HOE BOUW IK MIJN EIGEN SOCIALE MEDIA STRATEGIE VOOR 2022
Sociale media, content, Strategie
Post jij wekelijks op één of meerdere sociale media kanalen? Haal je met een aantal posts veel bereik en met andere he-le-maal niet? En doe je alle dingen waarvan je zelf denkt dat ze goed werken op sociale media? Je haalt misschien niet het gewenste succes. Maar je bent daarom niet slecht bezig. Het enige wat je mist, is een goede sociale media strategie. En die kan je veel makkelijker uitbouwen dan je op het eerste zicht zou denken.
Laat mij beginnen bij het begin. Wat is zo’n sociale media strategie exact?
“EEN SOCIALE MEDIA STRATEGIE IS EEN ALLESOMVATTEND PLAN WAT BETREFT DE SOCIALE MEDIA DOELSTELLINGEN DIE JE HEBT EN OP KORTE OF LANGE TERMIJN WILT BEHALEN.”
Het stuurt je in de richting die je zelf in wilt gaan, en zorgt voor een houvast bij het nemen van belangrijke, en soms minder belangrijke keuzes. Maar het doet je daarnaast ook nadenken over de doelgroep die je wilt of hoopt te bereiken, en welke content je het beste maakt voor welk kanaal. Dankzij een sociale media strategie zal je met de juiste focus gerichte stappen kunnen zetten om meer impact en resultaten te behalen op sociale media.
Wat heb je dan juist nodig om zo’n sociale media strategie op poten te zetten? Heel wat mensen denken dat je de kennis van een marketing strateeg met jaren ervaring nodig hebt, of dat je een extern bedrijf onder de arm dient te nemen om jou bij te staan. Maar de waarheid is dat je zelf het dichtst mogelijk bij jouw eigen verhaal staat, bij wat je wilt vertellen, en hoe je naar buiten wilt komen.
WIL JE NOG MEER BIJLEREN OVER SOCIALE MEDIA?ONTDEK DAN ONS ONLINE LEERAANBOD IN SOMEFLEX EN TEST GRATIS OF HET IETS VOOR JOU KAN ZIJN!
De benodigdheden zijn veel simpeler dan je denkt:
- Een duidelijke visie
- Cijfers van jouw huidige prestaties op sociale media (nulmeting)
- Weten wat je wilt bereiken (doelen)
- De afbakening van jouw doelgroep of doelgroepen
- Bepalen op welke kanalen je gaat inzetten
- Bepalen welke content je gaat posten
- En op welke frequentie je dat gaat doen
Binnen de grote lijnen van het opstellen van een sociale media strategie, is een antwoord vinden op die vragen voldoende om eraan te beginnen. Natuurlijk is het ruimer dan dat, breder dan dat. Maar het begint hier, en dit zijn ook de punten waar je altijd op zult terugvallen.
“MAAK HET JEZELF OOK NIET TE MOEILIJK.”
Denk niet bij het opstellen van zo’n strategie, dat je een dossier van 30 bladzijden, voor-en achterkant op dient te stellen. Keep it simple, keep it clean. Zorg vooral dat je zelf begrijpt wat je bedoelt en waar je naartoe wilt. Wij raden aan om een strategie uit te schrijven op 1 A4, recto-verso. Niet meer details.
Wees tot slot ook eerlijk en realistisch met jezelf. Verwacht niet bij het opstellen van zo’n sociale media strategie, dat je een aantal uren of dagen later al de resultaten hebt behaald die je hoopte te behalen. Niks komt vanzelf en het opstellen van zo’n strategie is de start, het uitvoeren heeft tijd nodig. Heb daarom geduld en hou vol. Consistent en consequent. Weet dat het een proces is en ga voor de stapsgewijze aanpak. Een aanpak waar je elke dag een klein beetje verbetering zult merken. En blijf jezelf vooral uitdagen. Ook als het goed gaat.