Instagram is er niet meer enkel om je leukste vakantiefoto’s te delen. Het sociale mediakanaal is een belangrijke communicatietool voor veel bedrijven, handelaars, organisaties en lokale besturen. Geen enkel ander kanaal laat je op zo’n interactieve en creatieve manier communiceren met je doelgroep als Instagram. Een business account is dan ook een must-have.
Dit zijn onze toptips voor een succesvol professioneel account op Instagram.
Een business account hebben op Instagram is supermakkelijk én gratis. Het geeft je belangrijke extra informatie die je niet krijgt met een gewoon account. Zo krijg je extra statistieken te zien, waardoor je meer inzicht krijgt in je bereik en volgers. Superhandig! Zo’n business account geeft je ook de kans om berichten te gaan promoten. De enige voorwaarde is dat je een Facebookpagina moet kunnen linken aan je Instagram. Een business account aanmaken kan gewoon bij ‘instellingen - account - overschakelen naar professioneel account’.
Als je op je eigen Instagramprofiel even doorklikt naar ‘profiel bewerken’, dan kan je daar enkele contactgegevens invullen. Voeg hier zeker een e-mailadres en telefoonnummer toe. Als je dit toevoegt, kunnen je volgers gewoon onmiddellijk doorklikken via een button ‘contact’ en jou rechtstreeks bellen of mailen.
Op Instagram is het zeer belangrijk een eigen stijl te hebben. Gebruik daarom zeker je huisstijl. Zorg ervoor dat je profielfoto je logo is en er bepaalde kleuren vaak terugkomen, zodat je voor je doelgroep herkenbaar wordt. Je eigen stijl benadrukken kan ook door het maken van mooie hoogtepunten en een bepaalde filter op je foto’s. Er visueel goed uitzien is een must op Instagram. Steek hier dus zeker wat werk en tijd in.
Bij ‘profiel bewerken’ is het mogelijk om een website toe te voegen. Vul hier zeker je eigen website in zodat je volgers makkelijk kunnen doorklikken. Het zien van een website zorgt er niet enkel voor dat je er betrouwbaar uitziet, maar geeft je ook nog eens extra verkeer naar je site.
Naast het regelmatig posten van foto’s en video’s op je Instagramfeed, is het ook belangrijk om stories te posten. Hoe spontaner, hoe liever. In Instagram stories kan je heel creatief en origineel te werk gaan. Wil je weten hoe je mooie stories maakt? We tonen je alle mogelijkheden in dit blogbericht.
Als je volgers een foto posten en jouw bedrijf daarin taggen, dan is het belangrijk deze foto’s te reposten. Dat kan je ook doen met stories en hun geposte story gewoon gaan reposten in je eigen story. Zo toon je extra betrokkenheid en zet je je eigen doelgroep in de kijker. Je beloont hen op die manier voor de moeite om je te taggen in hun foto.
Het reposten van foto’s zorgt voor extra bereik en interactie. Zorg er dus zeker voor dat je doelgroep weet dat ze je kunnen taggen. Vermeld daarom zoveel mogelijk je Instagram account of bedenk een hashtag die ze kunnen gebruiken.
WIL JE MEER OVER SOCIALE MEDIA LEREN?
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX.
Post regelmatig acties op Instagram. Zo kan je een wedstrijd starten of een give-away doen. Zo’n wedstrijd kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een foto moet nemen op een bepaalde locatie. In ruil krijgt die persoon dan een cadeautje opgestuurd. Ook kan je je volgers vragen om je foto te delen of vrienden te taggen in je post. Daarna wordt één iemand uitgekozen die dan een pakketje kan winnen. Zo stimuleer je je volgers om vrienden te taggen, waardoor je bereik opnieuw groter wordt. Uiteindelijk kan je dan posten wie de winnaar is en iemand gelukkig maken!
Bij een business account is het natuurlijk belangrijk om professioneel te blijven. Je wil je producten, werknemers, diensten,.. op een zo goed mogelijke manier in de kijker zetten. Toch hebben Instagramgebruikers het graag persoonlijk. Geef je volgers eens een kijkje achter de schermen of stel je collega’s voor.
Je doelgroep betrekken bij wat je doet is een perfecte win-win. Jij krijgt feedback en extra inzichten en zij kunnen hun mening geven en worden betrokken bij het bedrijf. Via Instagram stories kan je dit doen door stickers te gebruiken. Via Instagram stickers kan je een poll zetten, een vraag stellen of een mini quiz posten.
Met deze 9 tips in het achterhoofd wordt jouw professioneel account op Instagram een succes! Meer bereik en interactie zorgt voor meer volgers. Zorg voor een gezonde wisselwerking en geef je volgers het gevoel dat je pagina echt leeft en dat je altijd bereikbaar en dichtbij bent.
—
Heeft je bedrijf wel Instagram nodig? Zit jouw doelgroep op Instagram? Waarom is het belangrijk om actief te zijn? Hoe kan je je bereik vergroten? Hoe werkt het Instagram algoritme? Hoe kan je adverteren? Op al deze vragen (en nog veel meer!) heeft onze trainer Helene Vanderhaeghe een antwoord geformuleerd in haar online expertsessie over Instagram voor zakelijk gebruik. Je kunt het meteen herbekijken als je wilt!
Check ook de mooie bonus die je er gratis bijkrijgt (video-tutorials over Instagram, Stories, Adverteren etc.).