#SOCIALKOTCAST: HOE EEN POLITIEZONE 10.000 VOLGERS HAALDE OP SOCIALE MEDIA
In #SocialKotCast slaan we een babbel met een inspirerende organisatie of persoon binnen onze Someflex-community. Deze keer schoof Isolde Van Eenooghe, directeur Communicatie van de politiezone Damme-Knokke, voor het computerscherm. De politiezone overschreed recent de kaap van 10.000 volgers op Facebook en heeft ook grootse plannen op Instagram. Reden genoeg dus voor een fijn gesprek.
Als politiekorps is het belangrijk om op verschillende platformen aanwezig te zijn. Zowel on- als offline. Voor de politiezone Damme/Knokke-Heist is dat niet anders. “Voor ons is sociale media over de hele lijn een belangrijke plek waar we veel inwoners kunnen bereiken.”, aldus Isolde Van Eenooghe. Facebook is daarin de belangrijkste speler. Hier slaagt de communicatiedienst van de politiezone Damme/Knokke-Heist er het beste in verschillende lagen van de bevolking te bereiken. “Nog niet zo lang geleden overschreden we de kaap van 10.000 volgers op Facebook en dat is toch een mooi resultaat”, zegt de directeur Communicatie trots.
Bekijk het volledige interview van deze #SocialKotCast op YouTube 👇
ONLINE ACTIVITEIT & VARIATIE IN CONTENT ZIJN KEY
Naast Facebook is de politiezone Damme/Knokke-Heist ook actief op Twitter, LinkedIn én binnenkort komt Instagram daar ook nog eens bij. “De visie over welke rol we willen spelen en wat we willen doen op Instagram is er. Het is nog wachten op een ‘go’ om de lancering ervan officieel te maken”, aldus Isolde. De reden waarom Instagram belangrijk kan zijn voor de politiezone is duidelijk: “Met Facebook bereiken we eerder de oudere lagen van onze bevolking, maar omdat er ook vele campagnes worden opgestart om jongeren aan te spreken moesten we dus op zoek naar andere manieren om hen te bereiken. Daar zal Instagram een belangrijke rol in spelen”, zegt de directeur Communicatie.
Politiezone Damme/Knokke-Heist is zo dus alom vertegenwoordigd op sociale media. Maar daarnaast vinden ze het ook belangrijk om te variëren in hun content. Zo kiezen ze ervoor om zowel video’s als foto’s te posten, met en zonder collega’s in beeld. Maar vooral de beelden met personen zijn het populairst. Dat zegt Isolde ook in de podcast: “We merken dat de berichten met onze eigen mensen heel goed scoren bij onze volgers. Onlangs, bij de lancering van een nieuw buurtinformatienetwerk, waren de reacties over de presentatie van wijkagent Stefaan lovend, en dat doet deugd.” Niet alleen scoort de politiezone met deze eigen gemaakte content zeer goed, ze zijn daarnaast ook één van de eersten in Vlaanderen in het posten van hun eigen gemaakte authentieke content op verschillende sociale media-platformen.
THROWBACK NAAR HOE HET ALLEMAAL BEGON
Ongeveer acht jaar geleden ging de zone Damme/Knokke-Heist actief aan de slag op en met sociale media. Alles begon met een thema-avond om de lancering op gang te trappen. Isolde omschrijft het politiekorps van de zone Damme/Knokke-Heist graag als een laatbloeier die snel geleerd heeft in de online wereld. Maar vooral de laatste jaren heeft het korps aan de kust een forse inhaalbeweging ingezet.
Door de jaren heen hebben Isolde en haar team gewerkt aan verschillende vormen van content. En ook de insteek is drastisch veranderd. Daar is ze zelf ook terecht heel trots op. “Sinds een tijdje zijn we meer en meer gaan inzetten op creativiteit en humor binnen de campagnes die we hebben gelanceerd. Als je dan merkt dat zo’n ideeën goed ontvangen worden, dan kan je tevreden terugkijken op het idee om van koers te veranderen.”
TOEKOMSTVISIE EN NOG WAT TIPS & TRICKS
Naar de toekomst toe zullen Isolde en haar team nog meer focussen op storytelling. De inwoner een kijk geven achter de schermen, verschillende teams en collega’s voor de camera zetten in plaats van telkens te kiezen voor die ene woordvoerder, en nog veel meer. Daarbij komt ook nog dat de communicatiedienst van de politiezone Damme/Knokke-Heist ook meer en meer wil inzetten op coaching en begeleiding van de collega’s om in de toekomst nog betere content te kunnen creëren.
Tot slot gaf Isolde ook nog een aantal tips mee aan andere sociale media doe-het-zelvers: “Binnen ons team hebben wij gemerkt dat het belangrijk is om nauwgezet en goed op voorhand in te plannen wat we willen bereiken. Zo kan je later evalueren wat er haalbaar was en wat niet. Daarnaast is een goede structuur ook noodzakelijk voor een strak sociale media-plan. Tot slot is ingebouwde ademruimte om onverwachte opdrachten op te vangen ook essentieel voor een beginnende of ervaren dienst communicatie. Al blijft het allerbelangrijkste om te genieten tijdens het maken van content. Als je zelf geniet, gaat de kijker, de lezer, of luisteraar dat bijna automatisch ook doen.