Sociale media nieuws en inspiratie

HOE TOERISME EN GEMEENTE KALMTHOUT ONLINE DE HANDEN IN ELKAAR SLAAN

Geschreven door Seppe Meul | 16/03/2022

In de derde aflevering van seizoen twee de #Socialkotcast kregen we voor de tweede keer twee gasten in onze online studio op bezoek. Lukas Jacobs, burgemeester van de gemeente Kalmthout, en Thomas Verboven van Visit Kalmthout vormen een tandem in de communicatie en toerisme richting deze bruisende gemeente. Met verfrissende ideeën en een grote brok authenticiteit vormen zij een succesvol verhaal op sociale media. Hoog tijd voor een gesprek.

Beluister of bekijk de podcast hier:

Abonneer hier op deze podcastreeks

Als burgemeester van de gemeente Kalmthout is Lukas Jacobs altijd al een believer geweest van sociale media. Met zijn journalistieke achtergrond is hij altijd voorstander geweest van juiste en doelgerichte communicatie. Snel reageren is de boodschap voor hem. Burgemeester Lukas Jacobs heeft zijn gemeente zien groeien op sociale media tot een online begrip.

Zijn vertrouwen en geloof in sociale media liet Lukas Jacobs nog maar eens blijken door met de toeristische dienst fel te gaan inzetten op de verschillende kanalen. Daar zijn Facebook en Instagram de grootste en belangrijkste spelers. Op Facebook staan ze nog in hun kinderschoenen. Daar proberen ze voornamelijk in te zetten op de mooiste plekjes van de gemeente om te tonen waarom mensen Kalmthout zouden moeten bezoeken.

Voor de gemeente Kalmthout is het voornamelijk belangrijk om te communiceren over de noodzakelijke activiteiten en nieuwtjes, in combinatie met het in beeld brengen van de charme van de groene gemeente, dat zegt Lukas Jacobs: “Wij hebben een tweeledig doel op sociale media. Enerzijds zijn wij verplicht om te communiceren en te reageren op de dingen des levens die gebeuren in Kalmthout. Dat zijn ook eigen activiteiten, het beleid, etc. Maar daarnaast vinden wij het ook ontzettend belangrijk om te werken met en aan het in beeld brengen van onze prachtige gemeente. Het menselijke aspect is op alle vlak het belangrijkste.”.

“WAT VOOR ONS BELANGRIJK IS, IS HET CREËREN VAN EEN GOED GEVOEL ALS MENSEN AAN KALMTHOUT DENKEN”

Voor Visit Kalmthout ligt dat deels in dezelfde lijn, maar daarnaast wordt er ook fel ingezet op het uitbouwen van een community. Dat zegt Thomas: “Wat voor ons belangrijk is, is het creëren van een goed gevoel als mensen aan Kalmthout denken. Wij zijn een groene gemeenten met fantastische natuur en interessante musea. Dat laten we zien op onze pagina’s aan de hand van eigen content, maar ook door content van bezoekers. En dat werkt heel goed.”.

ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!

“DAARNAAST WERKT HET OOK HEEL ERG MAKKELIJK. ZO HEB JE IN EEN PAAR CLICKS EEN FOTO GEPOST OP INSTAGRAM, OF OOK GEDEELD IN DE STORIES BIJVOORBEELD.

De algemene tendens bij de twee gasten is dat Instagram voor hen de absolute voorkeur kent qua kanaal. Niet alleen omdat het meer foto-en video-based is, maar ook omdat het heel wat gebruiksvriendelijker is dan de andere kanalen. Zo zegt Thomas: “Ik vind het concept van de feed heel erg fijn. En daarnaast werkt het ook heel erg makkelijk. Zo heb je in een paar clicks een foto gepost op Instagram, of ook gedeeld in de stories bijvoorbeeld. Dat het zo vlot werkt, is voor ons als verantwoordelijke van de kanalen natuurlijk een absolute meerwaarde”.

