TIPS OM ZELFVERZEKERD VOOR DE CAMERA TE STAAN
Sociale media, Video, Strategie, Webinar, Smartphone
Heb jij ambities om voor de camera te staan om jouw merk te promoten, om jouw bedrijf in de kijker te zetten, of te vloggen in functie van jouw organisatie? Maar je voelt je nog niet comfortabel genoeg om te spreken voor de camera? Geen probleem. Hier en in de expertsessie van Elke van Parys van heydays” op 9 december krijg je heel wat tips & advies om vol zelfvertrouwen voor de camera te staan.
Om te beginnen: waar kan het schoentje zoal knellen om het te doen? “Heel wat mensen zijn bang voor die black-out. Als het je overkomt, dan heb ik maar één raad: het is zoals vallen van een paard. Je springt er best zo snel mogelijk opnieuw op. Voorbereiding is alles. Voorbereiding is de belangrijkste remedie om een black-out te voorkomen. Maar toch, ook al blokkeer je, fouten maken is deel van het proces. Eruit leren en verder gaan, is de boodschap. Gewoon doen.”, dat zegt Elke van Parys.
“IK TOON HEM MIJN VIDEOWERK ALTIJD ALVORENS IETS ONLINE VERSCHIJNT. ALS HIJ ZEGT DAT HET GOED IS, DAN WEET IK DAT IK HET MET EEN GERUST HART KAN PUBLICEREN.”
Elke van heydays” staat al jaar en dag voor de camera. Met al haar ervaring weet zij exact wat te doen voor de camera en vooral hoe het te doen. Wat haar al die jaren heeft geholpen, is haar -zoals ze zelf zegt- vierkante team van vertrouwde gezichten die kritisch kijken naar haar werk: “De persoon die ik het meest vertrouw in zijn feedback is mijn echtgenoot. Ik toon hem mijn videowerk altijd alvorens iets online verschijnt. Als hij zegt dat het goed is, dan weet ik dat ik het met een gerust hart kan publiceren. Zijn er twijfels, dan weet ik net zo goed dat ik best nog eens opnieuw naar de video kijk. Dan kan ik nog altijd aanpassingen doorvoeren als dat nodig zou zijn”, aldus Elke.
Kan iedereen voor de camera spreken? Daar zegt Elke duidelijk ‘ja’ op. De vraag is niet of iedereen het kan, maar of iedereen het moet. En dat vraagt iets meer nuance: “Een beetje buiten jouw comfortzone gaan kan. Maar het mag er niet té ver buiten vallen, en het mag al zeker niet te bruusk gebeuren. Want dan kan je eigenlijk enkel verliezen. Maar iedereen kan het. En inzetten op video is voor heel veel sectoren een zeer goed plan om een boodschap over te brengen, om die blik achter de schermen te geven en om geloofwaardigheid op te bouwen. Het doen, dat zit allemaal in ‘the mind’. Als je zelf gelooft dat je het kan, dan komt het wel goed. Dus eerst moet dat goed zitten.”, zo zegt Elke van heydays”.
Maar hoe doe je dat nu, spreken voor de camera? Wat je vertelt en hoe je dat doet, da’s cruciaal. “Het is ontzettend belangrijk om voorbereid te zijn op wat je gaat zeggen. Schrijf jouw script uit, maak het onmogelijk om zonder tekst te vallen. En daarnaast, wees je altijd bewust van de krachten van jouw lichaamstaal. Zorg voor een sterke uitstraling. Maak gebruik van jouw handen en de mimiek van jouw gezicht om dingen concreet te maken. Je praat ook altijd makkelijker en beter over onderwerpen die je nauw aan het hart liggen. Maar, het kan net zo goed zijn dat het onderwerp dicht bij jouw passie ligt, dat je exact weet wat te zeggen en hoe te zeggen, en toch wil het niet lukken. Ga het bij momenten niet te ver zoeken. Soms is het gewoon jouw dagje niet. En da’s ook oké.”, aldus Elke van Parys.
WIL JE MEER TIP OVER HOE JE ZELFVERZEKERD VOOR DE CAMERA STAAT? ONTDEK DAN SNEL ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
“EEN KIJKER HEEFT 7 SECONDEN NODIG OM EEN OORDEEL TE VELLEN. GEBRUIK DIE TIJD OM EEN REALISTISCH EN ZO GOED MOGELIJK BEELD TE SCHETSEN.”
Tijdens deze sessie zal Elke jou leren hoe jij de perceptie van de kijker kunt beïnvloeden. Want wat mensen van jou denken, maakt dat ze verder kijken of wegklikken. Het goede nieuws is dus: perceptie kun je sturen. En zo begin je daar aan: “Een kijker heeft 7 seconden nodig om een oordeel te vellen. Gebruik die tijd om een realistisch en zo goed mogelijk beeld te schetsen. Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld te zorgen voor een sterke présence tijdens de eerste seconden. Wanneer jij zelfzeker overkomt, overtuig je de kijker veel sneller van jouw boodschap dan met 7 “euh’s” in 2 zinnen. Bereid je voor, zorg ervoor dat je je goed in je vel voelt, door bijvoorbeeld jouw favoriete kledij te dragen, en pep jezelf op om in de juiste zone te komen.”, dat geeft Elke nu al mee. Meer tips geeft Elke in haar expertsessie.
“CHAPEAU AAN IEDEREEN DIE EROP INZET, EN VOORAL OOK DOORZET. DAT IS ABSOLUUT NIET VANZELFSPREKEND.”
Sinds de coronapandemie zien we massaal veel video op onze tijdlijn. De stijging is enorm en dat is alleen maar een positief signaal naar de toekomst toe. Video is een blijvertje, en het is een échte meerwaarde voor jouw kanalen. “Sinds de eerste lockdown zijn bedrijven en merken massaal video’s gaan maken. Om écht dat realistische beeld te geven van hun reilen en zeilen. Het is het allerbeste visitekaartje om af te geven naar jouw volgers en fans. En of daar nu nog veel sleutelwerk aan is of niet: chapeau aan iedereen die erop inzet, en vooral ook doorzet. Dat is absoluut niet vanzelfsprekend.”
WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? ONTDEK ONZE OPLEIDINGEN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.