STEVEN GIELIS VAN ZITDAZO: "AUTHENTICITEIT VERVANGT DE AFGEBORSTELDE PERFECTIE"
Socialkotcast, Podcasting, SOMEFLEX
Hij is lector in de graduaatsopleiding orthopedagogie en oprichter van Zitdazo, een community die ouders en kinderen ondersteunt in opvoeding, zelfvertrouwen en een positieve mindset. Zitdazo organiseert onder meer lezingen, maar heeft een belangrijke online poot. De drempel naar opvoedingsinformatie laag houden is voor hem het belangrijkste. “Mijn belangrijkste les? Stop met de afgeborstelde perfectie, maar ga voor authenticiteit, op zoveel mogelijk sociale media kanalen.”
TWEE DOELSTELLINGEN OP SOCIALE MEDIA
Het online verhaal zit ingebakken bij Steven en Zitdazo. “Het internet is de voorbije zeven jaar enorm geëvolueerd”, zegt Steven in onze nieuwste podcast (te beluisteren op Apple podcasts of Spotify). “Ons doel via sociale media is tweeledig. Enerzijds om de mensen laagdrempelig kennis te laten maken met de thema’s die wij brengen en anderzijds is sociale media ook de uitgelezen kans om aan brand-awareness te doen.”
Steven is destijds gestart met Facebook. “Dat was het enige wat er toen was, we hebben toen bewust niet gekozen voor YouTube. We zijn zowel grote als kleine pagina’s beginnen te beheren en opgebouwd van 0. Vandaag zitten we met een groot publiek van meer dan 100.000 volgers. Instagram is er een viertal jaar geleden bijgekomen en dan hebben we echt beslist om kanalen te beginnen gericht op het opvoeden van jonge kinderen. Ook daar zitten we alles samen weer met 35.000 volgers.”
Ook LinkedIn is een kanaal waar Steven altijd op actief is geweest. “Een zalig kanaal, waar je heel eenvoudig professioneel vindt wat je zoekt, zowel vacatures als projectsamenwerkingen. En ten slotte zijn ook podcasts tegenwoordig een succesverhaal. Dat is heel arbeidsintensief om op te nemen, maar we hebben ongelofelijk veel downloads.”
“DE TIKTOK VAN NU IS MAAR EEN VOORBODE VAN DE VOLWASSEN TIKTOK VAN STRAKS”
Uiteraard is Steven Gielis met zijn organisatie actief op TikTok, hét kanaal van 2020 waar steeds meer organisaties op inzetten. “Het is belangrijk om als ondernemer goed in het oog te houden wat de nieuwe zaken zijn die opkomen en dan is het de truc om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, zodat je het kan leren kennen. Dat is zoals Instagram vroeger.”
Toch zeggen heel veel ondernemers dat TikTok niets voor hen is, omdat er te veel gefocust wordt op dansjes. “Dat klopt, maar ik trek de vergelijking met Instagram door. Vroeger was Instagram vooral food and beauty, terwijl vandaag élke ondernemer op Instagram zit. Dat zal met TikTok niet anders zijn. Nu vind je daar vooral comedy en dansjes, maar je ziet dat daar ook heel veel educatieve mogelijkheden zijn. Als je bekijkt hoe een ‘volwassen’ TikTok eruit zal zien, dan zie je heel veel kansen!”
FOCUS OP STORYTELLING VOOR GENERATIE Z
De rode draad doorheen de posts van Steven en zijn team is storytelling. “We geven niet zomaar tips, maar proberen mensen een verhaal of een haak te geven waarop ze iets kunnen ophangen. Een concreet voorbeeld: we kunnen wel zeggen dat complimenten helpen en goed zijn voor een mens. Maar als we uitleggen in een filmpje dat complimenten te vergelijken zijn met meststof die je geeft aan planten om de planten te helpen groeien, dan blijft dat plakken bij de mensen in hun reptielengeheugen.”
En in die storytelling is er één belangrijk principe: authenticiteit. “We hebben gekeken hoe we met jongeren moeten praten. Want de huidige jongeren, de generatie Z (tot 24 jaar) is heel verschillend met de millennials (generatie Y tussen 25 en 40 jaar)”, zegt Steven. “De millennials zijn eerder egoïstisch en narcistisch en hadden vooral te maken met keuzestress. Alles is ter beschikking, ze dienen alleen maar te kiezen. Bij generatie Z is dat anders. Zij zijn opgegroeid in een economische crisis, zijn veel voorzichtiger, wantrouwiger en gaan op zoek naar ‘echtheid’. Ze gaan altijd op zoek naar een goede versie van zichzelf, zodat ze kunnen aansluiten in een groep, in een maatschappij. Daar moet je op inspelen met je marketing.”
En dat inspelen in je marketing, dat doe je door ‘echt’ over te komen. Authentiek. “Het is niet zo belangrijk dat alles helemaal afgelijnd en perfect is. Zo maakte ik onlangs een video waarin een wesp mij plots kwam lastigvallen. Ik heb die weggeslagen, maar in de montage achteraf heb ik dat er gewoon in gelaten. Ik heb schrik van wespen en dat is wie ik ben en dat is ook wat ik wil tonen: wees wie je bent. Het is oké wie je bent. Ik was sowieso al allergisch aan dat perfecte plaatje.”
VIDEO IS GEWOON EEN MUST
Steven zet ook graag in op video. Video moet deel uitmaken van je marketingmix, klinkt het. “Je hoort vaak dat ondernemers schroom hebben om te starten met video of met uitvluchten komen zoals “Ik weet niet hoe je video’s maakt’. Maar dat is niet denken aan je doelgroep. Je moet echt denken aan je klanten. Wat is belangrijk voor mensen die mij volgen? Op welke manier consumeren ze dat het liefste?”
Blogberichten is het gemakkelijkste, volgens Steven. “Maar dat kan maar een beperkt aantal mensen in beweging brengen. Als je over een lange tekst een korte, snedige video kunt maken, dan moet je dat doen. In andere landen, die ons voor zijn op het digitale vlak, kijkt of luistert al 90% van de consumenten naar content in plaats van teksten te lezen. Het vertellen van verhalen gaat ook gemakkelijker om naar te luisteren of te kijken.”
Maar wat doe je als je als ondernemer het echt niet ziet zitten om een video te maken? “Dat zijn duiveltjes in je hoofd die foute zaken zeggen”, zegt Steven daarover. “Dat zit in jezelf en dat moet je aan de kant schuiven. Als mensen je video niets vinden, dan klikken ze weg en dan zal het algoritme dat snel leren. Maar waarschijnlijk is dat ook geen goede klant. Je moet zoeken naar wat je kunt maken om de doelgroep aan te spreken. Wat hen echt iets kan bijbrengen. Als je schroom hebt, dan gaat dat over jezelf. Je klant is niet zo kritisch. Die vindt het waanzinnig dat je moeite doet om een video te maken. En die wil geen afgelikte video.”
DIVERSIFIEER IN MEDIAKANALEN
Als laatste tip geeft Steven nog mee dat je moet diversifiëren op sociale mediakanalen. “Zit niet enkel op Facebook. Als Facebook plots zijn voorwaarden aanpast, kan het zijn dat je niet meer op Facebook kunt als bedrijf. Je bent te afhankelijk van Facebook. Daarom is het belangrijk om in te zetten op andere kanalen, ook eigen websites en een nieuwsbrief. En hou zeker ook in het oog wat de nieuwe opkomende kanalen zijn, want internet zal nooit weggaan, het zal alleen beter worden met meer mogelijkheden.”