LUTGART VAN BAKKERIJ BROODNODIG VERBAAST HAAR EIGEN KINDEREN MET HAAR KENNIS OVER SOCIALE MEDIA
Socialkotcast, Podcasting, SOMEFLEX
Sociale media inzetten in tijden van minder contact is een absolute must. Dat hoef je Lutgart Lyen van Bakkerij Broodnodig Van Eeckhout niet te vertellen. Al sinds de vorige crisis in 2008 hebben ze een nieuw verhaal opgebouwd rond duurzaamheid, brood met heel veel smaak en de lokale keten. Een verhaal dat grotendeels op sociale media wordt en werd gemaakt. Met heel veel bijval.
Lutgart deelt graag in onze nieuwste podcast (op Apple podcasts of Spotify) haar geheim achter dit succes.
“CRISIS IS EEN MOMENT VAN REFLECTIE”
‘Never waste a good crisis’, is de Engelse spreuk die Lutgart en haar man Marc graag ter harte nemen. Net zoals in 2008 hebben ze van de huidige crisis gebruik gemaakt om een moment van reflectie in te bouwen. In de tijd van de bankencrisis maakten ze de switch naar het lokale en duurzame verhaal, met graan van hier en brood boordevol smaak.
“Deze keer hebben we ervoor gekozen om ook volledig de switch naar sociale media te maken om ons verhaal daar ten volle uit te spelen”, zegt Lutgart. “We voelden dat daar nood aan was. We hebben tijdens de lockdown een nieuwsbrief uitgestuurd met als titel ‘Zinvol brood’. De spontane testimonials die we daarop kregen, deden echt deugd. Iedereen vroeg ons massaal om voort te blijven doen. Dat geeft moed om ons verhaal nog meer naar buiten te brengen. We hebben echt het gevoel zinvol bezig te zijn voor zoveel mensen.”
NU OOK DAGELIJKS STORIES
In het begin was Bakkerij Broodnodig louter aanwezig op Facebook, omdat de bakkerij zich toen vooral op de consumentenmarkt stortte. Maar ondertussen levert de bakkerij ook aan supermarkten en horecaleveranciers en dus is er een stukje B2B bijgekomen. “Daarom hebben we recent ook de stap naar LInkedIn gezet”, klinkt het bij Lutgart.
“Vroeger was LinkedIn wel iets wat we hadden, maar we deden er eigenlijk niet veel mee. Dat is veranderd sinds die B2B erbij is gekomen en sindsdien post ik minstens één keer per week op LinkedIn. Het is nog niet extreem veel, maar ik zorg er wel voor dat het echt een inhoudelijk sterke post is, gericht op het eerder zakelijk publiek dat op LinkedIn aanwezig is.”
En er werd ook een belangrijke stap gezet richting Instagram. “Aangezien we bezig zijn met het verhaal van het graan -dat hier op eigen bodem groeit en eigenlijk een oude traditie is die we in de toekomst willen uitzetten- ben ik toch begonnen met Instagram. Op Instagram vind je vaak foto’s die catchy zijn. Tijdens de coronatijd heb ik op Someflex geleerd hoe ik Stories (verhalen) kan maken op Instagram en ondertussen zorg ik bijna dagelijks voor één of meerdere Stories.”
BLIJVEN EVOLUEREN EN EVALUEREN
“Je evolueert niet enkel met je zaak en gedachtengoed, maar ook de maatschappij en de sociale media evolueren continu. Gelukkig is er Someflex, waar we mee zijn met de laatste nieuwigheden op het vlak van sociale media. Het is soms grappig, mijn kinderen zijn er vaak over verbaasd dat ik er al meer van ken dan zijzelf. Zo kwam mijn zoon recent eens in mijn bureau langs, waar ik mijn Stories aan het ‘pimpen’ was. Hij vertelde mij verbaasd dat hij zelf niet met die functies kan werken, terwijl ik dat wel kan”, lacht Lutgart.
Lutgart krijgt naar eigen zeggen niet zo heel veel likes en reacties op haar berichten en dat zorgde in het begin wel voor wat twijfel. Is het alle inspanningen wel waard? Ziet iemand die posts wel? “Zeker als ik soms vergelijk met anderen, die tientallen of soms honderden likes hebben. Dan is het bij ons toch altijd sobertjes.”
“Maar de reacties die ik in het écht krijg over de posts op sociale media blijven mij altijd weer verbazen. Eergisteren had ik nog een veldbezoek met iemand van een landbouworganisatie. Op een bepaald moment sprak ze mij aan over onze posts op sociale media. Ze had nochtans nog nooit iets geliket, maar ze had het wel allemaal gezien. De tijd van liken en reageren is volgens mij voorbij, als ik zie hoeveel mensen de posts hebben gezien en er mij over aanspreken zonder digitaal te liken.”
ONLINE CONVERSEREN MET DE KLANTEN
De organisatie van Lutgart evolueerde van ‘roeptoeteren’ naar converseren met de klant. “Het is ongelofelijk hoe snel en graag de mensen reageren via onze Messenger op de pagina. Zo was er in het begin van de coronacrisis een vraag om betalen met bankkaart te voorzien bij onze broodautomaten. We kregen die vraag meerdere keren, aangezien mensen amper nog munten op zak hebben. We hebben intussen wisseltoestellen gekocht en zullen die binnenkort lanceren met de boodschap dat het op vraag van de klanten is. En het is ook echt zo, dankzij onze Messenger.”
Lutgart is het meest trots op de soms kleine complimentjes die ze krijgt van de klanten. Elke week plant ze trouw haar posts in op de sociale mediakanalen, maar soms zorgt dat voor een goddelijke botsing. "Ik plan mijn posts in zonder veel bijbedoeling, maar soms gebeurt het dat ik spontaan in de kijker kom en word opgebeld door klanten, vrienden, familie, kennissen en zelfs de media, die een post van mij oppikken en zeggen dat ze het wel tof vinden. Die kleine verwezenlijkingen maken mij trots.”
ALTIJD EEN BEETJE REPORTER
Als laatste tip geeft Lutgart nog graag mee dat je voelsprieten altijd open moeten staan. In het begin was dat wel aanpassen voor Lutgart, maar vandaag heeft ze haar camera altijd in de aanslag. “Ik ben echt een reporter te geworden”, zegt ze lachend. “Ik heb altijd mijn machientje bij om een foto of een video te nemen van eender wat.”
“En los daarvan: probeer zoveel mogelijk te variëren in je posts. Plaats niet enkel iets online voor personen met een duurzaam hart, maar ook voor mensen die van brood met goede smaak houden. Of voor actieve mensen, of eerder gemakzuchtige klanten. Varieer voor zoveel mogelijk persona’s tegelijk.”
Dankjewel Lutgart voor het delen van jouw ervaring, zeer inspirerend en waardevol!
Wil je net als Lutgart continu bijleren over sociale media, mee zijn met de nieuwste trends, elkaar inspireren en antwoorden krijgen op al jouw vragen? Dan is Someflex een aanrader! Probeer het eens 3 dagen gratis.