Sociale media zijn geen bijzaak meer. Ook niet voor lokale handelaars en voor de lokale economie. De coronacrisis heeft ons dit -pijnlijk- duidelijk gemaakt.
Wie eerder investeerde in ‘online’ (webshop, Google, sociale media...), kon er de vruchten van plukken.
Wie nog niet zoveel hierin investeerde, krijgt een (laatste?) kans.
Sociale media zijn het online dorpsplein, waar je ook als lokale handelaar een online etalage kunt openen en klanten actief kunt aantrekken. Wist je dat 65% van de inwoners van een gemeente een profiel heeft op Facebook en dat Instagram het 2de grootste sociaal netwerk is lokaal? Hierop kan je ook de meeste jongeren bereiken. De mogelijkheden om ook via sociale media te verkopen breiden continu uit. Via sociale media kan je zowel de online als de offline verkoop boosten.
Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, heeft onlangs nieuwe en verbeterde Facebook-winkels op Facebook en Instagram gelanceerd.
Maar…. hadden we niet al winkels op Facebook en Instagram, hoor ik je denken..
Ja, het is waar, Facebookpagina Shops en Instagram Shops waren beide al in gebruik bij veel merken en lokale handelaars.
Wat NIEUW is, is dat bedrijven een online winkel kunnen opzetten die klanten een volledig naadloze ervaring biedt op Facebook + Instagram + de verhalen + advertenties (binnenkort ook Messenger + WhatsApp). Facebook werkt hiervoor samen met Shopify, BigCommerce, WooCommerce en verschillende andere tools van derden.
Een nieuwe functie die eraan komt is “LIVE winkelen” waarmee je ‘kijkers’ realtime kunnen winkelen terwijl je live streamt op Facebook of Instagram!
De nieuwe Facebook winkels bevatten zowel AI als AR: AI-systemen zullen producten in foto's automatisch identificeren en taggen, zodat mensen kunnen linken naar de productfoto's. De AI zal ook productsuggesties voor gebruikers personaliseren. Met Augmented Reality kunnen klanten een voorbeeld van items in hun huis bekijken of make-up, zonnebrillen, enz. passen.
Recent voegde Facebook ook op Instagram nieuwe stickers toe om lokale handelaars te helpen (de MKB-sticker, de ‘food order’ etc.).
MEER SOCIALE MEDIA LEREN? ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
De lokale community, de lokale economie, het winkelhieren.. ligt ons allen nauw aan het hart. Dat heeft de corona-crisis ons duidelijk gemaakt.
En als de winkels, horeca-zaken en restaurants gesloten zijn, stellen we vragen en doen we bestellingen via het online loket (Messenger, Facebookpagina, privé berichten op Instagram etc.).
De grootste digitale training, wereldwijd, vond plaats in maart en april 2020. De impact hiervan zal groot zijn.
In combinatie met een potentiële nieuwe lockdown en de social distancing regels die nog lang blijven, zullen we merken dat het nieuwe normaal een meer hybride vorm is, de optimale combinatie van online en offline. Zoals in het onderwijs ook wel ‘blended’ noemt. Een combinatie van online en offline is de nieuwe realiteit.
En we zien dat sociale media hierin een belangrijke rol spelen.
Ze zijn niet gewoon een folder waarin ‘geroeptoeterd’ wordt met producten, zo werkt het niet!
Deze blijft 3 maanden geldig.
Start: zodra dit kan voor jullie. Dit kan ook in de zomer voor ons (of in te plannen voor het najaar).
Wij hebben in Vlaanderen de grootste online lessen databank over sociale media en het maken van creatieve content en kijken er naar uit om zo samen die lokale economie te boosten!
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?