In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. Deze keer schoof Kateryna Kroshka, Marketing Manager van Kursaal Oostende, voor het computerscherm. Sinds de eerste lockdown in maart kreeg de cultuursector het zwaar te verduren. Toch houden ze bij Kursaal Oostende de hoop hoog, ook dankzij sociale media. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.
Coronacrisis of geen coronacrisis, sociale media blijft ontzettend belangrijk voor de cultuursector. Dat is ook voor Kursaal Oostende niet anders. Momenteel wordt er voornamelijk ingezet op het (re)branden van de sociale media-pagina’s, zegt Kateryna Kroshka: “Door de huidige maatregelen is het verboden voor ons om concerten, evenementen in het algemeen, te organiseren. In het pré-corona tijdperk gebruikten we onze socials voornamelijk voor het aankondigen van evenementen. Nu die stilliggen, hebben we besloten de tijd te nemen om aan restyling te doen. We delen de content op onze pagina’s bijvoorbeeld sinds kort op in verschillende thema’s & rubrieken om het overzichtelijker te maken voor de bezoeker”.
Bekijk het volledige interview van deze #SocialKotCast op YouTube 👇
Bij Kursaal Oostende blijven ze dus hoopvol en optimistisch. Het is goed om te zien dat er ook aan het beheren en vullen van de sociale media-pagina’s wordt gedacht, zelfs wanneer er bitter weinig content te verspreiden valt. Toen de cultuursector volledig vrij haar gangen mocht gaan, gebeurde het wel eens dat de Instagram-pagina één grote chaos werd door de ‘overload’ aan evenementen. Door het opdelen in thema’s en rubrieken willen ze dit probleem in de toekomst dus oplossen.
Naast het rebranden hopen ze bij Kursaal Oostende ook meer en meer tickets te kunnen verkopen via sociale media. “Niet alleen werken we nu aan een restyling van onze kanalen. We willen naar onze volgers toe ook blijven informeren over de aankomende evenementen en zo zetten we ook in op ons imago. En last but not least zijn we momenteel volop bezig met het uitwerken van het idee om in de toekomst meer tickets te kunnen verkopen via onze sociale media-pagina’s. We zitten niet stil”, aldus Kateryna Kroshka.
Kateryna gaat verder dat het ondenkbaar is om in deze tijden als ondernemer niet in te zetten op sociale media. “De voordelen van sociale media zijn duidelijk, het is een snelle manier om te kunnen communiceren, te informeren en zelfs te entertainen. En het is ook nog eens belangrijk voor klantenbinding en retentie. Ikzelf zal namelijk altijd eerst informatie opzoeken via sociale media over een bedrijf waar ik geïnteresseerd in ben. Als ik dan zie dat er geen enkele sociale media-pagina bestaat van dat bedrijf, komt dat toch een beetje onprofessioneel over”, aldus de Marketing Manager van Kursaal Oostende.
Kursaal Oostende is vandaag de dag voornamelijk actief op Instagram en Facebook, en in mindere mate ook op LinkedIn om de b2b congressen en evenementen te promoten. Maar vooral de laatste jaren merkt Kateryna een verschuiving van de interactie op hun kanalen. “Vroeger was het zo dat Facebook voor ons de belangrijkste speler was. Het bereikte de meeste mensen, van verschillende doelgroepen, en het genereerde het meeste likes en comments. Maar sinds kort heeft Instagram, vooral wat betreft interactie, die rol overgenomen. En dat heeft vooral te maken met het feit dat we meer en meer jongeren bereiken via Instagram”, zegt Kateryna.
Over de vraag waar Kursaal Oostende op vlak van sociale media het meest trots op is, hoefde Kateryna niet lang na te denken. “Dat is ongetwijfeld het feit dat we tijdens de lockdown de tijd hebben genomen om ontzettend veel bij te leren over sociale media en hoe het te gebruiken. En daarin was Someflex voor ons een grote hulp. En dat is dan ook mijn grootste tip voor ondernemers die bezig zijn met sociale media: als je voelt dat sociale media werken voor jouw onderneming, school je bij, en kom nog meer te weten over het hoe en wat. Je gaat zien dat de financiële inspanning die je daarvoor levert absoluut loont”, sluit Kateryna, Marketing Manager van Kursaal Oostende af.
Je hoort het volledige interview van deze #SocialKotCast als Podcast op zowel Apple podcasts of Spotify 👇