Sociale media nieuws en inspiratie

VALERIE VAN SUNOQ HOUDT HAAR SOCIALE MEDIA LIEVER ZELF IN HANDEN, WANT DAT KOMT AUTHENTIEKER OVER

Geschreven door Nadja Desmet | 27/03/2020

Haarden, barbecue en interieur. Dat is in een notendop wat Valerie Doom van Suno en SunoQ aan de man brengt. Daarvoor zet ze graag in op sociale media, vertelt Valerie in onze nieuwste aflevering van ‘Sociale Media Inspiratie Boost - interviews uit ons kot’, die je kunt beluisteren in onze podcast (te beluisteren op Apple podcasts of Spotify). “Eén gouden raad: hou je sociale media zelf in handen, ga hiervoor niet naar een marketingbureau, want zelf kom je authentieker over.”

RODE DRAAD

Valerie Doom van Suno en SunoQ beheert twee Facebook- en Instagram-accounts. “We merken dat daar veel reactie op komt. Ook soms van een specifiek publiek. Zo merken we dat op de accounts van onze barbecue-zaak SunoQ toch vooral de harde kern van de barbecuers aanwezig is. En die reageren heel graag op onze posts.”

Toch zou Valerie graag nog iets meer brengen dan enkel haar producten. “Het is niet simpel om een rode draad te vinden in mijn posts en meer informatief te werken, maar ik werk eraan om op die manier een nog beter ‘ons’ te tonen op het online dorpsplein.”

Daarnaast werkt Valerie ook met een webshop. “Vaak hebben onze klanten de webshop al bekeken als ze hier toekomen en weten ze al wat ze zullen kopen. De koopintentie bij de mensen die komen naar de toonzaal is veel groter dan vroeger.”

NIET AANWEZIG OP SOCIALE MEDIA IS ONMOGELIJK

Valerie kan het zich niet inbeelden dat ze niet aanwezig zou zijn op sociale media. “Zeker dit jaar”, zegt Valerie. “Ik denk daarom niet dat je enorm veel realisaties en projecten hoeft te tonen. Gisteren stond hier nog iemand die niet in de buurt woont om een haardwand te kopen. Hij had zelfs een printscreen mee van een post die we op sociale media hadden geplaatst. En hij wou specifiek die haardwand. Ik moet meer met een fotograaf op stap gaan, want dat marcheert goed”, lacht Valerie.

Valerie probeert tot vijf keer per week te posten. “Maar als ik hierover een tip mag geven, dan zou ik toch aanraden om de lat niet te hoog te leggen. Als je té veel wil posten, maar je komt er niet aan, dan kan dit al eens frustrerend zijn. Wat ook wat jammer is, dat is dat het aantal likes bij Instagram maar heel traag naar boven gaat. Dat gaat veel moeilijker dan op Facebook. Misschien komt dat wel door onze doelgroep, want haarden en kachels werken wel veel beter op Facebook.”

GSM NU ALTIJD BIJ DE HAND

Vroeger moest Valerie zich altijd wat ‘forceren’ om aan voldoende posts te geraken. Gelukkig is het grijpen van de smartphone ondertussen een goede reflex geworden. “Het is inderdaad een gewoonte geworden, dankzij de vijf posts die we ons elke week opleggen.”

“Ik heb het nog gehad hoor dat ik ‘s ochtends iets online gooide en ‘s middags kwam er al iemand langs om het product aan te kopen. Ze hebben het misschien niet geliket, maar ze zien het wel nog altijd.”

TROTS: IN EIGEN HANDEN GEHOUDEN

Valerie is het meest trots op het feit dat ze de sociale mediakanalen in eigen handen heeft gehouden. “Het was heel leuk om Someflex te leren kennen”, zegt Valerie nog met een knipoog. “Ik ben heel blij dat we onze sociale media niet uit handen hebben gegeven aan een marketingbureau. Soms denk ik: ‘wat heb ik hier nu weer opgezet’, maar de mensen zeggen zelf ‘dat is typisch Valerie’. En net dat is het leuke als je zelf je sociale media in handen houdt: je spreekt of schrijft zoals je zelf bent en je eigen manier van doen komt ook over in sociale media. En als ze hier toekomen merken ze ook dat wij dezelfde mensen zijn als op onze sociale media. Ons online verhaal wordt gewoon offline verder gezet.

“Als je dat via een marketingbureau doet, merk je alleen al dat de zinsbouw anders is. Dat komt minder van jezelf”, besluit Valerie.

Dankjewel Valerie voor het delen van jouw ervaringen, tips en expertise!

Wil je net als Valerie sociale media (bij)leren met videolessen en experts aan jouw zijde? Welkom in Someflex! Test het eens 3 dagen gratis!