Het laatste kwartaal van 2021 is ingegaan en de dagen worden steeds korter. Bij sommigen van ons gaat het stiekem al wat kriebelen. Want, hoera, de feestdagen komen er weer aan! Is jullie sociale media al volledig kerstproof? Geen nood, wij geven met veel plezier een aantal tips om jullie sociale media kanalen klaar te stomen.
Met een vrolijk deuntje op de achtergrond gezellig je huis en kantoor decoreren. Sfeerlichten, een kerstboom, slingers, kerstmutsen, cadeautjes,
… noem maar op, komen stilletjes aan uit de kast. Maar wat met je sociale media? Blijf zeker niet bij de pakken zitten en ga aan de slag.
Het is bij uitstek de periode waarin goede doelen in de kijker worden gezet. Toon dat je als organisatie hier graag aan deel neemt. Het is niet voor niets ‘the most wonderful time of the year’. Dus, maak er gebruik van en laat je publiek zien dat ook jouw organisatie zich inzet voor onze maatschappij.
START EEN INZAMELACTIE VIA FACEBOOK EN STEUN EEN NON-PROFIT ORGANISATIE
ORGANISEER EEN CROWDFUNDING VOOR EEN GOED DOEL
NEEM DEEL AAN DE WARMSTE WEEK
TIJD VOOR EEN GOED KERSTVERHAAL
Maak je organisatie en je producten ‘approachable’ door middel van storytelling.
Wij geven je alvast een aantal ideetjes mee.
ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Wees openhartig, eerlijk, authentiek, toon dat je organisatie menselijk is. Gegarandeerd
succes! Zeg nu zelf wie is er niet benieuwd naar wat er achter de schermen gebeurd?
Maak een video, reel, collage, story,… van een aantal kersthappenings of grappige kerstverhalen achter de schermen. Authenticiteit en originaliteit zijn onze kernwoorden.
Laat je creativiteit los! Oh en vergeet zeker niet van de gepaste hashtags te gebruiken, zoals bijvoorbeeld: #uglysweaterday #kerstliedjes #kerstdeco #kerstrecepten ;-)
Denk aan cadeautips, kerstrecepten, online verlanglijstjes, … Zorg ervoor dat je opvalt tijdens deze drukke dagen. Vertel uitvoerig waarom jou product uniek is en ideaal is als kerstcadeau of als onderdeel van bijvoorbeeld een kerstdiner.
Maak een ‘unboxing’ video/reel: Zoek een ‘bekend’ gezicht, eventueel een aantal medewerkers of trouwe klanten. Laat ze een video maken waarin ze jouw product enthousiast uitpakken en vraag ze om er vervolgens wat meer over te vertellen.
Maak je speciale aanbiedingen super ‘shareable’ door ze op een leuke manier te verpakken. Ook stories vormen een uitstekende manier om mensen regelmatig en op een authentieke manier bij je bedrijf te betrekken, zo kan je bijvoorbeeld een medewerker geschenktips laten geven via een creatieve story.
ZET IN OP ADVERTENTIES
Vergeet de kracht van advertenties plaatsen op sociale media niet! Je hebt bij het ontwikkelen van ads heel veel keuze om je producten voor te stellen aan je potentiële klanten. Zo kan je bijvoorbeeld een carousel met producten uit je webshop ontwikkelen, of een prachtige video, of een evenement lanceren in verband met een uitverkoop, …
Trouwens nog een interessante optie is het concept ‘remarketing’. Veel mensen surfen rond op het internet om inspiratie op te doen voor het kopen van cadeautjes. Maar we weten allemaal dat onze bezoekers meestal niet meteen overgaan tot aankopen. Met ‘retargeting ads’ kan je de twijfelaars over de streep halen door hen via hun sociale
media kanalen te herinneren aan de producten die ze bekeken hebben in jouw webshop.
TWEE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP
Het werkt steeds opnieuw en geeft een boost aan je sociale media: Kerstcadeautjes in combinatie met een wedstrijd!
Maak een originele verpakking of geef iets origineels weg. Vraag je klanten om dit te delen op hun sociale kanalen. En, vraag ze uiteraard ook om te verwijzen naar jou sociale media kanalen. Zo komt jouw merk in beeld en kan je bereik groeien (we noemen dit ‘User Generated Content’). Om je klanten te stimuleren kan je er eventueel een wedstrijdje aan vasthangen met een originele prijs.
Een trend overgewaaid uit Amerika én super populair is de “12 days christmas give aways”. Als bedrijf kan je zeker iets gelijkaardigs doen. Organiseer een kerstwedstrijd op je sociale media met een aantal voorwaarden: VOLG ONS OP SOCIALE MEDIA
TAG 2 VRIENDEN
DEEL VIA JE STORY OM MEER KANS TE MAKEN
LAAT EEN COMMENT ACHTER ONDER ONZE POST OVER WAAROM JE DIT MET KERST WIL WINNEN
Ziezo, hiermee kunnen jullie zeker en vast al aan de slag. Hopelijk heb je goesting om erin te vliegen. We wensen je alvast veel succes en heel veel kerstcreativiteit toe!
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?