Sociale media nieuws en inspiratie

SCOREN OP SOCIALE MEDIA DANKZIJ PSYCHOLOGIE? HET KAN!

Geschreven door Seppe Meul | 04/06/2021

Op donderdag 7 oktober om 11u staat de sessie - pas psychologie toe op sociale media en verhoog zo de overtuigingskracht van jouw post - op het programma. Expert Reinout van Zandycke legt jou aan de hand van hapklare voorbeelden uit hoe je deze technieken toepast. Klinkt dit als Chinees? Ontdek hier alles wat je moet weten om voorbereid richting de sessie te gaan.

Eerst en vooral, die titel, dat is een hele boterham. Concreet komt het hierop neer: “Tijdens de sessie laten we het technische aspect van succes op sociale media los. We gaan ons volledig richten op het pyschologische om op basis daarvan te ontdekken hoe we onze communicatie en onze overtuigingskracht op sociale media en alle andere digitale kanalen kunnen verbeteren.”, zo zegt Reinout.

HET IS ZO DAT BIJ HET BEREIKEN VAN MENSEN HET LAAGHANGEND FRUIT VAAK DE OVERTUIGINGSKRACHT VAN JOUW POST BETREFT. MAAR DAAR LIGT EIGENLIJK DE BASIS VAN JOUW SUCCES EN BEREIK OP SOCIALE MEDIA.”

Misschien denk je wanneer je het woord ‘psychologie’ hoort ook wel meteen aan een ellenlange uitleg, vol -voor jou onverklaarbaar vakjargon-?
Niets is minder waar. In dit uurtje neemt Reinout jou bij de hand om met  praktische voorbeelden snel stappen te zetten met deze technieken: “Het is zo dat bij het bereiken van mensen het laaghangend fruit vaak de overtuigingskracht van jouw post betreft. Maar daar ligt eigenlijk de basis van jouw succes en bereik op sociale media.”.

Daar heeft Reinout dan ook een concreet voorbeeld van: “Zo staat bij vele websites de contactpagina niet op punt. Deze pagina is voor de klant of bezoeker meestal de laatste stap om effectief contact op te nemen. Dat terwijl je de klant makkelijk kunt stimuleren vragen te stellen of contact op te nemen door deze pagina zo toegankelijk mogelijk te maken. Zonder al te veel franjes, maar met een duidelijke aflijning van de verschillende mogelijkheden binnen zo’n contactformulier. En hoe we dat aanpakken, zien we in de sessie”, aldus Reinout.

“ZO KOMT HET VAAK VOOR DAT DIE KEUZES HELEMAAL NIET IN LIJN LIGGEN MET DE BASELINE, MET DE VISIE VAN HET BEDRIJF, OF DE IDENTITEIT VAN DE BRAND. EN ZO VERLIES JE DE VOELING MET JOUW DOELPUBLIEK.”

Het gevaar met jouw aanwezigheid op sociale media zit ‘m in het zelf overtuigd zijn van de campagne die je lanceert: “Vaak gaan creators, KMO’s, bedrijven of organisaties bepaalde aspecten binnen hun post over het hoofd zien, en keuzes maken op basis van eigen voorkeuren. Vanuit menselijk oogpunt is dat een logische keuze, maar die blijft niet zonder gevolgen. Zo komt het vaak voor dat die keuzes helemaal niet in lijn liggen met de baseline, met de visie van het bedrijf, of de identiteit van de brand. En zo verlies je de voeling met jouw doelpubliek.”, zo stelt Reinout.  

Dat willen we in de toekomst absoluut vermijden.
Daarom dat het toepassen van psychologie op jouw online aanwezigheid niet langer genegeerd kan worden. Het feit is wel dat het nog steeds een jonge wetenschap is. En die vereist een bepaalde aanpassingstijd om binnen de mainstream media aanvaard te worden als zijnde geloofwaardig en bewezen effectief.

“Het is altijd zo dat je non-believers hebt over bepaalde uitvindingen, technologische ontwikkelingen, of nieuwe wetenschapsvormen die toegepast worden. Kijk naar de eerste meningen over sociale media, de kritiek die er kwam op emailing. Beide zijn uitgegroeid tot gevestigde waarden in onze digitale samenleving. Dat er momenteel nog non-believers zijn verbaasd mij niet. Wel heb ik de ambitie om te bewijzen dat het vergroten van jouw overtuigingskracht aan de hand van psychologie wel degelijk een effect kan hebben. ‘Kan hebben’ omdat het goed uitgevoerd moet worden. En dat gaan we in deze sessie iedereen aanleren.”, dat zegt Reinout enthousiast.

“MAAR DAARNAAST BLIJFT HET WEL BELANGRIJK DAT ELK BEDRIJF, ELKE ORGANISATIE, OF ELK MERK, OP ZIJN EIGEN MANIER AAN DE SLAG GAAT MET DIE TECHNIEKEN. DE BASIS VAN JOUW FILOSOFIE MOET CENTRAAL BLIJVEN STAAN. HOE DAN OOK IS DEZE SESSIE INTERESSANT VOOR IEDEREEN DIE VOORUIT WILT OP SOCIALE MEDIA.”

Deze sessie is daarom ontzettend interessant om enerzijds het geloof in het concept aan te wakkeren, en anderzijds om iedereen mee te krijgen in het verhaal. Iedereen, omdat elke sector, elke branche ermee aan de slag kan gaan dankzij direct toepasbare modellen en methodes. Maar er is wel één kleine kanttekening volgens Reinout: “Het is effectief zo dat elke sector hiermee aan de slag kan gaan, en baat heeft bij het volgen van deze sessie. Puur omwille van de vele voorbeelden waarvan ik er eerder al één gaf. Maar daarnaast blijft het wel belangrijk dat elk bedrijf, elke organisatie, of elk merk, op zijn eigen manier aan de slag gaat met die technieken. De basis van jouw filosofie moet centraal blijven staan. Hoe dan ook is deze sessie interessant voor iedereen die vooruit wilt op sociale media. Iedereen met goesting in een succesvolle online toekomst zal geïnspireerd worden om stappen te zetten.”, zo sluit Reinout af.

Eén ding is zeker, het belooft een interessante en waardevolle sessie te worden. Bedankt Reinout, voor de toelichting. Na dit uurtje ben je helemaal klaar om zelf aan de slag te gaan met het toepassen van psychologie om zo meer overtuigingskracht te genereren op jouw sociale media kanalen.

Ben jij overtuigd en wil je zelf met meer overtuigingskracht aan de slag gaan met het toepassen van psychologie op jouw digitale kanalen? Ontdek het programma van deze expertsessie en zet dankzij alle voorbeelden en tips meteen stappen op sociale media!