menu
close_24px

Sociale Media voor Lokale Besturen

In het leven van de communicatiedienst van een stad of gemeente spelen sociale media een belangrijke rol. Ze bevorderen de transparantie en de interactie tussen bestuurder en inwoner. Ze besparen kosten, helpen bij het beheren van crisissituaties en het uitbouwen van een lokale online community. De voorbije 5 jaar hebben we een grootschalige opgang gezien vanuit de lokale besturen op sociale media. Online communities werden geboren en bruggen werden gebouwd. Wil ook jij die stap zetten? Wij geven jou dé redenen waarom je niet mag wachten.

Meer interactie met de inwoners

Sociale media platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok bereiken een groot publiek. Dit maakt het mogelijk om informatie snel en efficiënt te verspreiden naar een groot aantal mensen. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid aan lokale besturen om in interactie te treden met de inwoners van de stad of gemeente. Dat is een vorm van participatie. Hoe doe je dat? In de vorm van enquêtes, polls of discussies. Zo weten lokale besturen beter wat leeft en speelt onder de inwoners en kunnen ze beter inspelen op de wensen en behoeften van de inwoners. 

Employer branding via sociale media 

Wist je dat sociale media ingezet kunnen worden om nieuwe werkkrachten aan te trekken. Sterker nog: het is ontzettend efficiënt: hoewel lokale besturen gekend zijn als goede werkgevers, blijkt het  aantal sollicitanten voor de vacatures vaak te beperkt. Om meer sollicitanten aan te trekken, is het absoluut niet meer ongewoon om als lokaal bestuur op zoek te gaan naar werkkrachten via sociale media. Meer nog, the war on talent is reëel en enkel gebruik maken van een vacature op de website, publicatie in een magazine of werken met een uitzendkantoor is verleden tijd. Sociale media is, nu meer dan ooit, een essentieel kanaal voor zowel het werven of rekruteren van kandidaten als het promoten van je organisatiecultuur en Employer Branding. Als je goed inzet op sociale media voor het werven en rekruteren, en neen dat is niet zomaar een vacature posten, dan zorgt dit voor een betere instroom aan kandidaten. 

Stad Brugge*Stad Brugge zoekt via sociale media nieuwe mensen

Meer tips en inspiratie voor lokale besturen? 
Gratis inspiratiesessie:
Sociale media voor lokale besturen: vrijdag 17/03 - 11:30-12:00 met experte Nadja Desmet.


Van informeren tot het bouwen van online communities 


Ook hoe je in interactie gaat met de inwoners van jouw stad of gemeente heeft een sterke impact. Door te reageren op vragen en klachten op sociale media, bied je als lokaal bestuur een hele laagdrempelige dienstverlening. Je beantwoordt niet alleen de berichten die privé binnenkomen of op jouw accounts worden gepost, maar zoekt online actief naar posts waarin mensen jouw organisatie vermelden. Zo weet je wat er leeft en speelt en kan je kort op de bal spelen. Inwoners appreciëren zo’n proactieve dienstverlening enorm. Je toont zo dat je ziet wat leeft bij jouw doelgroep, en dat je rekening houdt met hen. Daardoor word je als lokaal bestuur ook als transparant gezien. Daarnaast geven de posts van een lokaal bestuur op sociale media ook een inkijk in de huidige projecten, de laatste evenementen en initiatieven. Kortom: als inwoner voel je je betrokken.

Sociale media voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid 

In vergelijking met traditionele manieren van communiceren, zoals persberichten of posters, is het gebruik van sociale media veel goedkoper. Dit kan een grote kostenbesparing opleveren voor de gemeente. In geval van een crisis, zoals een natuurramp of een epidemie, kan een lokale overheid snel en efficiënt informatie verspreiden via sociale media. Hierdoor kunnen inwoners sneller worden geïnformeerd en gerustgesteld.

Niet te vergeten dat het ook ons zoekgedrag verandert. We gebruiken steeds vaker sociale media als zoekmachine en we vertrouwen op user-generated-content. Sommige social media zoals Instagram en Snapchat bieden al de mogelijkheid om te zoeken naar berichten van nabijgelegen plaatsen of specifieke locaties. Als je locaties aan je content toevoegt, wordt deze weergegeven in deze zoekresultaten. Lokale besturen kunnen zo hun online vindbaarheid sterk verhogen. Het belangrijkste is dat je locatie vindbaar is op social media en Google zodat inwoners de locatie kunnen taggen en foto’s kunnen toevoegen.

Heb jij door het lezen van deze tips, tricks & trends nog meer zin gekregen om aan de slag te gaan met sociale media als lokaal bestuur? Schrijf je hier in voor onze gratis inspiratiesessie: Sociale Media voor Lokale Besturen. 17 maart vanaf 11:30.

Ontdek onze agenda

Deel dit artikel