menu
close_24px

#SOCIALKOTCAST - DAVID STEVENS: FIETSFLIK POPULAIR OP TWITTER

Dat Employer Branding belangrijk is, heeft de gast van vandaag méér dan begrepen. Fietsflik David Stevens is stilaan een begrip op Twitter. Met dagelijkse updates, en een herkenbare stijl houdt hij de Brusselse burgers op de hoogte over het reilen en zeilen van het verkeer in de hoofdstad. En dat is niet altijd een makkelijke opdracht. Hoog tijd dus voor een inspirerend en boeiend gesprek.

6 jaar geleden is David samen met zijn team op de spreekwoordelijke golf van sociale media gesprongen om de communicatie vanuit de Politiezone Brussel Hoofdstad Elsene kracht bij te zetten. Vooral de laatste 2 jaar is dat in een stroomversnelling geraakt. Binnen die Politiezone wordt er gewerkt met ambassadeurs waarvan David er één is. Zij zetten zich in om de burger te informeren over verschillende belangrijke thema’s: “Als ambassadeur binnen de sectie ‘Verkeer & Verkeersveiligheid’ is het mijn taak om collega’s warm te maken ook te berichten op sociale media over allerhande thema’s. Daarnaast probeer ik ervoor te zorgen dat de burger op de hoogte is van alle verkeerskwesties in de stad, en niet te vergeten: het blijft ook een doel om nieuwe politieagenten aan te trekken. De geïnteresseerden willen we via sociale media dan ook over de streep trekken”, zo opent Fietsflik David het gesprek.

“Elk kanaal heeft z’n eigen functie. Zo is Twitter hét kanaal voor de directe communicatie.”

De passie voor communicatie & sociale media komt niet zomaar uit de grond gekropen bij David. Zo hield hij er in een vorig leven een blog op na over zijn leven als atletieker. David was een loper die in zijn blog de lezer informeerde over zijn voeding, zijn trainingsschema’s, enzovoort. De passie zat er al vanaf het begin in, maar dat is niet bij iedereen zo: “Met mijn voorgeschiedenis was het voor mij een kleine stap om die voortrekkersrol rond het inzetten op sociale media op te nemen binnen het team. Niet iedereen van de collega’s gaat daar zomaar in mee, maar ik neem de uitdaging graag aan om zoveel mogelijk mensen warm te maken dat engagement aan te gaan.”

De strategie binnen het Politieteam is duidelijk. Elk kanaal heeft zijn eigen functie en zijn eigen doelen. De Fietsflik legt het ons glashelder uit; “Wij hebben gemerkt in onze communicatie wat het beste werkt op welk kanaal. Zo is Twitter er echt voor die snelle communicatie. Een snelle update over een bepaalde verkeerskwestie in het centrum. Ook Facebook wordt deels op die manier gebruikt. Instagram en TikTok worden dan weer ingezet om jongeren te bereiken. Met korte filmpjes of krachtige visuele boodschappen proberen we ook daar onze doelgroep te bereiken. En dat gaat goed. Zo goed zelfs dat jongeren zo nu en dan passeren op straat en vragen om samen met Fietsflik David van TikTok een video op te nemen”.

“Interactie is voor ons belangrijker dan een vast stramien om te posten op sociale media”

Als agent heeft David natuurlijk zijn vast takenpakket. Maar gelukkig krijgt hij van zijn korpschef en de dienst communicatie een zichtbare plaats in het sociale medialandschap :  “Als ambassadeur is het ontzettend belangrijk dat je weet waar jouw grenzen liggen. Waarover je wel en niet mag berichten. Zo leggen we onszelf ook geen minimum aantal posts op en laten we het spontaan gebeuren. Interactie is voor ons dan ook belangrijker dan dat vaste stramien van een bepaald aantal posts per dag of per week”, aldus David.

Nochtans is het als agent niet altijd makkelijk om in interactie te gaan met de burger. Het gebeurt dan ook nog té vaak dat de politie aanzien wordt soort pispaal, waarop anonieme trollen denken dat ze zich eens kunnen laten gaan met haatberichten en negatieve commentaren. Maar ook daar wil David samen met zijn team een belangrijke rol spelen, in het aanpakken van dergelijke incidenten: “Ik ben als ambassadeur erg trots op mijn team. We hebben allemaal samen een échte community opgebouwd binnen de verschillende wijken waarin we actief zijn. Natuurlijk gebeurt het zo nu en dan dat er binnen die community negatief gereageerd wordt op bepaalde updates. En dat moet natuurlijk kunnen, zolang het binnen de perken blijft. Wij als team proberen dan ook als een soort moderator op te treden en erop toe te zien dat het niet uit de hand loopt. Het schrikt ons niet af om blijvend in te zetten op sociale media”, zo zegt de Fietsflik.

“Sociale media veranderen zo snel. Wij proberen continu mee te zijn. Daar ligt voor ons de uitdaging.”

Samen met zijn team is David Stevens énorm actief op sociale media. Van Twitter tot Instagram, en van Facebook tot zelfs TikTok. Maar wat de Fietsflik betreft, blijft het daar niet bij: “Ik denk dat het ontzettend belangrijk is om continu mee te zijn. Sociale media veranderen zo snel, je moet mee. Daar ligt  voor ons ook de uitdaging. Zo experimenteren we ook zoveel mogelijk met nieuwe kanalen zoals Signal of Telegram, en houden we ook LinkedIn in de gaten om te zien wat we daarmee kunnen”, aldus David.

Bij de Politiezone Brussel Hoofdstad Elsene zitten ze niet stil. Dat is duidelijk. Maar hoe helpt Someflex in het bereiken van de doelen? We vroegen het aan de Fietsflik: “Someflex is voor ons een ontzettend belangrijk platform. Dankzij jullie zijn we in een handomdraai mee met de laatste nieuwtjes in sociale media land. Wij leren dagelijks bij in onze job en daarom is het ontzettend handig om de nieuwste trends mee te krijgen, of wat we doen, bevestigd te zien worden.

Dankjewel voor het boeiende en inspirerende gesprek, David.

 

 

Deel dit artikel