WAAROM GOOGLE MY BUSINESS NIET KAN ONTBREKEN IN JE ONLINE MARKETINGPLAN
Sociale media, Google, Strategie
Google My Business, oftewel Google Mijn Bedrijf, is een tool die je niet meer kan negeren. Het zorgt er niet alleen voor dat meer mensen jouw bedrijf of organisatie online terugvinden, je klanten kunnen ook veel sneller met jou in contact komen én het levert een pak nieuwe inzichten op.
Google My Business is een gratis programma van Google waar zaakvoerders eigenlijk een soort online identiteitskaart mee kunnen aanmaken. Je bedrijf krijgt dus eigenlijk een samenvattingsvenster, ook wel gekend als het ‘Google My Business Kader’, op de zoekmachine van Google en op Google Maps. In dit venster staat onder andere de naam van het bedrijf, een foto, het adres, de openingstijden en reviews.
Waarom je Google My Business onmisbaar is geworden:
VERHOOGDE ONLINE ZICHTBAARHEID ÉN VINDBAARHEID
Als je één iets wil, dan is het dat je bedrijf makkelijk gevonden wordt op Google. Je wil het liefst zo hoog mogelijk bovenaan verschijnen in de zoekresultaten als potentiële klanten online naar jou op zoek zijn. Ook wil je dat suspects, mensen die zich nog niet echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf, snel en makkelijk te weten komen wie je bent en hoe ze je kunnen vinden.
Stel, je bent een lokale handelaar en je hebt een bloemenwinkel in de stad Tielt. Als iemand op Google of Google Maps zoekt naar ‘Bloemen in Tielt’, dan zorgt Google My Business ervoor dat jouw winkel bovenaan verschijnt met daarbij de meest belangrijke informatie. Deze info kan je helemaal zelf aanvullen en updaten. Zet er dus zeker zoveel mogelijk informatie bij, zoals je contactgegevens en de openingsuren.
Super handig, toch?
Ben je overtuigd van het belang van Google My Business en wil je graag leren hoe je de tool optimaal kunt gebruiken? Ontdek dan ons online leeraanbod en test eens uit of het iets voor jou kan zijn!
MEER WEBSITEVERKEER
Door je website te vermelden in je Google My Business kader zal je veel meer websiteverkeer genereren. Mensen zien namelijk enkel de basisinformatie: waar, wat, wie, wanneer open,... Als iemand jou gaat opzoeken en je komt bovenaan bij de zoekopdrachten terecht, gaan geïnteresseerden snel willen verder klikken om meer te weten te komen. Als de link naar je website er al onmiddellijk bij vermeld staat kan men gewoon doorklikken.
JE BENT ONMIDDELLIJK BEREIKBAAR
Jouw doelgroep, jouw (potentiële) klant kon nooit eerder zo snel in contact met jou komen als via Google My Business. Als je een telefoonnummer en e-mailadres van je bedrijf toevoegt, dan zorgt Google ervoor dat deze contactgegevens in een call-to-action knop veranderen. Zo kan men vanuit Google gewoon op het nummer klikken en rechtstreeks bellen of via het e-mailadres onmiddellijk een e-mail schrijven en versturen.
MEER INZICHTEN
Ook deze tool kan jou heel wat nieuwe inzichten opleveren over jouw klanten bij jou terechtkomen en wat ze precies opzoeken. We verwachten natuurlijk ook niets minder van Google. Google My Business toont je onder andere hoe een bezoeker op jouw profiel terechtkomt, welke acties zij uitvoeren en naar waar ze doorklikken. Proberen ze te bellen of hebben ze een mailtje gestuurd? Zijn ze op zoek naar een routebeschrijving? Klikken ze door naar de website? Kijken ze naar foto’s of reviews? Kortom, je kan elke virtuele stap van de gebruiker volgen en deze nieuwe inzichten gebruiken in je marketingplan.
GOEDE EERSTE INDRUK
Het zien van een Google My Business kader als iemand jouw bedrijf opzoekt verhoogt de geloofwaardigheid en het vertrouwen in je bedrijf. Als men onmiddellijk een overzicht ziet van informatie met daarin een adres, enkele contactgegevens, reviews en recensies, foto’s, een website,... geeft dat een gevoel van geruststelling en vertrouwen. Zo heb je alvast een goede eerste indruk gemaakt, nog voor je website is bezocht.
Maar er zijn veel organisaties, ondernemingen, verenigingen en lokale handelaars die dit belangrijk stukje online zichtbaarheid in Google niet optimaliseren. Dat is een gemiste kans!
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?