#SOCIALKOTCAST - Veerle De Coninck: met Impressionant een sterk online merk uitgebouwd.
Sociale media trends
Iedereen mee met sociale media. Dat is het doel waarmee Nadja jaren geleden Socialemediaburo.be & Someflex heeft opgericht. Zijn we er al? Zeker niet, maar elke dag zien we bedrijven, ondernemingen en organisaties stappen zetten op en met sociale media. Dat geldt ook voor reclamebureau Impressionant. Veerle De Coninck, De Creatieve Drijfveer van het bedrijf kwam daarom langs in de podcast. En of het een interessant gesprek is geworden.
11 jaar geleden stampte Veerle reclamebureau Impressionant uit de grond. Toen, in 2011, had ze al een aantal jaren ervaring opgedaan op sociale media. Met een kritische blik, maar boordevol goesting, ging ze met die kennis ook het online verhaal schrijven van het bedrijf. Het Facebook bedrijfsaccount was een feit. En toen kon het uitbouwen beginnen. Gaandeweg kwamen ook Instagram, LinkedIn, Pinterest en recent TikTok erbij.
"Met veel kleur, met veel humor, en veel content-ideeën tonen we wie we zijn."
Tonen wie we zijn, en wat we doen. Dat is dé beschrijving van het doel van Impressionant op sociale media. Met een gezellige bende creatievelingen kan dat dan ook niet anders dan goed komen. En dat het niet altijd serieus hoeft te zijn, dat weet Veerle maar al te goed: "Op sociale media proberen wij met leuke, spontane content te tonen wie we zijn en wat we doen. Met veel kleur, met veel humor, en met veel content-ideeën gaan we daar wekelijks mee aan de slag. Bij ons hoeft het niet altijd serieus te zijn. Er is niks mis met die spreekwoordelijke hoek eraf. Zolang het vertelt wie we zijn en wat we doen natuurlijk.", aldus Veerle.
De sociale media-activiteit springt in het oog. Dat is het minste wat je kan zeggen. Exact waar ze willen voor staan. En zoals met alles, zit daar behoorlijk veel denkwerk in. Zo maakt Impressionant gebruik van een duidelijke rode draad op Instagram, dat vertelde Veerle hier: "Op dit kanaal werken we heel graag met quotes. Die worden vormgegeven aan de hand van een driehoek die voortvloeit in de verschillende posts. Dat zorgt voor een heel erg leuk effect.".
"Het is leuk om verschillende doelgroepen aan te spreken. Dat zorgt voor variatie."
Elk kanaal heeft bij Impressionant z'n eigen noden en doelgroepen. Zo merken ze via Instagram veel jonge start-ups aan te spreken. En daar is Veerle zeker niet rouwig om: "Het is leuk om verschillende doelgroepen aan te spreken. Dat zorgt voor variatie. Daarnaast is het ook zo dat wij op onze socials die lokale verankering fel opmerken. Ieper en omstreken wordt goed vertegenwoordigd op onze kanalen.", zo zegt de Creatieve Drijfveer van Impressionant.
Sociale media beheren is een marathon, geen sprint. Dat merken ze bij Impressionant enorm. Dat is dan ook, volkomen terecht, één van de zaken waar ze trots op zijn het zo consistent vol te houden: "Ik ben toch wel echt trots op mijn team dat we zo lang al de lijn doortrekken om onze content planning te volgen. Dat we wekelijks, bij sommige kanalen zelfs dagelijks, inzetten op sociale media maakt mij heel erg blij. Het doet ook altijd deugd om fijne reacties te krijgen van onze volgers. Dan voel je die impact écht.”, zo zegt Veerle.
"Altijd mee zijn is een challenge, maar het houdt ons scherp"
Aan groeistappen geen gebrek bij Impressionant. Ze zitten niet stil. En dat kunnen wij alleen maar aanmoedigen. Zo is één van de volgende stappen om meer te gaan inzetten op TikTok en Reels, dé apps en tools van de voorbije maanden en zelfs jaren. Maar er is meer: "Naar de toekomst toe zouden we ook graag sneller willen inspelen op nieuwe knopjes, nieuwe tools en de laatste updates op sociale media. Altijd mee zijn is een challenge, maar het houdt ons scherp.", zo zegt Veerle.
Altijd mee zijn, dat is wat de Creatieve Drijfveer van Impressionant tegen zichzelf zou zeggen als ze de kans kreeg het allemaal opnieuw te doen. Wat zou Veerle dan anders doen?: "Als ik de kans kreeg om opnieuw te beginnen, of om het anders te doen, dan zou ik zeggen dat ik sneller op de trein moest springen. Er ligt zo'n gigantische groep mensen, potentiële klanten voor jouw voeten op sociale media. Het enige wat je moet doen is ze aanspreken met de juiste content, en de rest volgt vanzelf. Gelukkig zien we vandaag de dag ook geen klanten meer die niet geloven in sociale media. Iedereen is mee & wil erop inzetten. Wij zijn misschien vroeg op de trein gesprongen, maar achteraf gezien hebben we in mijn ogen zelfs nóg te lang gewacht.".
"Als ik een tip zou moeten geven aan iedereen die luistert, dan zou ik zeggen: geloof in jezelf."
Niks leuker dan het gesprek eindigen met een aantal interessante en waardevolle tips voor de luisteraar. Veerle deelt ze graag: "Als ik mijn belangrijkste tip zou moeten geven aan iedereen die luistert, dan zou ik zeggen: geloof in jezelf. Ik hoor soms mensen zeggen dat ze die tool nooit gaan beheersen. Tuurlijk wel. Het is écht niet zo moeilijk. Iedereen kan ermee overweg. Gewoon doen is de boodschap. Er kan bijna niks misgaan. En het levert zo-veel-op. Het zou zonde zijn om het te laten liggen.”
En hoe kruipt Someflex dan in dat verhaal…? Ook daar had de Creatieve Drijfveer van Impressionant een pasklaar antwoord over klaar: "Voor ons is het fantastisch dat we dankzij de wekelijkse mails en sociale media updates altijd mee zijn met de nieuwste trends, hypes, knopjes en ontwikkelingen. Die bevestigen ook vaak dat we goed bezig zijn. En dat stemt mij ontzettend gelukkig.".