Onze top tips voor het gebruik van Meta Business Suite
Sociale media, Strategie
Wie als onderneming of ondernemer vaak Facebook of Instagram gebruikt, kent wellicht de Meta Business Suite: dé plek waar je alles rond je bedrijf op de Meta-apps kan beheren, en dit volledig gratis. Het brengt tools samen om je resultaten op Facebook en Instagram te verbeteren. Wij tonen je alvast onze top twee tips om de Meta Business Suite optimaal te gebruiken.
De Meta Business Suite is er vooral om je organisatie organisch te laten groeien op de Meta-apps Instagram en Facebook. Het maakt het beheren van je pagina’s dus gemakkelijker – en je kan er al je bedrijfsaccounts aan koppelen. Beschouw het als een soort van dashboard of cockpit waar je meteen het allerbelangrijkste in één oogopslag te zien krijgt: nieuwe activiteiten, berichten, statistieken… Super handig! Je kan inloggen in de Business Suite via de computer of via de handige app op je smartphone.
Er is heel veel mogelijk op de Business Suite. Wij geven graag onze top tips mee:
Plan vooruit en gebruik kalenderweergave
Je kan berichten, verhalen en reels maken en inplannen via de Business Suite. En dit zowel voor Facebook als voor Instagram. Je kan inhoud in batches maken zodat je tijd bespaart, zet je dus een voormiddag achter je computer en maak content voor de komende vier weken. Ingepland en klaar.
Telkens wanneer je nieuwe content maakt via de Business Suite kan je kiezen om het in te plannen of op te slaan als concept. Wanneer je inplant geeft de Business Suite zelf aan welke tijdstippen het interessantst zijn – op basis van wanneer jouw doelgroep het meest online is.
Je kan video’s van je smartphone ook in bulk gaan opladen, zodat deze klaarstaan in de bibliotheek van de Business Suite en dan kan je gemakkelijk de video’s gebruiken wanneer je nieuwe berichten maakt.
Via de kalender krijg je een handig overzicht van alle content die ingepland staat of die al gepost werd in het verleden. Zo krijg je meteen een duidelijk beeld van hoeveel content je plaatst, en of er misschien nog ruimte is om spontaan berichten toe te voegen. Plannen is een goed idee, maar laat zeker ook ruimte voor spontane berichten en verhalen – het delen van realtime content is net ook het charmante aan Facebook en Instagram, zodat je volgers niet altijd voorgekauwde content te zien krijgen.
Meer interactie met je volgers
Je kan in je Business Suite bij “postvak-in” gemakkelijk al je chatberichten en opmerkingen lezen en beantwoorden, van zowel je Facebook-pagina, Messenger als Instagram-account. Zo verlies je geen enkele kans om te antwoorden op je volgers of om in dialoog te gaan. De Business Suite geeft in het rood aan hoeveel opmerkingen of chatberichten nieuw zijn, en dus kan je op elk van deze berichten een antwoord geven.
Je kan zelfs via de Business Suite automatische antwoorden instellen – voor wanneer mensen bijvoorbeeld een chatbericht sturen en jij niet meteen kunt antwoorden.
Je kan in de Business Suite ook contactkaarten maken van de profielen die jou iets gestuurd hebben, zo kan je extra gegevens of notities bij die persoon plaatsen en zelfs labels aanmaken om de berichten en opmerkingen te categoriseren. Denk bijvoorbeeld aan het label “VIP klant” of “medewerker”.
Hierbij heb jij al 2 waardevolle tips gekregen om alles uit de Meta Business Suite te halen. Op 25 mei kan je bij Someflex een expertsessie volgen met experte Eva Dorhetso waarin je nog veel meer tips, tricks & advies krijgt om deze tool nog slimmer te gebruiken. Ontdek het programma en schrijf je snel in!
Sociale Media Strateeg met oog op Community