Het concept van influencers is ondertussen welbekend bij iedereen – misschien ken jij persoonlijk wel een influencer of volg je influencers op sociale media. Ook al is dat laatste niet meer zo duidelijk – want influencers zijn niet altijd opvallend meer. In 2021 werd er wereldwijd meer dan 16 miljard euro gespendeerd aan influencer marketing, en we zien de markt stijgen. Wat is het juist en hoe kan jij je influencer marketing strategie opbouwen? Ontdek het hier.
Een ‘influencer’ is kortweg iemand die invloed kan uitoefenen op zijn of haar omgeving, of op zijn of haar volgers op sociale media. In ruil voor deze invloed krijgen ze geld of gratis producten/diensten van organisaties en merken.
Het oudste voorbeeld van influencer marketing dateert van 1930 toen Coca Cola voor het eerste de Kerstman gebruikte in hun advertenties. Tegenwoordig gebruiken we die term vooral om de invloedrijke profielen op digitale kanalen, en vooral sociale media kanalen, te beschrijven.
Tijdens de allereerste jaren van influencer marketing op sociale media werden vooral profielen met een zeer hoog aantal volgers geprezen en beschouwd als het grote voorbeeld. Ondertussen is dat veranderd en kan je al een influencer zijn met ‘maar’ 2000 volgers. Waarom? Omdat kleinere profielen soms een zeer nauwe verbinding hebben met hun volgers en geloofwaardiger of authentieker overkomen dan hun grotere tegenhangers.
Het is niet meer zo belangrijk hoeveel volgers je hebt als influencer, wel hoe verbonden je bent met je community. Het komt neer op betrokkenheid – hoe groot is de voeling tussen de content en de volgers? Krijgen ze veel vind-ik-leuk’s of opmerkingen? Een hoge betrokkenheid toont aan dat de volgers oprecht interesse tonen in wat die persoon vertelt. Kan je daar als organisatie of merk mee samenwerken? Dan kan dat zeer waardevol zijn.
TikTok is het platform dat in België het vaakst gebruikt wordt voor influencer marketing, gevolgd door Twitch en Instagram.
bron: SMI
65,4% van de Belgische gebruikers zegt dat het aankopen van een product nadat het gebruikt is door een influencer een goed idee is. En meer dan een derde gaat effectief over naar het kopen van het product of dienst. Bron: SMI
Een andere term voor influencer is ambassadeur. Wanneer je gaat samenwerken met een influencer, zorg dan dat deze echt een ambassadeur is voor je merk – probeer de relatie zo authentiek mogelijk te houden. Gebruikt deze persoon echt graag je product of dienst? Brengt het echt iets bij tot hun dagelijks leven? Zorg dat de match tussen de influencer en jouw organisatie oprecht is.
Tip: wil je met iemand samenwerken? Volg dan eerst actief hun profiel voor enkele weken en volg op waarover zij praten. Is er een link met je organisatie? Welke content delen ze? Wat zijn hun waarden?
Het allerbelangrijkste criterium voor een samenwerking is een gedeelde doelgroep. Je kunt daar ook statistieken over opvragen vooraleer je een samenwerking aangaat.
Vanaf je een influencer op het oog hebt, die echt een ambassadeur kan zijn voor je organisatie en ook dezelfde doelgroep deelt, kan je de volgende stappen overlopen:
Ziezo, hiermee kan je alvast aan de slag met je eerste influencer marketing campagne.
Op 1 december kan je in 60 minuten leren: 'samenwerken met influencers, van A tot Z'
Welkom in Someflex om nog veel meer te leren over hoe je jouw sociale media strategie het beste vorm geeft!