KRACHT VAN DE COMBINATIE TUSSEN SOCIALE MEDIA EN KLASSIEKE MEDIA
Sociale media, Strategie
Het is geen of/of verhaal, maar een en/en. Je hoeft niet het één uit te sluiten om in te zetten op het ander. Professioneel inzetten op sociale media is een grote sterkte, maar ook de klassieke media hebben nog steeds hun troeven. Achter beide types media schuilen risico’s en gevaren, maar eenmaal je weet hoe je ermee omgaat kan je er je eigen sterkte van maken. In dit blogbericht gaan we dieper in op de combinatie tussen sociale media en klassieke media.
Dat sociale media zo groot en belangrijk zijn geworden dat ze de klassieke media soms in het nauw drijven, is al een tijd een actuele discussie. Journalisten zijn er om ons op de hoogte te brengen van wat er leeft. Journalisten zijn de waakhond van de democratie. Dat is hun job. Tot plots Facebook, Instagram, Twitter,... als paddenstoelen uit de grond schoten. Het leek wel of ‘plots’ iedereen een mening had. Die meningen waren er al altijd, alleen worden ze nu online gepost en zijn ze wereldwijd te lezen.
WIE IS DE WAAKHOND?
Naast opinies, zien we ook steeds vaker ‘nieuws’ verschijnen. Mensen posten foto’s en filmpjes van bosbranden die ze van nabij meemaken. Ergens een terroristische aanval gebeurd? We lezen het eerst op Twitter en ‘s avonds bekijken we de reportage op het nieuws. Iedereen is zijn eigen nieuwskanaal geworden.
Ook voor politici is het ongelofelijk makkelijk geworden om hun ‘zegje’ te verspreiden over de online platformen die er vandaag zijn. Zij hebben de journalisten en kranten niet meer nodig en kunnen nu de kiezer rechtstreeks bereiken en zo zelfs nieuwe campagnes lanceren.
Stel, je zit binnen je bedrijf of organisatie met een crisis. Er is iets negatief verschenen in de pers. Vroeger kon je proberen een tegen antwoord te bieden en hopen dat het de dag erna in de krant zou staan. Vandaag kan je via je eigen kanalen en platformen reageren op een manier die jij zelf wil.
Het één overschaduwt het ander. Zo lijkt het wel. Toch is dat niet altijd waar. Je kan er ook voor kiezen om door een combinatie van beide media het beste eruit te halen. Je eigen volgers en doelgroep aanspreken via je eigen kanalen en een nieuw publiek bereiken via de klassieke pers.
Dit gaat niet enkel om marketing. Zo kan je bijvoorbeeld ook als expert optreden in het nieuws. Of een nieuw product of initiatief aankondigen. Er zijn veel manieren om op een positieve manier in de pers te verschijnen. Dat is niet enkel goed voor de zichtbaarheid op deze kanalen, het verhoogt ook nog eens je geloofwaardigheid als handelaar, bedrijf, organisatie of andere instantie. Voor veel mensen is wat op de radio, televisie of in de krant verschijnt ‘de waarheid’.
ZIN IN MEER INTERESSANTE BLOGS?
ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
FAKE NEWS
Jammer genoeg kan sociale media die waarheid soms een draai geven. Denk maar aan fake news. Een populair woord, de voorbije jaren. Fake news betekent dat er expres iets onwaar de wereld wordt ingestuurd. Zoals dat de huidige bosbranden in Californië zouden gesticht zijn door een fascistische terreurgroep of het aantal aanwezigen op een persconferentie van de Amerikaanse president Trump enkele jaren geleden. Fake news kan zorgen voor een enorme clickbait. Hoe meer mensen erop klikken, hoe meer de schrijvers verdienen. Fake news gaat als een lopend vuurtje heel snel rond. `
Om het toch weer over een positieve boeg te gooien kunnen we ook hier een sterkte uithalen. De zwakte? Dat fake news dat rondcirculeert op sociale media jammer genoeg vaak overgenomen wordt door de klassieke media. De rol van de journalist evolueert steeds meer naar ‘factchecker’, de bronnen checken.
DE KRACHT VAN HET COMBINEREN
Klassieke en sociale media gaan hand in hand. Of we het nu willen of niet, de twee zijn aan elkaar verbonden. De één haalt iets van de ander en omgekeerd. Het is een wisselwerking waar zowel positieve als negatieve zaken uit te halen zijn.
Stel dat jij in het oog van de storm terechtkomt. Plots sta je met je bedrijf of organisatie negatief in de pers en voor je het weet stromen er telefoontjes van journalisten binnen en krijg je een microfoon onder je neus geduwd. Wat nu?
INTERESSE IN ONZE ONLINE EXPERTSESSIES?