Sociale media nieuws en inspiratie

KRISTOF AUDENAERT TOONT HOE JE ALS BURGEMEESTER EEN PLAATS CLAIMT OP HET ONLINE DORPSPLEIN

Geschreven door Nadja Desmet | 26/06/2020

In de nieuwste aflevering van ‘Sociale Media Inspiratie Boost’ hielden we opnieuw een interview vanuit ons kot! Deze keer met Kristof Audenaert, burgemeester van de stad Torhout (West-Vlaanderen). Hij is al een aantal jaar erg actief op sociale media, maar claimde vorig jaar pas écht zijn plaatsje op het online dorpsplein door een pagina op te richten op Facebook. “Als jij niet communiceert op het online dorpsplein, dan communiceert er iemand anders”, verklaart de burgemeester zijn inzet op sociale media.

VAN PROFIEL NAAR PAGINA ALS BURGEMEESTER

“In niet-quarantainetijden is het mijn bedoeling om als burgemeester op zoveel mogelijk evenementen en momenten aanwezig te zijn”, begint burgemeester Kristof Audenaert. “Dat is nu al een tijdje niet meer het geval. Ik ben ook elke avond zo goed als thuis, dat moet van het middelbaar geleden zijn. Toch weten onze inwoners nog altijd wat er allemaal in Torhout gebeurt, dankzij natuurlijk onze communicatiedienst. Maar ook door een Facebook-pagina die ik zelf onderhoud, met wel tot twee berichten per dag.”

Die Facebookpagina werd vorig jaar opgericht, toen de burgemeester zag dat het aantal vrienden op zijn persoonlijk profiel richting 4.000 ging. “Natuurlijk kende ik daar wel een heel aantal van persoonlijk als vriend, maar 4.000 mensen zijn lang niet allemaal vrienden. Dat moest veranderen en daarom heb ik beslist een Facebook-pagina op te richten. Daar ben ik vorig jaar met zowat 4.200 likes gestart, maar door corona is dat aantal intussen al tot 5.200 gestegen. Plus duizend dus!”

HET ÉCHTE TORHOUT ZIT OOK ONLINE

5.200 likes op een pagina is niet niks. “En het aangename is dat ik merk dat die pagina écht van Torhout is. Er is nood aan duidelijkheid, zeker in coronatijden waarbij alles à la minute verandert. Brussel beslist en elke inwoner wil meteen, het moment dat het in Brussel op een persconferentie wordt uitgesproken, weten wat de federale beslissingen zullen betekenen in ons eigen Torhout. Dat is het voordeel van sociale media: je kunt meteen antwoorden of verder graven als er lokale vragen bij één of andere beslissing opduiken.”

Het online dorpsplein, dat bestaat uiteraard ook in Torhout. “Je hoort er heel veel zaken in het verlengde van wat je in het echte leven hoort. Nu hoor je ook nog wel af en toe mensen, maar dat is je bubbel en dus een fractie minder dan het aantal mensen dat ik op voorhand zag. Dankzij sociale media blijf je echter voeling houden met wat er leeft in Torhout. Problemen komen snel naar jou.”

“COMMUNICEER ZELF, ANDERS DOET IEMAND ANDERS HET”

“Je moet als burgemeester gewoon middenin het online dorpsplein gaan staan, dat wordt sowieso ingenomen door je inwoners. Het is onze plicht om daarop aanwezig te zijn en te communiceren, ook met het oog op volgende verkiezingen natuurlijk. Sociale media is er en als politicus moet je er mee omgaan. Punt. Als jij niet communiceert, dan communiceert er wel iemand anders. Het is mooi dat je dankzij sociale media ook jouw kant van de verhalen kunt vertellen.”

Nochtans zou burgemeester Audenaert vroeger naar eigen zeggen nooit zo snel gecommuniceerd hebben. “Neen, het zit eigenlijk niet in mijn aard om te communiceren zonder dat ik alle informatie heb. Maar vandaag de dag kan je niet meer anders, met sociale media is daar geen doen meer aan. Tegen dat je alle informatie hebt en kunt beginnen communiceren, is er al lang iemand anders andere zaken aan het communiceren.”

Een mooi voorbeeld zijn de ‘Coronasprokkels’, een coronaspecial van het stadsmagazine in Torhout. “Daar zat al snel drie tot vier dagen tussen het afwerken van het magazine en het bedelen in de brievenbussen. Heel vaak stonden daar dus al achterhaalde artikels in. Gelukkig dat daar vandaag de dag een sociale media-laag tussen zit, zodat we dat konden opvangen.”

LIVE MET DE JUF

De burgemeester verlegde tijdens de afgelopen coronatijd zijn grenzen. Met veel meer video en zelfs een aantal live-uitzendingen. “Vroeger zette ik alleen maar foto’s en tekstjes online, en dat heb ik in de eerste plaats aangevuld met een aantal filmpjes. Mensen hebben daar ook wel nood aan, zo’n video is toch net iets persoonlijker en iets authentieker dan een foto of een tekstje.”

“En ik ging ook drie keer live, daar heb ik toch een heel goed gevoel aan overgehouden. Het probleem is echter dat je niet echt alles weet, maar dat zeg ik dan ook eerlijk aan de mensen. Er is een pak onduidelijk, ook voor mij als burgemeester. Als ik een Facebook-live doe, dan zitten daar ook communicatiemensen bij. Als we het met drie al niet weten, dan is het gewoon onduidelijk. De informatie die je hebt moet je kunnen meegeven en ook zeggen dat als je het niet weet, dat je dat ook eerlijk zo zegt.”

De burgemeester ging onder meer ook live met een juf toen de scholen weer open gingen, een ongelofelijk toffe ervaring volgens de burgemeester.

TROTS

De burgemeester is alles bij elkaar genomen trots op het communicatieparcours dat hij de afgelopen maanden heeft afgelegd. “Ik hoor van de mensen dat wij goed communiceren en dat er een band is met de Torhoutenaar. Dat is dankzij de communicatiedienst natuurlijk, maar ook mijn pagina zal daar een belangrijke zet in zijn geweest. Ik heb nog altijd wel mijn profiel trouwens, maar een pagina is zoveel handiger omdat dit een oneindig aantal volgers kan hebben én omdat je daar ook posts kan inplannen.”

De burgemeester geeft nog een laatste tip mee: “Wat mij is bijgebleven is dat je gewoon je ding moet doen. Ik ben Kristof, burgemeester, en ik heb een eigen stijl. Ik denk dat je dat ook moet blijven volhouden, dat authentieke. Gewoon op jouw manier blijven communiceren en sociale media is daar gewoon een verlengstuk van. Als daar eens iets verkeerds gezegd wordt, dan is dat maar zo. Maar niet-communiceren… dat bestaat niet meer!” Dankjewel burgemeester voor dit interessante interview en het delen van jouw ervaring en tips!