#SOCIALKOTCAST: HOE LEREN OVER SOCIALE MEDIA ALTIJD WAARDEVOL ZAL ZIJN
Socialkotcast, Podcasting, SOMEFLEX
In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. In aflevering 5 schoof Sofie van de Vorst van Sparkling Zoute te Knokke, voor het computerscherm. Sinds de corona pandemie heeft ze er een erezaak van gemaakt bij te leren over hoe sociale media voor Sparkling Zoute interessant kan zijn. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.
Bekijk het volledig interview van deze #SocialKotCast op YouTube. 👇
Sparkling Zoute is een speciaalzaak die gekend staat om haar heerlijke en exclusieve champagnes, smaakvolle bronwateren en een selectie van lekkere wijnen. Bij de start van de winkel bestond er enkel een website en een Facebookpagina van Sparkling Zoute, waar zeer sporadisch op gepost werd. Daar hebben ze sinds de corona-uitbraak verandering in gebracht door fors in te zetten op sociale media.
“VOOR ONS IS HET BELANGRIJK OM ONS ALS WINKEL TOONBAAR TE MAKEN OP SOCIALE MEDIA. EEN BEETJE DE ONS-KENT-ONS MENTALITEIT ONLINE TOEPASSEN.”
De Facebookpagina van Sparkling Zoute kwam er in eerste instantie voornamelijk om meer zichtbaarheid te genereren: “Voor ons is het belangrijk om ons als winkel toonbaar te maken op sociale media. Een beetje de ons-kent-ons mentaliteit online toepassen.” zegt Sofie van de Vorst van Sparkling Zoute. De winkel staat garant voor kwaliteitsvolle producten met een lokale touch. En die uitstraling wil ik ook via sociale media verder uitbouwen zegt Sofie: “Qua doelgroep willen we vooral in de omgeving van Knokke blijven, om zo het contact met de klanten optimaal te kunnen verzorgen. Daarom is een online etalage voor ons essentieel. Via sociale media komen er mensen in aanraking met de winkel die we uitsluitend met een website misschien nooit aangetrokken hadden”.
Op Someflex gooien we dag in dag uit met de woorden authenticiteit, open keuken of herkenbaarheid naar jouw hoofd. En dat dit een succesformule is, weet Sofie van Sparkling Zoute nu ook: “We merken dat persoonlijke posts het altijd heel goed doen. Toegegeven, daar heb ik af en toe nog wel koudwatervrees voor, maar naar interactie en bereik toe loont het absoluut.”
“SINDS DE CORONA PANDEMIE BEN IK MEER EN MEER AAN DE SLAG GEGAAN OM TE LEREN OVER SOCIALE MEDIA. EN DAN MERK JE AL SNEL DAT HET EEN MEERWAARDE IS VOOR JOUW WINKEL.”
Ondanks die koudwatervrees weten ze bij Sparkling Zoute dat het noodzakelijk is om daar blijvend op in te zetten. Sofie is dan ook uiterst gemotiveerd om steeds meer bij te leren over sociale media in functie van de winkel. “Het is zeker nodig voor ons om persoonlijk aanwezig te zijn op onze pagina. Sinds de corona pandemie ben ik meer en meer aan de slag gegaan om te leren over sociale media. En dan merk je al snel dat het een meerwaarde is voor jouw winkel. Zo merkte ik tijdens de eerste lockdown dat bepaalde online acties van andere winkels heel goed scoorden. Toen ging er bij mij een belletje rinkelen om daar ook op in te zetten.”, zegt Sofie van Sparkling Zoute.
“NADAT WE DE WEBSITE EN FACEBOOK STEVIG HADDEN UITGEBOUWD, VOELDE IK DAT HET TIJD WAS OM MET INSTAGRAM TE BEGINNEN.”
De volgende drempel die Sofie graag over wil, is het uitproberen van eigen gemaakte video’s op sociale media. Maar ook willen ze bij Sparkling Zoute nog meer gaan inzetten op die multimediale aanwezigheid. “Nadat we de website en Facebook stevig hadden uitgebouwd, voelde ik dat het tijd was om met Instagram te beginnen. Momenteel hebben we daar meer dan 200 volgers behaald, en daar willen we de komende maanden graag nog een hoger cijfer van maken.”, aldus Sofie van Sparkling Zoute.
NAAST HET FEIT DAT SOMEFLEX DE IDEALE LEERSCHOOL IS, WIL IK OOK GRAAG ALS TIP MEEGEVEN DAT HET MERKBAAR EFFICIËNT IS OM EENS STIL TE STAAN BIJ WAT JE EXACT WILT BEREIKEN VIA SOCIALE MEDIA.”
Het is mede dankzij Someflex dat Sofie het inzicht heeft gekregen dat sociale media wel degelijk belangrijk is voor jouw eigen zaak. Dat is dan ook één van haar voornaamste tips. “Naast het feit dat Someflex de ideale leerschool is, wil ik ook graag als tip meegeven dat het merkbaar efficiënt is om eens stil te staan bij wat je exact wilt bereiken via sociale media. Dus zonder er meteen op te springen zonder duidelijk plan.”, geeft Sofie mee.
Tot slot gaf Sofie ook nog graag mee dat ze sinds dit jaar nog een opvallende keuze heeft gemaakt: “Sinds dit jaar hebben we besloten om het jaarlijks budget dat we anders aan zichtbaarheid in de lokale pers besteden, nu volop gaan inzetten op sociale media.”, zegt Sofie van Sparkling Zoute. Hét bewijs dat optimaal inzetten op sociale media wel degelijk loont.