menu
close_24px

Hoe geeft jouw organisatie terug aan de maatschappij?

Onderzoek toont aan dat ongeveer 80% van de huidige consumenten het belangrijk vindt dat een bedrijf of merk iets teruggeeft aan de maatschappij. Commerciële doelen zijn uiteraard de voornaamste drijfveer van de meeste bedrijven (tenzij je een vzw bent), maar die mogen vandaag de dag niet meer de enige zijn. De sociale mediaconsument verwacht dat je organisatie ook bijdraagt aan de maatschappij, het klimaat, aan de lokale gemeenschap, enzovoort.

Vandaag mag je strategisch iets meer willen bereiken dan louter lineaire doelen zoals meer omzet en winst. De sociale mediaconsumenten, en vooral de twintigers (Generation Z), worden aangetrokken tot bedrijven met circulaire doelen, zodat wat zij ondernemen en vertellen ook iets bijbrengt aan de maatschappij en aan hun klanten. Want dat is de toekomst die nu aan de orde is: ondernemen, maatschappij en klimaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wat goed is voor jou gaat hand in hand met wat goed is voor de wereld. En wil je echt impact maken op sociale media, dan moet je dat begrepen hebben.

Een echt social merk

De sociale (deel)economie is in opmars. Denk maar aan auto’s delen met Poppy of je eigen appartement verhuren met Airbnb. En dit zorgt er dus voor dat bedrijven steeds vaker voor andere doelen gaan kiezen dan louter commerciële. En ze laten ons ook zien dat ze daarin succesvol kunnen zijn. De sociale mediaconsument is een belangrijke speler hierin, want die houdt namelijk van merken op sociale media die het verschil maken in de wereld. Echt een verschil maken. Een sterk voorbeeld is het jeansmerk HNST, een Belgisch bedrijf dat duurzame jeans produceert in Europa. Heel het businessmodel is gericht op een maatschappelijk doel; jeans maken die niet schadelijk zijn voor het klimaat. Elke jeans van HNST wordt gemaakt van minstens 62% gerecycleerd katoen en is zelf 100% recycleerbaar. Dat noemen we een social brand.

hnst jeans social brand

hnst jeans social brand

Moeten we dan allemaal heel ons businessmodel omgooien? Dat mag altijd, maar moet niet helemaal. De Efteling is bijvoorbeeld het populairste merk op Instagram in Nederland en het heeft niet meteen een maatschappelijk doel in de kern van haar businessmodel. Maar als je wat verder onderzoek uitvoert, zul je ondervinden dat de Efteling wel maatschappelijke doelen heeft in haar activiteiten. Zo leggen ze bijvoorbeeld heel bewust de focus op toegankelijkheid voor gasten met een beperking of kwetsbare groepen. Niet alleen door hun park daaraan aan te passen, maar ze steunen ook meerdere goede doelen die hieraan bijdragen.

How do you give back?

Het is anno 2022 als organisatie belangrijk om een maatschappelijk doel te hebben, ook al zit het (nog) niet verweven in je business model. Wanneer je weet wat je maatschappelijk doel is en je er oprecht en authentiek ook gaat achterstaan en iets mee doet, dan kun je daarover vertellen aan je klanten. Dit is waardevolle content voor je sociale media kanalen.

Vaak worden maatschappelijke doelen gekozen uit drie categorieën:

  1. Mensen: de focus bij dit doel ligt op mensen. Denk aan werkgelegenheid creëren bij kwetsbare groepen of samenwerken met een sociale werkplaats. Wie help jij met je organisatie? 
  2. Sociale winst: hier ligt de focus op winst maken via sociale projecten waarvan een deel van de winst terugstroomt naar de producent of bepaalde groepen. Bijvoorbeeld een samenwerking met lokale boeren. Hoe deel jij winst?
  3. Planeet: hier ligt de focus op duurzaamheid, en zoveel mogelijk waarde bieden voor de planeet en mee bijdragen in de strijd tegen de klimaatopwarming. Zoals HNST-jeans, in het voorbeeld hierboven. Hoe draag jij bij aan de strijd tegen de klimaatopwarming?

Merken hebben dus een maatschappelijk doel wanneer ze een deel van hun activiteiten bewust richten op het toevoegen van waarde aan mensen, sociale winst of de planeet. Daarin zoeken ze steeds zorgvuldig de balans om een open dialoog te voeren met hun community. Zodra er een maatschappelijk doel gekozen is moet je er ook actief iets mee ondernemen. Doe je dat niet, dan kan het als greenwashing overkomen. Dit betekent dat een goed doel ‘gebruikt’ wordt om je eigen merkimago een boost te geven. Dat gaat de sociale mediaconsument meteen doorhebben.

Heb je jouw verhaal scherp en weet je welke maatschappelijke doelen jij kan waarmaken? Dan zijn jouw sociale media kanalen ideaal om daarover te communiceren. Someflex kan je helpen om als organisatie het meeste uit je sociale media te halen, zin om eraan te beginnen? Deze cursus op Someflex helpt je op weg!

Deel dit artikel