PERMANENT CAMPAGNEVOEREN MET ALS DOEL: IMPACT IN 2024
Sociale media, Strategie, Expertsessie
De verkiezingen komen eraan. En dat klinkt misschien gek. Want het is ‘nog maar’ 2021 en de verkiezingen zijn pas in 2024. Maar eigenlijk komen de verkiezingen er altijd aan. En daarom moet je als politicus permanent campagne voeren. Zeker nu de opkomstplicht lokaal vervalt, en de kiezer niet meer verplicht richting de stembus moet. Niet overtuigd dat ‘permanent campagnevoeren’ loont? Of geen idee hoe je daaraan begint? Politiek expert Aart Paardekooper legt het je uit.
Eerst en vooral staat een politicus, lokaal of nationaal, niet meer enkel tijdens de verkiezingen in het middelpunt van de belangstelling. Dat is, of dat zou toch zo moeten zijn, de gehele politieke carrière zo. Iedereen kent de oneliners: “Als je pas campagne begint te voeren een jaar voor de verkiezingen, dan ben je hopeloos te laat”, of “een politicus die niet weet wat er speelt, is een slechte politicus”. Zo’n boodschappen komen stevig binnen. Het zijn dan ook nog eens keiharde waarheden. Campagne voeren gebeurt permanent. Om verschillende redenen. Je bouwt vertrouwen op. Je weet wat er speelt in bepaalde wijken van jouw dorp, gemeente of stad. Je weet wat er nodig is om op de juiste manier veranderingen door te voeren. En je weet wie je daarmee gaat aanspreken om aan jouw zijde te komen staan.
“LUISTER NAAR JAN MET DE PET. BETREK HEM. EN MAAK HEM BELANGRIJK.”
“Wie permanent campagne gaat voeren, mag bepaalde zaken niet over het hoofd zien”, zo zegt Aart: “Vandaag de dag zijn inzichten ontzettend belangrijk. Inzichten over jouw dorp, gemeente of stad zijn van cruciaal belang om op de juiste manier campagne te kunnen voeren. Welke wijken moeten drastisch aangepast worden? Welke straten, voet-of fietspaden zijn aan herstelling toe? Welke buurt is aan opwaardering toe? Die inzichten heb je nodig om op de juiste manier aan de slag te gaan in jouw buurt. Hoe bekom je die? Door bevragingen van de bevolking. Door te luisteren naar ‘Jan met de pet’, de gewone man in de straat. Betrek ze, en maak ze belangrijk.”
Je vraagt je misschien af waar je die ‘Jan met de pet’ dan juist kunt vinden. Eerst en vooral is het belangrijk om te weten wie Jan met de pet juist is. Dat is zowat iedereen die een hart heeft voor zijn of haar gemeente, maar nauwelijks tot niet geïnteresseerd is in lokale of nationale politiek. Die noemt Aart ‘het stille midden’: “Het stille midden bereiken is een absolute must. Dat doe je zoals ik al zei door te luisteren, en ze te betrekken. Nu gebeurt het nog te vaak dat politici in lokale besturen té vaak en té heftig met elkaar in debat gaan over bepaalde onderwerpen. Die discussies bereiken de man in de straat, en die worden afgeschrikt. Het trekt hen net weg van de essentie. Als politicus moet je je gelijk niet altijd zien te halen binnen het schepencollege, maar wel bij de mensen in het stille midden. Eens zij aan jouw kant staan, heb je een enorme voorsprong opgebouwd.”
