HOE EEN SPECIAALZAAK OOK ONLINE UNIEK IS
Sociale media, Strategie, Socialkotcast
In aflevering 4 van seizoen 2 van de #Socialkotcast kwam Mieke Hochepied van de speciaalkzaak Bruno op bezoek. Bruno is gelegen in het prachtige Zonnebeke & is sinds deze zomer lid van de Someflex-community. Na heel wat leerplezier is het hoog tijd om haar nu voor de micro te zetten.
Beluister en bekijk de podcast hier over hoe speciaalzaak Bruno ook online uniek is:
Bekijk of beluister de podcast hier.
BRUNO is al lang niet meer aan haar proefstuk toe op sociale media. De speciaalzaak startte haar eigen kanalen zo’n tien jaar geleden op. Facebook kreeg de eer het eerste kanaal te zijn dat ze zouden gaan inzetten om Bruno ook online op de kaart te zetten. Een aantal jaren later volgde Instagram, en zo ging de bal aan het rollen om steeds meer aanwezig te zijn, en stappen te zetten.
Hoe Bruno ook effectief een account aanmaakte, dat weet Mieke nog exact: “Tien jaar geleden waren onze kinderen rond de 12 jaar, de ideale leeftijd dus om geïnteresseerd te zijn in de nieuwste hype genaamd Facebook. We zagen al snel waarom het platform zo populair was en wat je er allemaal mee kon. Daarom besloten we om eerst zelf een profiel aan te maken. Maar niet veel later hadden we zo ook onze eerste pagina op het kanaal.”, zo zegt Mieke.
“ZIEN DAT HET GELEVERDE WERK OP SOCIALE MEDIA LOONT, DAT DOET HEEL ERG VEEL PLEZIER”
Voor de delicatessenzaak werd het al snel een tool om fel op in te zetten. Dat liep ook meteen goed. Ze gingen aan de slag met vallen en opstaan, zochten zelf allerhande leuke ideeën uit, en deden ook soms inspiratie op online. “Het leukste is, dat als je het geleverde werk geloond ziet worden. Dat doet heel erg veel plezier.”, aldus Mieke.
Het grootste online doel voor BRUNO is om gezien te worden. Zo kan de mond-aan-mondreclame haar uiterste best doen, dat zegt Mieke: “Voor ons is het fantastisch om een klant op bezoek te krijgen die zegt dat hij online heeft gevonden. Zo’n dingen doen deugd.”. In combinatie met gezien worden, speelt ook de verkoop belangrijke rol in het online leven van de spceciaalkzaak. Die twee combineren vindt Mieke fantastisch: “Wij zetten niet per se in op verkoop op sociale media. Maar door te posten op socials komen mensen naar de winkel voor een specifieke vraag over bijvoorbeeld een kaasplank die ze op Instagram zagen.”
ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST HET EENS GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
“ALS CONTENT CREATORS ZIJN WE STELSELMATIG GEGROEID IN WAT WE DOEN EN HOE WE HET AANPAKKEN”
BRUNO is tien jaar geleden online van start gegaan. Dat deden ze in het begin met stockfoto’s, herwerkt materiaal, en nauwelijks tot geen video’s. Vandaag de dag is het een kanaal met toch een bepaalde présence. We zijn echt stelselmatig gegroeid naar wat we nu online kunnen betekenen. Wij zelf hebben ook moeten uitzoeken hoe we welk type content kunnen gebruiken. Het merendeel van onze content bestaat uit foto’s. Maar steeds vaker proberen we ook in te zetten op video. Oké, dat kost wel een beetje meer tijd, maar je ziet wel dat het effectief meer bereik haalt.”, dat zegt Mieke.
BRUNO is tot vandaag actief op Facebook & Instagram. Die twee kanalen probeert de zaak ten volle te gebruiken, maar het ondervindt ook wel het verschil in doelpunten, aldus Mieke: “We merken dat Facebook iets meer oudere gebruikers telt, en die liken onze posts bij de vleet. Instagram is dan weer iets meer voor jongeren, maar uiteindelijk is het de combinatie van de twee die we moeten blijven aanspreken.”.
“IK BEN HET MEEST TROTS OP HET FEIT DAT IK HET BEHEER VAN ONZE KANALEN NOG ZELF IN HANDEN KAN HOUDEN”
Aan content, voeding en posts om trots op te zijn geen gebrek voor BRUNO. Toch kiest Mieke voor iets anders, als ze één specifiek moment of prestatie moet uitlichten: “Ik ben het meest trots op het feit dat ik het beheer van onze kanalen nog zelf in handen kan houden. Sociale media is eigenlijk een job op zich. Maar door telkens bij te leren en meer en meer te doen, gaat het ook steeds vlotter. Tot nu toe kan ik het blijven combineren met allerlei andere taken. En daar ben ik dan wel trots op.”.
Maar, BRUNO is niet alleen terecht trots op zichzelf. Ze denken ook continue na over wat er beter kan, waar de pijnpunten van de kanalen liggen en hoe die te verbeteren. Dat zegt Mieke ook in het gesprek met Nadja: “We hebben zeker nog werkpunten als het gaat over onze sociale media kanalen. Eentje daarvan is een goede planning. Door een goede planning zou het voor ons mogelijk zijn om alle producten mooi ten toon te kunnen stellen op onze kanalen. Nu is het zo dat sommige productgroepen eigenlijk toevallig meer aandacht krijgen dan anderen. Terwijl dat helemaal onze bedoeling niet is. Met een goede planning zouden we dit makkelijk kunnen oplossen.”
Daarnaast blijft adverteren ook een topic dat BRUNO graag meer zou willen doen. Eigen funnels creëeren, een mooie advertentie opzetten voor de juiste doelgroep, alles vooraf juist en goed bepalen. De plannen liggen op tafel, nu de uitvoering nog realiseren!
“DE ZONNEBEKENAARS DIE DE SESSIE EEN AANTAL WEKEN GELEDEN NIET HEBBEN BIJGEWOOND, HEBBEN ABSOLUUT ONGELIJK”
Someflex is een heel erg fijne ontdekking gebleken voor BRUNO. Een aantal weken geleden volgden ze de introductiesessie die werd gegeven door de gemeente Zonnebeke die Someflex openstelde voor alle handelaars in de gemeente. BRUNO kwam daar enthousiast op af en is sindsdien ook helemaal verkocht: “De Zonnebekenaars die de sessie aantal weken geleden niet hebben bijgewoond, hebben absoluut ongelijk. Niet alleen veranderen sociale media zodanig snel, je kunt ook gewoon altijd bijleren. Wij wilden deze kans dan ook niet missen. Nu we deel uitmaken van de community ontdekken we meer en meer handige tools. de #Somesnacks zijn voorlopig nog altijd onze favoriet. Over heel het platform gezien is de korte manier van bijleren een echte gamechanger voor ons. Zo kunnen we makkelijk heel veel bijleren.”, zo sluit Mieke af.
Dankjewel voor het fijne gesprek, Mieke.
INTERESSE IN ONZE EXPERTSESSIES?