menu
close_24px

KATIA VAN POLITIEZONE REGIO TIELT BEWIJST DAT DE POLITIE OOK UW VRIEND OP SOCIALE MEDIA KAN ZIJN

De politie op sociale media, het was vijf jaar geleden zeker geen evidentie. De Politiezone Regio Tielt is echter een mooie pionier als het om sociale media gaat. Al jaren geleden zetten ze de stap naar Twitter en vorig jaar startten ze ook een Facebook- en Instagramaccount (te beluisteren op Apple podcasts of Spotify).

PREVENTIE EN INFORMATIE

Katia Carreweyn verzorgt o.a. de sociale media bij de Politiezone Regio Tielt. “Vorig jaar activeerden we ons Facebook- en Instagramaccount, nadat we al jarenlang actief waren op Twitter. Beide kanalen werken heel goed”, zegt Katia.

“We gebruiken Twitter en Facebook vooral om te informeren en te sensibiliseren. Preventietips, maar ook snelheidscontroles en bob-campagnes worden gecommuniceerd. Met de aankondigingen willen we de mensen erop wijzen dat er controles zijn. We willen de mensen bewustmaken dat drinken en rijden niet kan!”

Ook vandaag is de Politiezone Regio Tielt nog altijd actief op Twitter. “Maar ik merk toch een groot verschil met Instagram en Facebook. Twitter is veel zakelijker. Je moet Twitter voeden tijdens de werkdag, mensen lezen de tweets tijdens de kantooruren. Facebook wordt vooral ‘s avonds en in het weekend bekeken. Eén ding heb ik alvast geleerd: op vrijdagavond moet je geen berichten posten, dat werkt niet, dan zijn de mensen nog echt sociaal.”

GROOT BEREIK OP FACEBOOK EN ACHTER DE SCHERMEN OP INSTAGRAM

Opvallend is dat, ook al is de Politiezone Regio Tielt nog geen jaren actief op Facebook, dit kanaal toch al een groot bereik heeft. “Op vandaag hebben we 6.000 volgers op onze Facebookpagina, waar we toch wel enorm tevreden mee zijn.”

Ook Instagram draait goed. “Daar posten we trouwens volledig andere soorten content. Instagram is meer een blik achter de schermen. Daar informeren we veel minder. Dit hebben we trouwens ook geleerd dankzij Someflex, je mag niet op alle kanalen dezelfde info delen. Anders volgen de mensen ons maar op één kanaal. Instagram gebruiken we om een blik achter de schermen te tonen en in te haken op de actualiteit.”

Ontdek onze agenda

GEZICHT ACHTER HET UNIFORM

Katia toont graag het gezicht achter het uniform. “We zorgen er graag voor dat onze medewerkers in beeld komen”, zegt Katia. “Als ze dat wensen uiteraard. Telkens als er nieuwe medewerkers zijn, proberen we die op onze sociale media kanalen te plaatsen. Ook van onze gepensioneerde medewerkers zetten we een bericht online. Het is opvallend hoeveel complimenten er dan binnenkomen van de burgers.”

De best scorende post tot nog toe is opvallend genoeg een… teddybeer.  “Daarvoor moeten we terug gaan naar het begin van de Covid-periode. Toen zagen we plots overal in Vlaanderen beren opduiken. Daarom hebben wij een beer met een kepie aan ons venster gezet en hier een bericht over gepost. Dat bericht heeft heel goed gescoord, zeker op Instagram.” 

IEDERE MEDEWERKER IS CONTENTCREATOR

Katia is het meest trots op hun ambassadeurswerking. “Als burgerpersoneelslid ga ik zelf niet op baan, ik moet dus rekenen op mijn collega’s om mij content te bezorgen van hun activiteiten. Achteraf stuur ik een berichtje met feedback over hun bericht, het aantal likes, nieuwe volgers, … Dat we een jong korps hebben, helpt ook wel om die sociale media mindset te hebben.”

In de toekomst zou Katia graag nog wat meer inzetten op video’s maken. “Video’s zijn populair en ook goed voor het algoritme. Misschien organiseren we ook wel eens een online verkeersquiz. Dat zorgt voor veel interactie en de mensen leren steeds iets bij.”

GERECHTELIJKE INFORMATIE

“Ik persoonlijk zou graag meer de gerechtelijke zaken communiceren, want ons korps doet ook echt wel veel inspanningen om diefstallen of drugsdelicten tegen te gaan. Maar dat zijn vaak zaken die bij het parket terechtkomen en dan mogen wij er helaas niet altijd over communiceren. Het zou leuk zijn als we daar iets vaker zouden mogen mee uitpakken.”

TIPS VOOR ANDERE POLITIEZONES

Katia geeft nog twee belangrijke tips mee voor andere politiezones die aan de slag willen met sociale media: “Werk met ambassadeurs. Volg opleidingen en zorg dat je aanwezig bent op netwerkmomenten zodat je steeds mee bent met de laatste trends.”

Wil je net als Katia bijleren over sociale media, waar en wanneer je wil? Test Someflex 3 dagen gratis!Ontdek ons online leer-aanbod met de GRATIS DAGPAS

Deel dit artikel