#SOCIALKOTCAST - VVR: DE KUNST VAN SOCIALE MEDIA? BLIJVEN PROBEREN. ANALYSEER, LEER BIJ EN PAS TOE.
Sociale media, Socialkotcast, SOMEFLEX
Wie aan de Vereniging Vlaamse Reisbureaus denkt, zou denken aan heerlijke sociale media posts van zonnige bestemmingen, prachtige wereldsteden & kilometerslange stranden. Echter als beroepsvereniging ligt de focus op de ondernemende kant van een hele reissector. Voeg daar authentieke content, en een succesvolle strategie aan toe en je komt terecht bij het verhaal van VVR. Fien De Baere, Office Manager bij VVR vertelt erover in een nieuwe aflevering van de #Socialkotcast.
VVR is sinds enkele jaren actief op Facebook. Naar eigen zeggen behoorlijk low profile. Het was pas toen ze eind 2019, begin 2020 net voor de uitbraak van de coronapandemie, sociale media breder gingen bekijken dat ze er met z’n allen op gingen inzetten. De campagne #ReisGerust heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze de sociale media kanalen en content gingen opsplitsen: “ Tot op vandaag bestaat ons sociale media plan uit 3 grote lijnen. Content vanuit de VVR als beroepsvereniging op zich. Daarnaast hebben we ook de interne communicatie naar onze leden, en tot slot de content en communicatie vanuit onze #ReisGerust campagne. Die zorgt ervoor dat we erg gestructureerd te werk kunnen gaan.”, aldus Fien van VVR.
“SOCIALE MEDIA IS VOOR ONS ALTIJD BELANGRIJK GEWEEST IN DE COMMUNICATIE. DE ZOEKTOCHT NAAR DE JUISTE MANIER HEEFT EVEN GEDUURD, MAAR WE ZIJN ERG TROTS OP WAT WE NU BEREIKEN.”
De Vereniging Vlaamse Reisbureaus heeft sociale media altijd hoog in het vaandel gedragen. Een aantal jaren geleden gebeurde dat nog zonder écht idee of zonder strategie. Maar stap voor stap zagen ze het licht. En dat heeft hen gebracht waar ze nu staan: “Het was pas toen onze nieuwe CEO, Koen van den Bosch de nieuwe visie uit tekende en aan ons voorstelde dat enkele zaken aan het rollen gingen. Sociale media is voor ons altijd belangrijk geweest in de communicatie. De zoektocht naar de juiste manier heeft even geduurd, maar we zijn erg trots op wat we nu bereiken. Het is de steun van mensen die daar veel toe heeft bijgedragen. Zeker als leidinggevenden geloven in sociale media en ermee aan de slag willen. Dat is een enorme bron voor creativiteit en het uitbouwen van strategieën.”, zo zegt Fien.
De strategie van VVR is door de jaren heen glashelder geworden, en daar is Fien als Office Manager erg trots op: “Onze communicatie vertrekt quasi altijd vanuit een blogbericht. En die gieten we dan in foto’s, video’s, kortom sociale media content, om te verspreiden op onze verschillende kanalen, met name: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google Business. Voor ons is de mogelijkheid om in te plannen een echte meerwaarde. Dat maakt het leven van een content creator veel makkelijker.”.
“1 VAN ONZE GROOTSTE DOELEN IS HET INSPIREREN EN INFORMEREN.”
Bij VVR denken ze niet alleen aan de eigen groei, ook aan die van de leden binnen de vereniging. Dat blijkt ook uit de doelen van VVR: “1 van de grootste en belangrijkste doelen is het informeren en inspireren van onze leden. Dat doen we via onze nieuwsbrief en bieden we gerichte opleidingen aan via de Belgian Travel Academy. Via de contentkalender voor de reissector verzamelen we bijvoorbeeld de belangrijkste dagen in het jaar voor een reisbureau. Zoals ‘Dag van de Reisagent’. Daarnaast willen we ook blijvend de bekendheid van VVR aanpakken en ook rechtstreeks de consument bereiken. Dat doen we door onze ReisGerust-campagne.”, aldus Fien De Baere.
De populariteit van sociale media hebben ze de laatste tijd echt zien groeien bij VVR. En dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat er tegenwoordig overal social managers of online marketing manager opduiken bij bedrijven. Iets waar ze bij VVR op een andere manier mee omgaan, zegt Fien: “Bij VVR posten we op onze kanalen vanuit de mogelijkheden die er zijn. Geen strikte verplichtingen, geen oplegde agenda of planning. Kijken naar onze noden en deze van onze leden, en daarop de content voor die week baseren, dat werkt voor ons het beste.”.
“DE #REISGERUST-CAMPAGNE, DAAR KIJK IK MET VEEL TROTS NAAR TOE. HET VIEL ALLEMAAL SAMEN. VVR HAD EEN SENSIBILISERINGSCAMPAGNE NODIG, EN IK WILDE MIJN CREATIEF EI KWIJT. EN ZO GESCHIEDDE.”
De #ReisGerust-campagne is al een aantal keren gepasseerd in dit gesprek. Het is dan ook terecht het stokpaardje van Fien. De sensibiliseringscampagne diende om de consument bewust te maken om hun reis te boeken bij een professionele lokale reisagent. De campagne werd een succes, en daar is de Office Manager van VVR dan ook terecht heel trots op: “De #ReisGerust-campagne, daar kijk ik met veel trots naar toe. Het viel allemaal samen. De reisbureaus hadden een sensibiliseringscampagne nodig, en ik wilde mijn creatief ei kwijt. En zo geschiedde. Ik werkte de campagne uit, die werd een succes, en we konden ook in tijden van crisis stappen zetten op sociale media. Een win-win.”.
Als VVR iets opnieuw zou doen moesten ze de kans hebben dan heeft Fien het antwoord meteen klaar: “Moesten we de kans krijgen opnieuw te beginnen op sociale media? Dan zou ik nog vroeger gestart zijn met sociale media. We zijn blij dat we ruim op tijd op de trein gesprongen zijn. Want wie binnenkort nog moet starten, die zal merken dat de boot al grotendeels weggevaren is.”, zo zegt de Office Manager van VVR.
“DE KUNST VAN SUCCESVOL ZIJN EN WORDEN OP SOCIALE MEDIA? BLIJVEN PROBEREN. ANALYSEER, LEER BIJ EN PAS TOE WAT WERKT.”
Als ervaringsdeskundige van dienst heeft Fien heel wat tips: “De kunst is om te blijven proberen. Analyseer jouw content en resultaten. Maak je content die past bij jouw doelgroep? Bereik je wat je wilt bereiken? Behoud je wat werkt? Beantwoord die vragen en je bent vertrokken. En tot slot, zoals je zelf zegt Nadja, kill your darlings.”.
Hoe helpt Someflex daarin vroegen we ons af, die vraag beantwoordde Fien met een enorme brok enthousiasme: “Someflex is voor mij een groot geschenk. Het geeft mij de kans om continu bij te leren. Vooral de live webinars zijn een enorme meerwaarde voor mij. Je leert er bij, kan vragen stellen en zaken opsteken van de vragen die andere deelnemers stellen. Daarnaast is de actieve community een grote meerwaarde. Het ontbreekt mij af en toe aan tijd maar waar ik kan leer ik ook graag bij via de sociale media updates en de online lessen.”,
VVR kan je vinden op de verschillende sociale media kanalen onder de gelijknamige titel & ook via de website.
Dankjewel voor de inspirerende babbel, Fien.