Een post waar Visit Kalmthout heel erg trots op is, ligt ook in lijn met de voorkeur in kanalen: “Onlangs kregen we een foto toegestuurd van een bezoeker vanop de Kalmthoutse Heide. Een prachtige foto, en die heeft dan heel wat likes en reacties ontvangen. Dat doet toch deugd. Zowel voor ons, want wij zijn blij met de voeling die de kijkers ermee hebben, en de fotograaf van het beeld ook, want die persoon heeft een extra podium gekregen voor het geleverde werk.”, dat zegt Thomas van Visit Kalmthout.

Op persoonlijk vlak is de burgemeester van Kalmthout Lukas Jacobs voornamelijk trots op zijn jubileumpost naar aanleiding van zijn 20ste verjaardag als burgemeester van Kalmthout: “Zonder daar echt iets groots van te maken, want het is gewoon mijn job en mijn passie, hebben we dat online wel mooi in beeld gebracht, en is daar wel iets rond ontstaan. Ik heb daar ook de tijd genomen om iedereen te bedanken die dicht bij mij stond de afgelopen jaren. De reacties die ik daarop kreeg, waren schitterend.”, dat zegt de burgemeester.

“DIE PODCAST GEEFT INWONERS DE KANS MET HUN VERHALEN NAAR BUITEN TE KOMEN, EN WIJ KUNNEN ZO ONZE EIGEN INWONERS IN DE KIJKER ZETTEN. EEN ÉCHTE WIN-WIN.”

Naast terugkijken op, zet Kalmthout ook stappen in het nu en richting de toekomst. Zo blijven ze zichzelf heruitvinden aan de hand van verschillende types content: “Onlangs hebben we onze eerste aflevering van een podcast over verhalen uit de gemeente gelanceerd. Daar zijn we trots op, en dat toont dat we mee zijn met wat er online speelt. Die podcast geeft inwoners de kans met hun verhalen naar buiten te komen, en wij kunnen zo onze eigen inwoners in de kijker zetten. Een échte win-win.”, zegt Lukas Jacobs.

Op de vraag of ze -nu ze de tijd hebben om erop terug te kijken- iets anders zouden doen in hun sociale mediastrategie, was het antwoord exact hetzelfde: “Iets anders doen denk ik niet. Ik denk wel dat het belangrijk is om telkens mee te blijven met de laatste ontwikkelingen van de platforms waar we op inzetten. Alles verandert ontzettend snel, denk maar aan foto’s en video’s die eerst horizontaal gemaakt moesten worden, maar nu is het allemaal verticaal te doen. We moeten mee blijven evolueren met de platforms maar net zo goed blijven experimenteren om te ontdekken wat er werkt en wat niet.”, zo klinkt het bij Thomas van Visit Kalmthout.

“VOOR MIJ ZIJN DIE KORTE VIDEO’S MET HANDIGE TIPS ENORM. JE BENT SNEL MEE MET EEN NIEUWIGHEID OP SOCIALE MEDIA.”

Aan tips ook geen gebrek bij de twee gasten van deze afleveringen. Zowel de burgemeester als de medewerkers bij Visit Kalmthout hebben het over het durven doen, het willen bijleren, en het blijvend inzetten op de verschillende contenttypes en formats. Sociale media zijn een langetermijnplan, de drempel is vaak groot maar eens je die over bent, ben je vertrokken voor een gigantische contentproductie.

Binnen het aanbod van Someflex helpen de Somesnacks enorm: “Voor mij zijn die korte video’s met handige tips enorm. Je bent snel mee met een nieuwigheid op sociale media. En dankzij het enthousiasme waarmee de video’s worden gebracht, krijg je zelf ook heel erg veel zin om er zelf mee aan de slag te gaan.”, zo zegt de burgemeester van Kalmthout.

We zien de kanalen van Kalmthout en Visit Kalmthout alsmaar groeien, en dat doen ons enorm veel plezier.

Hartelijk dank voor het fijne gesprek, Lukas Jacobs, en Thomas Verboven!

INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?