MAAIKE VAN ROBAYS MAAKT ASTRONOMIE SEXY OP SOCIALE MEDIA
Strategie, Socialkotcast
Maaike Van Robays is communicatieambtenaar bij natuurdomein Kattevennen en astronomiecentrum/planetarium Cosmodrome in Genk. Zij is verantwoordelijk voor de succesvolle strategie op sociale media. Wat haar geheimen zijn en hoe ze te werk gaat, hoor je in onze nieuwste aflevering van ‘Sociale media inspiratie boost’ (te beluisteren op Apple podcasts of Spotify).
FACEBOOK- EN INSTAGRAMPUBLIEK
Kattevennen en Cosmodrome zijn actief op vooral Facebook en Instagram, omdat ze merken dat daar hun doelgroep zit. “Het komt ook overeen met de mensen die we hier zien in de Cosmodrome”, duidt Maaike. “Dat zijn jonge mama’s en jonge papa’s die hier met hun kinderen naar ons komen. En die bezoeken ons niet enkel offline, maar het zijn ook net hen die we bereiken op onze sociale media kanalen.”
Ondertussen zette Maaike ook haar eerste stapjes op TikTok. “Dat is nog niet helemaal van de grond gekomen, maar we willen er wel nog meer op inzetten, om het wetenschappelijke nog wat leuker te brengen.”
Laagdrempelig
Maaike heeft verschillende doelen voor ogen met de inzet op sociale media. “We zetten in op drie doelen: human interest is een eerste, omdat mensen geïnteresseerd zijn in het thema ruimtevaart en astronomie, maar ook wel op een laagdrempelige manier. Ook events en onze werking lichten we graag toe op sociale media.”
Maar wat loopt er vooral goed? Inderdaad, wat we vaak horen: de gewone, authentieke dingen. “Als ik gewoon eens een berichtje stuur met wat er gaande is in de ruimte, dan komt daar veel reactie op. En vooral ook op de belevenissen achter de schermen. Daar krijg je de meeste reacties en likes op. Maar dat is voor ons als organisatie het moeilijkste om te doen.”
PERSOONLIJKE POSTS
Want dat achter de schermen, dat loopt nog wat stroef. “Wij werken in een team waarbij niet iedereen even social media minded is. Ze hebben allemaal wel een Facebook profiel, maar daar stopt het gewoon. Als ik dan eens vraag om een foto of video achter de schermen te maken, dan verwijzen ze graag snel door naar workshops. Neem maar een foto of video van een workshop, zolang we maar zelf niet in beeld moeten komen.”
Maar als er dan toch eens een persoonlijke post online komt, dan merken ze bij Kattevennen / Cosmodrome al snel het verschil. “We merken dat er heel veel reactie binnenkomt op zo’n persoonlijke achter-de-schermen-post. We moeten daar toch meer op inzetten, maar het blijft een echte uitdaging.”
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN
SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
OPROEP MASSAAL OPGEVOLGD
Als we peilen naar waar Maaike het meest trots op is, dan verwijst ze graag naar een recente gebeurtenis. Er werd een nieuwe wandeling uitgepijld en Maaike en haar collega’s hadden graag gehad dat een aantal gezinnen dit zouden uittesten. “Op kousenvoeten heb ik even een oproep gedaan op Facebook om de route uit te testen en hun verhaal te vertellen in foto, in de gedachte dat daar één of maximaal twee gezinnen op zouden ingaan.”
Maar de oproep werd een onvervalst succes. “Maar liefst 20 gezinnen meldden zich aan om de route uit te stippelen. Binnen de week hebben die allemaal de nieuwe wandeling afgestapt en een mooi fotoverhaal bij gemaakt. Dat deed enorm veel deugd om te zien dat een simpele post op Facebook zo werd opgevolgd.”
@GA_EENS_WANDELEN
Dat persoonlijke posts werken, heeft Maaike aan de lijve ondervonden, toen ze op Instagram met een eigen project begon: @Ga_eens_wandelen. “Ik wandel graag en mijn favoriete mediakanaal is Instagram”, zegt Maaike nog. “Op mijn persoonlijk account postte ik al veel van mijn wandelingen. Maar misschien zijn vrienden en familie niet geïnteresseerd in die verhalen. Daarom had ik besloten in februari om een apart account op te richten, waar ik samen met mijn volgers plekjes ontdek en deel.”
“Op dat account kan ik doen wat ik wil en kan ik mee experimenteren. Ik breng mijzelf ook letterlijk in beeld. Ik sta echt voor de camera om dingen te vertellen en dat werkt gewoon. Dat is zo ongelofelijk. Zo hebben de kijkers het gevoel dat ze je kennen en maken ze veel meer contact met jou via persoonlijke berichten, om vragen te stellen over wandelingen of om gelijkaardige ervaringen te delen. Ook al ken ik die mensen niet, toch heb ik een bepaalde connectie met hen. Dat is ook iets wat ik op het werk wil bereiken.”
CONTENTPLANNING EN WHATSAPPGROEPJE
Maaike geeft tot slot nog 2 tips mee: werk met een contentplanning en een WhatsApp-groepje om je contentcreators te bundelen. “De contentplanning heeft voor zoveel rust in mijn hoofd gezorgd, dat is niet te geloven. En het enige wat je daarvoor nodig hebt is Excel. En het WhatsApp-groepje is al dikwijls van pas gekomen, want ik zie en hoor ook niet alles op de werkvloer. Dan is het fijn dat daar af en toe foto’s en info in gepost wordt, die ik dan kan meenemen op sociale media.”
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?