#SOCIALKOTCAST - IDEWE: ONZE TROUWE AMBASSADEURS VERSTERKEN ONZE BOODSCHAP
Socialkotcast
Gezondheid en welzijn, levensbelangrijke thema’s. Ook in de bedrijfswereld. Hier goed en juist over berichten op sociale media is niet altijd makkelijk. Maar IDEWE, de grootste externe preventiedienst in België als ondersteunend orgaan voor bedrijven, in hun welzijns-en preventiebeleid, slaagt er moeiteloos in. Wij nodigden Sofie Coeck, Digital & Content Marketeer bij IDEWE uit in onze online studio. Dat werd een interessant en leerrijk gesprek. Check het hier.
“Een bedrijf zonder sociale media, dat zou de dag van vandaag niet meer mogen bestaan omdat het belang ervan alleen maar gegroeid is”, zo opent Sofie overtuigend de podcast. Helaas hebben wij bij Someflex nog niet elk bedrijf over de streep gekregen. Maar IDEWE is in ieder geval mee op de trein gesprongen. Sinds de komst van Sofie in 2017 is het bedrijf actief gaan inzetten op de verschillende kanalen. En zoals Sofie al liet merken in haar openingszin: dat was nodig en cruciaal.
“Voor ons is sociale media erg belangrijk om het reilen en zeilen van onze sector tot bij onze klanten en prospecten te brengen.”
Voor mijn komst was IDEWE wel al actief op de verschillende kanalen. Maar dat was zeker niet op dagelijkse basis. Sofie is aan boord gestapt van het IDEWE-schip in 2017. Toen zijn ze stelselmatig meer beginnen inzetten op de verschillende kanalen. Elk met een ander specifiek doel: “In het begin waren we actief op Facebook, Twitter, LinkedIn & YouTube. Ondertussen is daar Instagram bijgekomen. Het mooie aan ons parcours is dat we enerzijds Instagram erbij hebben genomen en hier sterk actief zijn. Maar anderzijds hebben we ook de reeds bestaande accounts aangepakt en verder uitgebouwd. In die mate zelfs dat we aan de hand van een uitgewerkte content planning exact weten wat we op welk kanaal willen brengen”, zo zegt Sofie.
Sofie weet maar al te goed dat content niet zomaar op het bord belandt en dus ook niet uit het niks op de kanalen verspreid wordt. Daarom hebben ze bij IDEWE een concrete planning die ze zo goed mogelijk na proberen te streven. Aldus de Digital & Content Marketeer van IDEWE: “Voor ons is het belangrijk om die planning die we ruim op voorhand hebben gemaakt, ook voldoende na te streven. Het is niet zo dat je op de ene dag een idee hebt, en dat een aantal uren later al afgewerkt op socials kunt gooien. Wij werken ruim op voorhand aan de content die we nodig hebben en willen maken. Dat zorgt voor rust en zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de content naar behoren is”.
“Wij werken samen met een externe partner voor onze sociale media content. Maar we houden de touwtjes in handen.”
Een bedrijf dat het maken en verdelen van content uit handen geeft aan een externe partner, dat klinkt op het eerste zicht niet als een perfecte match met Someflex. IDEWE is daarin een uitzondering. Zij bepalen als organisatie namelijk blijvend wat en hoe de content op sociale media verschijnt, ondanks de samenwerking met een extern kantoor. “Wij werken samen met een externe partner voor sociale media content. Maar we houden de touwtjes in handen. Zo zetten we zelf bijvoorbeeld in op authentieke content. Die blijven we zelf voorzien. Alle content die door onze partner wordt voorzien, is ook uitvoerig besproken en de waarden en normen daarvan zijn op voorhand vastgelegd. Zo blijven we het IDEWE-verhaal brengen”, aldus Sofie van IDEWE.
Net als Someflex is IDEWE volop bezig met de integratie van Hubspot voor het inplannen en verspreiden van de sociale media content. En dat verloopt goed, zegt Sofie: “In het verleden werkten we met Coosto voor de verspreiding van onze content. Niet zo lang geleden zijn we als bedrijf gaan werken met Hubspot als tool voor onze mailings. Daarin ontdekten we dat het ook mogelijk is om onze sociale media van daar uit te runnen. En dat zijn we dan ook volop gaan doen. Enkel onze stories posten we nog manueel. Maar dankzij Hubspot krijgen we bakken statistieken waar we mee aan de slag kunnen. Dat is een absolute meerwaarde.”
“Dankzij ambassadeurs op LinkedIn wordt onze boodschap zichtbaar versterkt.”
Wanneer we vragen naar het favoriete kanaal van Sofie, hoeft ze daar niet lang over na te denken. Dat antwoord is erg duidelijk: “Mijn favoriete kanaal is absoluut LinkedIn. Ik sta er telkens versteld van wat voor een meerwaarde dit platform professioneel heeft. Bijvoorbeeld: dankzij onze ambassadeurs op LinkedIn wordt onze boodschap zichtbaar versterkt. Dat zien we op geen enkel ander kanaal in die mate gebeuren. Een winnaar voor mij”, zegt Sofie overtuigend.
Dat is ook net datgene waar Sofie zo trots op is, die ambassadeurs. Op LinkedIn zien ze bij IDEWE dat zelf hard werken loont in het bereiken van hun doelen. Zo werken ze hard om het de ambassadeurs zo makkelijk mogelijk te maken. Dat zorgt ervoor dat het engagement van die collega’s ook enorm hoog blijft. De ambassadeur wordt op z’n wenken bediend en kan aan de slag met de content die ze bij IDEWE gemaakt hebben. En dankzij die exposure slagen ze erin hun doelen te behalen. Iedereen tevreden, een win-win.
“Als ik iets opnieuw zou kunnen doen, dan was ik vroeger gestart met het uitbouwen van een content planning.”
Dat een content planning belangrijk is voor IDEWE, dat werd al meermaals duidelijk. En terecht. Het vormt het skelet van elk vlot werkend communicatieteam. Zonder ben je verloren. Dat heeft Sofie in de loop der jaren ook gemerkt: “Moest ik iets opnieuw kunnen doen, dan was ik vroeger gestart met het uitbouwen van een content planning. Die heeft voor zodanig veel rust gezorgd binnen de werking van het bedrijf. Dat en de samenwerking met een externe partner voor de contentproductie voor onze socials”.
Ook Someflex behoort tot één van die partners van IDEWE. En daar zijn we erg blij om. Net als Sofie, die afsluitend niks dan goeds kon delen over ons leerplatform: “Voor ons is Someflex erg handig om mee te blijven met de laatste nieuwe trends en knopjes binnen de verschillende kanalen. Daarnaast krijgen we als klant ook dagelijks handige tips waar wij van tijd tot tijd meteen mee aan de slag gaan. De variatie in content en de vele mogelijkheden op het platform zijn een echte meerwaarde”, zo sluit de Digital Content Marketeer van IDEWE af.
Dankjewel voor het interessante gesprek, Sofie.