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
“TEST JOUW CAMPAGNES, GA NIET UIT VAN GEGARANDEERD SUCCES”
Waar de bal nog te vaak wordt misgeslagen, is in de affiches en de campagnes in het algemeen, die worden opgestart en gelanceerd. Die ontstaan zonder dialoog met de kiezer, of zelfs zonder dat één buitenstaander die affiche gezien en bekritiseerd heeft. Het is niet alleen belangrijk wat je zegt, maar ook hoe je dat doet. Communicatie gebeurt op verschillende niveaus. En het is belangrijk om die allemaal juist te gaan inzetten: “Campagne voeren gebeurt nog vaak te onbesuisd. Vaak worden er affiches gedrukt zonder enige vorm van herkenbaarheid, of zonder triggerende factor die de kiezer onthoudt en bij het weerzien van die affiche meteen aan jouw campagne gaat linken. Er zijn partijen die campagnes opzetten in de vorm van testimonials. Zij betrekken de man in de straat, en die worden dan het gezicht van de campagne. En dus niet de politicus die verkiesbaar is. Dat is slim, want zo creëer je interesse en voeling met jouw partij. En eens je die te pakken hebt, kan je verder met persoonlijke campagnes”, aldus Aart Paardekooper.
Maar campagnes voer je al een tijdje niet meer uitsluitend offline. Sinds een aantal jaren zijn sociale media onmisbaar geworden. Dat sociale media een gigantische rol spelen in die permanente campagne, dat staat vast. Sommige partijen of individuele politici redeneren nog te vaak vanuit het idee dat zijn of haar kiezers niet online aanwezig zijn. En dat idee moet eruit. Zonder de offline campagnemethodes uit het oog te verliezen, moet je als partij en als politicus werk maken van een sterke online aanwezigheid. Door ook op sociale media te tonen dat je top of mind bent, geef je jezelf en jouw partij de kans te groeien. Niet alleen qua kiezersaantal, maar eerst en vooral bij de mensen bij wie je een eerste vorm van interesse los weet te weken. Vandaaruit kan je dan stelselmatig stappen zetten om ze voor jouw ideeën en plannen te doen stemmen. Maar hoe ben je nu net top of mind op sociale media? Dat weet Aart je te zeggen:
DANKZIJ SOCIALE MEDIA HEBBEN WE VERSCHILLENDE PLATFORMS WAAR WE KUNNEN TONEN WAAR WE ZIJN EN WAT WE DAAR DOEN.”
“Top of mind zijn op sociale media is niet zo onmogelijk als je op het eerste zicht zou denken. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Dankzij sociale media hebben we verschillende platforms waar we kunnen tonen waar we zijn en wat we daar doen. Als politicus is het belangrijk om aanwezig te zijn op bepaalde dorpsfeesten, lokale evenementen, of de buurtfeesten waar jij als politicus woont. Verstop jezelf daar niet voor. Maar maak van die gelegenheid gebruik om in dialoog te gaan met de burger. Niet alleen is dat een kans om te luisteren naar Jan met de pet. Het is ook de ideale gelegenheid om met een snelle foto of een leuk filmpje jouw online aanwezigheid te versterken.”
Met het oog op de lokale verkiezingen van 2024, de eerste sinds het vervallen van de lokale opkomstplicht, komt deze expertsessie als geroepen voor iedereen die NU werk wil maken van zijn politieke ambities. Mensen naar de stembussen lokken wordt moeilijker dan ooit. De juiste aanpak? Permanent campagne voeren. Wie moet daarmee aan de slag? Iedere politicus die ook in 2024 nog lokaal aan de slag wil in zijn of haar dorp, gemeente of stad.
“DE OPKOMSTPLICHT VERVALT NU LOKAAL IN VLAANDEREN. DAT ZAL VOOR EEN OMMEKEER ZORGEN, EN DAT EIST EEN VERANDERING IN HET SOORT CAMPAGNE.”
“De opkomstplicht vervalt nu lokaal in Vlaanderen. Dat zal voor een ommekeer zorgen, en dat eist een verandering in het soort campagne. Elke politicus heeft er baat bij te weten hoe je permanent campagne gaat voeren. Niet omdat het moeilijk uit te voeren is, wel omdat je er nu mee moet beginnen. En hoe je dat exact doet, kom je te weten in de expertsessie op 25 november.”, zo sluit Aart af.