING EN DUIDELIJKE COMMUNICATIE.”
Concreet houdt het dus in dat je gaat nadenken over het bredere plaatje. Je hebt content gemaakt, maar wat ga je daar nu mee doen. Maak je daar één simpele post van, of ga je er echt mee aan de slag om er alles uit te halen wat erin zit, in functie van jouw doelgroep en jouw visie.
Content voorgeschoteld krijgen, of zelf maken, en zo, simpel online gooien. Klinkt dat herkenbaar? Schrik niet, er valt veel meer uit die content te halen dan je zelf zou denken. Hoe? Door samen te werken, ook als je maar een klein team hebt, zo zegt Tanja: “Alles begint bij samenwerking en duidelijke communicatie. Tijdens de sessie ga ik de deelnemers voorbeelden geven over hoe je -door jouw team anders in te delen en samen te werken- meer uit jouw content kunt halen.”
“LUISTER EN LEER VAN ELKAAR IN PLAATS VAN IEDERS EIGEN WEG TE GAAN EN APART AAN DE SLAG TE GAAN MET ANDERE TOPICS.”
Daarnaast wordt het ook een interactieve sessie waarin expert Tanja hands-on met jouw vraag aan de slag gaat en jou zo bij de hand neemt in de zoektocht naar oplossingen. Voor de andere deelnemers is dat dan weer uiterst interessant om op die manier vanuit een andere invalshoek inspiratie te krijgen om zelf aan de slag te gaan. Een win-win dus.
Alles begint bij samenwerking, dat is ondertussen duidelijk. Maar wat doe je dan concreet. Daarmee zet Tanja jou nu alvast graag op gang: “Het liefst ga je die in die samenwerking tussen de verschillende takken van de organisatie elke dag kort even samen zitten. Daarin bespreek je wat er op de planning staat, welke ideeën liggen er op tafel en wie werkt waaraan. Luister en leer van elkaar in plaats van ieders eigen weg te gaan en apart aan de slag te gaan met andere topics.”, aldus Tanja.
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Waar slaan veel organisaties de bal nu dan nog mis? Dat heeft Tanja zeer concreet in beeld: “Het schoentje wringt bij wat er intern allemaal gebeurd. Vaak is het zo dat verschillende diensten elkaar meerdere malen moeten briefen over hetzelfde onderwerp. De communicatie loopt stroef en daardoor wordt er niet efficiënt gewerkt. Dat valt makkelijk op te lossen door effectievere communicatie. En hoe we die bekomen, dat leg ik uit in mijn sessie.”.
“ALLES IS NIEUWS, EN HET GAAT ER ‘M OM HOE JE DAT NAAR BUITEN BRENGT. HOE JE HET VERPAKT. DAARVOOR KAN JE OOK LUISTEREN NAAR DE WERELD. WAT SPEELT ER, EN HOE DRAAI IK DAT NAAR EEN RELEVANT ITEM VOOR MIJN ORGANISATIE.”
Maar het is ook zo dat bedrijven momenteel nog te veel bezig zijn met het zenden. En daar verliezen vaak de voeling met de boodschap die ze willen verkondigen. Daarom moet die aangepakt worden. Een boodschap kan je altijd zodanig omvormen dat het is wat de mensen willen horen. Dat is het begin van reclame.
Niet alleen de interne communicatie wil Tanja aanpakken. De sociale media strateeg wil jou ook overtuigen van het feit dat nieuws maken niet gebonden is aan kranten of eender welke vorm van mediabedrijf. Iedereen heeft nieuws en kan dat op zijn/haar eigenste manier naar buiten brengen: “Het feit dat nieuws enkel voor kranten is, daar geloof ik al lang niet meer in. Elke organisatie heeft nieuws in zich. Neem nu een nieuwe toepassing die jij hebt ontwikkelt in jouw bedrijf, of veel simpeler, een herorganisatie van de indeling van de bureaus op kantoor. Alles is nieuws, en het gaat er ‘m om hoe je dat naar buiten brengt. Hoe je het verpakt. Daarvoor kan je ook luisteren naar de wereld. Wat speelt er, en hoe draai ik dat naar een relevant item voor mijn organisatie.”, zo zegt Tanja.
Wil je meer leren?
De online expertsessie van 18/11/22 met Tanja Jans was een echte aanrader! (de opname is beschikbaar in Someflex).
Wie heeft er baat bij deze sessie? Iedereen. Maar vooral de organisaties die zich nu in een probleemsituatie bevinden maar wel believers zijn om het bij de wortel aan te pakken. Voor die organisaties gaat het écht nuttig zijn. Maar iedereen kan altijd wel iets opsteken en toepassen. Daar draait het uiteindelijk ook om.
VOND JE DEZE EXPERTSESSIE INTERESSANT? ONTDEK ANDERE OPLEIDINGEN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA IN SOMEFLEX.