Arteveldehogeschool en Comeos brengen met de Sociale Media en Influencer (of SMI-)Barometer jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van sociale media en influencer marketing door Belgische jongeren in kaart. Je vindt het uitgebreide rapport via hun website.
Wat zijn de 5 belangrijkste inzichten?
1. Instagram populairst, TikTok groeit
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%).
Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
2. Short-form vs long-form video
Jongeren verkiezen bewegende beelden en korte video's, type stories. Jongeren zien rondscrollen op TikTok als entertainment en ontspanning. Tegelijk is YouTube het meest verspreide socialemediakanaal, met 95% van de jongeren dat het minstens maandelijks gebruikt.
3. Rol van influencers blijft stijgen
87% van de Belgische jongeren volgt influencers op sociale media, vooral op Instagram, gevolgd door YouTube en TikTok. 32% kocht zaken op aanraden van een influencer, 40% begon een merk te volgen en 57% zocht extra informatie op over een merk dat een influencer promootte.
4. Authenticiteit cruciaal bij influencers
Jongeren zijn best 'reclamewijs' en beseffen dat influencers commerciële motieven hebben. Jongeren appreciëren authenticiteit en selectiviteit in influencer marketing. Transparantie (aangeven of er een commerciële deal is) wordt door 69% als belangrijk beschouwd.
5. Podcasts veelbelovend voor merken
56% van de Belgische jongeren luistert naar podcasts. Van de groep die minstens wekelijks luistert, gelooft 30% dat het goed is voor merken om samen te werken met bestaande podcastproducties en 26% is ervan overtuigd dat een eigen podcast waardevol is voor merken.
Zin om bij te leren over deze topics?
In Someflex, zijn onderstaande videolessen en opnames van expertsessies van 60 minuten -gelinkt aan deze inzichten- zeker interessant. Wil je beter jongeren bereiken, nu en in de toekomst? Dan is hierop nu al inzetten cruciaal!
Instagram voor professioneel gebruik
TikTok voor professioneel gebruik
Verticale content en video voor sociale media
Influencer strategie opmaken en waarop letten?
Zo bouw je een authentiek merk op sociale media en een contentplan voor jouw merk
Starten met podcast
Nog geen lid van de grootste online leercommunity over sociale media in Vlaanderen? Vraag jouw gratis dagpas aan en ontdek of het iets voor jou kan zijn.
Interesse om meer bij te leren?