We leven nog altijd in bijzondere tijden. Terwijl we nog voornamelijk in ons kot moeten blijven, zien we toch dat toeristische diensten actief blijven op sociale media. Een goede zaak, zo ervaart ook Wesley Butstraen van Toerisme Ieper.
Hij vertelt ons hoe hij en zijn collega’s de voorbije weken aan de slag gingen. Zijn belangrijkste besluit: de investering in sociale media van de voorbije maanden en jaren rendeert in coronatijden dubbel en dik!
Het toerisme is stilgevallen, dat zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn. Ook het binnenlands toerisme ligt momenteel stil en dus is het geen sinecure om nu de toeristische dienst van een stad draaiende te houden. Bij Stad Ieper doen ze dat wonderwel! Hun toeristische dienst draait momenteel voornamelijk… op sociale media.
“Vroeger gebruikten we sociale media al heel actief als tool om naar buiten te komen met de stad”, zegt Wesley Butstraen in onze podcast Sociale media inspiratie boost. “We deden dat hoofdzakelijk op een organische manier, niet vaak via advertenties. Het belangrijkste volgens mij is een echte en hechte connectie te creëren met ons publiek.”
“We waren goed voorbereid met onze sociale mediakanalen om de coronacrisis aan te gaan. Als we bij de start van de crisis geen sterke sociale mediakanalen hadden, dan gingen we nu totaal geen connectie hebben gehad met ons publiek. We hebben wel een website, maar de bezoekersaantallen daar zijn gekelderd sinds de start van de crisis. Ons bereik op sociale media daarentegen is spectaculair gestegen.”
Content creëren voor een toeristische dienst in coronatijden is allesbehalve een makkie. Alle evenementen zijn afgelast en dus kunnen de traditionele aankondigingen, aftermovies en after-fotoverslagen niet verschijnen. In Ieper was er wel één evenement dat bleef plaatsvinden: de wekelijks beiaardconcerten. “We wilden de Ieperlingen hun traditionele muziek niet afpakken”, klinkt het bij Wesley.
“Daar hebben we meteen een sociale media-reflex gehad: we besloten om het beiaardconcert uit te zenden live op Facebook. Niet enkel voor de mensen van de deelgemeenten, die natuurlijk niets kunnen horen van beiaardconcerten, maar ook voor de vele vaste bezoekers van Ieper. De eerste keer was wat geïmproviseerd met een smartphone op een statiefje, maar het effect was ongelofelijk: een heel groot bereik en de video werd heel veel gedeeld.”
De beiaardconcerten bleven een vaste waarde op de Facebook-pagina en er werden varianten uitgewerkt: een beiaard-muziekquiz én een beiaardconcert met enkel kindermuziek, om de vele afgelaste kinderevenementen tijdens de paasvakantie te compenseren.
Het is trouwens lang niet enkel het stadsbestuur zelf dat met initiatieven komt. Zo zag Wesley de afgelopen weken een opmerkelijk fenomeen op Facebook: een groep inwoners had een pagina aangemaakt waarbij er live gewandeld werd door Ieper. “En daar kijken veel mensen naar”, aldus Wesley. “Had je mij 3 maanden geleden gevraagd of er mensen naar video’s over wandelingen zouden kijken, ik had het niet geloofd.”
Maar de kracht van sociale media dacht er anders over. “Het is ongelofelijk om te zien dat, als je een goede connectie hebt met je volgers, hoe vaak zij betrokken zijn bij je posts met reacties, commentaren of gewoon views. Heel mooi om te zien. Onze inspanningen van de voorbije maanden en jaren op sociale media renderen. Zonder die basis, hadden we nooit zoveel bereik gehad in deze coronatijden.”
En uiteraard vroegen we aan Wesley ook of zijn stad inzet op het nieuwe opkomende kanaal TikTok. Heeft een toeristische dienst van een stad daar een plaats op?
Hij gaf ons hierover nog een gouden raad mee: “Als toeristische dienst op zich hebben we daar inderdaad weinig te zoeken. TikTok is een kanaal voor jongeren en kinderen. Met onze herdenkingen en musea hebben we daar niet meteen een plaats. Maar we hebben er wél een account. Voor onze Kattenstoet, een familie-evenement waar we graag kinderen naartoe zien komen. Voor die stoet van volgend jaar hebben we dus wél een TikTok opgericht.”
Als straks het toerisme terug op gang komt, zal dit natuurlijk eerst het binnenlandse toerisme zijn. Ieper voelt er zich, dankzij sociale media, helemaal klaar voor. “Hadden we geen zo’n sterke sociale mediakanalen gehad, dan gingen we op vandaag niet zo sterk gestaan hebben”, aldus nog Wesley.
“Je moet weten dat mensen vandaag de dag op toeristisch vlak vaak snelle beslissingen maken. Mooi weer? Oké, we gaan iets doen. Tja, dan loop je met je advertenties en artikels in kranten en tijdschriften hopeloos achter. De mensen zoeken online of denken gewoon aan je omdat ze je de voorbije weken af en toe zagen passeren. Zonder sociale media zouden we met een achterstand beginnen als de toeristische poorten weer open gaan.”