In aflevering 5 van seizoen 2 van de #Socialkotcast kwamen Sofie & Tom van JDI bv op bezoek. JDI helpt groeiambities waar te maken met de juiste strategie en een gericht plan van aanpak, maar ook met de groei van bedrijven. En die boodschap brengen ze nu ook succesvol over via sociale media. Hoog tijd voor een boeiend gesprek.
Bekijk de podcast hier:
JDI staat voor ‘Just Do It’, dat is het DNA van het bedrijf en die brengt het ook over op de klant. De klanten, dat zijn bedrijven die hulp nodig hebben om groeistappen te maken als organisatie. JDI helpt hen aan de hand van expertise, met of zonder de eigen geschreven boeken erbij. Zo proberen zij het hoogst haalbare waar te maken. Om dat doel telkens opnieuw te bereiken, is sociale media van cruciaal belang. Toen JDI uit de startblokken schoot, hebben ze vrijwel meteen de stap gezet om sociale media in te schakelen als belangrijke speler. Facebook & LinkedIn vormden de basis van hun bestaan op sociale media. Ondertussen is er ook een JDI-kanaal op Instagram, en wordt er ook volop geëxperimenteerd met TikTok.
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Bij JDI nemen ze sociale media echt mee in het DNA, richting de klant toe, maar ook voor zichzelf: “sociale media is al een tijdje niet meer gewoon een onderdeel van sales & marketing. Het zit in de strategie, in het HR-beleid, in de interne en externe communicatie van het bedrijf. En het wordt ook steeds belangrijk. Wij zetten er fel op in, maar weten ook wat we eruit kunnen halen.”, dat zegt Sofie van JDI.
Er fel op inzetten betekent dan ook dat het met meerdere doelen actief is op de verschillende kanalen: “Het is voor ons veel meer dan verkoop. Wij proberen te inspireren, om vertrouwen te bouwen. Maar we proberen ook voldoende in te zetten op employer branding. Laten zien wie we zijn & wat we doen vinden we heel belangrijk. LinkedIn is voor ons een heel waardevol kanaal bij wat we willen bereiken. Onze grootste doelstelling is aanwezig zijn binnen die B2B-sfeer, en dan kom je automatisch bij LinkedIn terecht.”, aldus Project Manager Tom.
Daarnaast is het voor JDI ook ontzettend belangrijk om de band met de volgers niet te verliezen. Op andere kanalen zoals Facebook & Instagram gaat het er ietwat losjes aan toe. Zo proberen ze bijvoorbeeld interactie aan te gaan, zegt Sofie: “Op Instagram & Facebook zetten we vaak in op interactie in de vorm van een poll. Wat ook altijd heel goed werkt zijn quotes. Zeker als er voor de volger in kwestie een bepaalde voeling of herkenbaarheid aan vasthangt.”.
Als bedrijf zetten ze zelf ook continu stappen in de goede richting. Zo hebben ze een warm & actief netwerk vol waardevolle contacten uitgebouwd op LinkedIn, en hebben ze een succesvolle TikTok-carrière uit de grond gestampt voor TV-chef Jeroen de Pauw. Maar waar ze het meest trots op zijn is het feit dat klanten geïnspireerd raken door JDI: “Vaak zien we visuals, infographics of stukken uit één van onze boeken verschijnen op de kanalen van volgers of klanten. Anderen raken geïnspireerd door wat we doen, en daar zijn we heel trots op. Het is niet alleen een teken dat we een boodschap kunnen overbrengen. Het toont ook dat wat we doen en zeggen klopt. En dat is voor ons het belangrijkste, en doet vooral heel erg veel deugd.”, dat zegt Sofie van JDI.
Niet alleen weten ze bij JDI hoe anderen te inspireren. Ze weten ook exact welk kanaal ze waarvoor moeten inschakelen, en hoe ze dat moeten doen. “Een favoriet kanaal benoemen is voor ons heel moeilijk. In die zin dat het voor ons niet echt van belang is welk kanaal nu het fijnst werkt. Bij ons gaat het erom dat onze content blijft draaien, op alle verschillende kanalen. Zo willen we op zowel Facebook, Instagram als LinkedIn actief zijn met de juiste content. Dat maakt het ook zo uitdagend.”, zegt Tom van JDI overtuigend.
Het is niet alleen uitdagend, het zorgt er ook voor dat je mee blijft met de nieuwste trends en hypes. Zo hebben ze bij JDI ook nog heel wat plannen voor de toekomst: “Contentgewijs staan er nog heel wat zaken op de lijst die we willen verbeteren of willen uittesten. TikTok is en blijft daar één van. Net zoals het pasgeboren broertje YouTube Shorts. Maar ook video in het algemeen blijft een format waar we in de toekomst nog meer op willen gaan inzetten.”, zo zegt Sofie, Project Manager bij JDI.
Bij JDI weten ze wat ze willen, hoe ze dat willen, en waar ze in de toekomst op moeten inzetten. Maar hoe verkoop je het ‘inzetten op sociale media’ aan een non-believer? Ook daar hebben ze bij JDI een antwoord op: “Wij zijn net zoals iedereen begonnen vanuit het trial and error-principe. Je probeert, analyseert, en probeert opnieuw. Dat zit ook in ons DNA: Just Do It. Dat geven wij dan ook graag mee. Sociale media is de bakermat van de online visibiliteit geworden. Er niet op inzetten gaat je op termijn echt klanten kosten. En er wel op inzetten kost je helemaal niet zoveel tijd dan je zelf zou denken. Begin eraan, probeer, analyseer, en ga verder of begin opnieuw.”, zo geeft Sofie mee.
Sofie & Tom gaven niet alleen tips in het interview met Nadja, maar dat doen ze eigenlijk al een hele tijd aan de hand van groeistreams. Door de COVID-pandemie werden ze genoodzaakt dat via online tools te organiseren maar nu kunnen ze die opnieuw live organiseren. Check zeker de sociale media kanalen van JDI om op de hoogte te blijven van hun aankomende events:
Facebook: https://www.facebook.com/JDIondernemers
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/jdi-ondernemers/
Instagram: https://www.instagram.com/jdi.ondernemers/
Benieuwd naar het TikTok-account van Jeroen De Pauw? Check het hier:
https://www.tiktok.com/@jeroen_de_pauw?lang=nl-NL
Bedankt voor het inspirerende gesprek, Sofie & Tom!
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?