Het is absoluut niet meer ongewoon om als bedrijf op zoek te gaan naar werkkrachten via sociale media. Meer nog, de war on talent is nog steeds aan de gang en enkel gebruik maken van een uitzendkantoor is verleden tijd. Maar hoe haal je het meeste uit deze platformen? Lees verder voor een frisse blik en interessante inzichten, inclusief een sneakpeek van onze aankomende expertsessie met Alexander over de kracht van video!
Bron: So Buzzy - Digimeter 2022
Een opvallende ontdekking uit de Digimeter is dat we gemiddeld 3 uur per dag op onze smartphone doorbrengen. En waar besteden we het meeste van die tijd aan denk je? Het antwoord is duidelijk: sociale media. Gemiddeld zijn we zo'n 72 minuten aan het scrollen door sociale mediakanalen.
Je mag er bijgevolg vanuit gaan dat kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, etc. het middelpunt van online interactie zijn. We delen er wat ons bezighoudt en we converseren met gelijkgestemden. De ideale plek dus om te gaan zoeken naar potentiële werkkrachten!
Maar wat zijn de voordelen van rekruteren via sociale media? En, hoe zetten we onze kanalen succesvol in bij het werven van de juiste kandidaten?
Je kunt veel meer te weten komen over kandidaten dan je denkt. LinkedIn en Facebook geven je een schat aan informatie, van werkervaring tot passies en talenten. En het beste? Veel van deze kandidaten zijn 'passief', wat betekent dat ze misschien niet actief op zoek zijn, maar wel openstaan voor nieuwe kansen.
Jazeker, via sociale media ontdek je ook talenten en passies. Ga eens rondsnuisteren en je vindt er ongetwijfeld gepassioneerde mensen, je komt te weten wat voor geweldig werk ze hebben gedaan en welke creatieve ideeën ze hebben. Hoewel deze potentiële ‘passieve’ kandidaten vaak niet actief op zoek zijn naar een job, kan contacten aanleggen een goede eerste stap zijn.
Tot slot is er ook nog het idee van snelheid en tijd. Aangezien we zo vaak vertoeven op sociale media kanalen, kan rekruteren via kanalen zoals LinkedIn, Facebook, TikTok, etc. zeer vlot gaan.
WIL JE MEER WETEN OVER HOE JE SUCCESVOL MOET INZETTEN OP REKRUTEREN?
ONTDEK ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX.
We snappen het, de wereld van social recruitment voelt aan als een race. Maar geen zorgen, we hebben enkele tips voor je samengesteld. Samen met ons ben je niet alleen goed voorbereid, maar loop je ook nog eens voorop. Ben je er klaar voor? Ready-set-go!
Heb je al een LinkedIn-bedrijfspagina? Nee, dan mis je een goudmijn aan kansen. Vul je pagina aan met boeiende info over jouw organisatie. Post je vacatures en laat de wereld zien wat jullie uniek maakt. Voorbeeld: deel een 'Een-dagje-achter-de-schermen' video om je bedrijfscultuur te tonen.
Zoek hashtags, groepen of evenementen die relevant zijn voor je branche en meng je in de conversatie. Reageer op posts, stel vragen en wees gewoon menselijk. Voor je het weet, heb je een netwerk opgebouwd dat je vacatures deelt alsof het warme broodjes zijn.
Rekruteren is meer dan een vacature plaatsen en afwachten. Laat zien dat je bedrijf de moeite waard is. Deel foto's van teambuildings, successen en zelfs die vrijdagmiddagborrels of gezamelijke sportsessies. Mensen houden van organisaties met een ziel en een verhaal. Dus, wat is jouw verhaal?
Oké, nu wordt het echt spannend. Video is hét geheime wapen om jongere generaties te bereiken. Maar hoe doe je dat precies? Daarvoor hebben we iets speciaals: onze aankomende expertsessie met Alexander Synhaeve over 'Social Recruitment met Video doe je zo'. Dit is je kans om een meester in videorekrutering te worden!
Ben je klaar om je skills naar een hoger niveau te tillen? Meld je dan nu aan voor onze gloednieuwe expertsessie met Alexander en ontdek hoe je video kunt inzetten om je droomteam samen te stellen!