Hoe haal ik meer bereik op sociale media? Hoe krijg ik mijn boodschap tot bij mijn doelgroep? Hoe bereik ik de juiste doelgroep? Allerlei vragen die wij steeds vaker krijgen. Ben jij een professional en ga jij aan de slag met sociale media? Dan wil jij ook jouw (potentiële) klanten bereiken. De grote vraag is alleen nog: HOE? Wij helpen je graag op weg!
Werk jij vaak uren aan die ene leuke foto, die aantrekkelijke carrousel of die geweldige video? Dan wil je daar natuurlijk heel wat mensen mee bereiken. Toch zien we op verschillende kanalen dat dit niet altijd even vanzelfsprekend is. Sommige posts halen maar een 2, 3.. misschien 10 of als het meezit 20 of 30 likes. Als je een kijkje neemt in je statistieken, zie je dat je content vaak maar een 200-tal mensen bereikt. Vervelend, al zeker als je net uren werk stak in de post! Hoog tijd dus om dit probleem aan te pakken.
De grote valkuil is dat velen onder ons op zoek gaan naar dé gouden regel. Het perfecte uur om te posten of het exact juist aantal posts per week. Slecht nieuws: deze gouden regel bestaat niet. Het zou ook maar gek zijn moesten we allemaal tegelijk onze content online gooien. Het uur wanneer je post en hoe vaak je post, telt zeker mee. Het zijn zelfs belangrijke factoren als het gaat over meer bereik. Post niet om 5 uur ‘s ochtends of 2 uur ‘s nachts. Experimenteer liever met werkuren of momenten daarbuiten, tot je begrijpt wanneer jouw doelgroep voornamelijk online is. We willen natuurlijk dat onze doelgroep onze content te zien krijgt!
Om meer bereik te halen, geven wij graag onze eigen ‘gouden regel’ mee: meer interactie zorgt voor meer bereik. In plaats van in te zetten op meer vind-ik-leuks of volgers, is het dus hoog tijd om in te zetten op meer interactie. Met interactie bedoelen we verschillende zaken. In de eerste plaats is interactie het uitvoeren van een bepaalde actie op je posts door je volgers. Zo’n actie kan een comment (reactie) zijn, maar het kan ook betekenen dat iemand jouw post deelt.
De theorie? Hoe meer interactie er is op een post, hoe meer mensen die te zien krijgen en hoe meer bereik je dus kan halen. Dit werkt voor zowel Facebook, Twitter, Instagram als LinkedIn.
Als een vriend of connectie van jou op een Facebook- of LinkedIn post reageert, is de kans heel erg groot dat jij zelf ook die post te zien krijgt op jouw tijdlijn.
Interactie is dus key. Allemaal goed en wel, maar hoe zorg je nu eigenlijk voor meer interactie? In de eerste plaats is het belangrijk om zelf reacties en shares uit te lokken met je posts. Bedenk en creëer content waar mensen op kunnen reageren. Stel hen een vraag, zorg voor humor, deel je expertise, breng waarde…. Geef je volgers een reden om je post te delen met de wereld.
Voor elk account en elke pagina is dit natuurlijk anders. Voor sommige zakelijke pagina’s werkt humor enorm goed. Denk maar aan de Facebook-pagina van Bol.com of de Instagram-pagina van Flair. Voor andere pagina’s draait het dan weer meer om het delen van waarde, bijvoorbeeld in de vorm van handige hacks, tips of weetjes. Deze kan je bijvoorbeeld vinden op pagina’s als Technopolis en WAT WAT.
WIL JE MEER BIJLEREN HOE JE MEER BEREIK HAALT OP SOCIALE MEDIA? ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
Geïnspireerd geraakt? Krijg je zelf ideetjes voor je eigen pagina’s? Geweldig! Dan is het tijd voor the next step. Namelijk: zelf aan de slag gaan en inzetten op meer content met als doel: meer interactie. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Hulp nodig? Een extra duwtje in de rug? Wij helpen jou graag verder.
Op donderdag 17 november organiseert Someflex een live expertsessie van 60 minuten om jou op weg te helpen. Kan je er live niet bij zijn? Geen zorgen, je krijgt na inschrijving gewoon de opname en presentatie van de sessie in je mailbox. Zo kan je op je eigen tempo uitgesteld kijken. Schrijf hier in.
WIL JE MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA? ONTDEK ONZE OPLEIDINGEN IN ONZE ONLINE LEERCOMMUNITY OVER SOCIALE MEDIA.